Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - Februari 2018 - Charmes de Kirwan 2010

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 2 6,7%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 8 26,7%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 6 20,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte men vill se omröstningen!

    Votes: 14 46,7%

  • Total voters
    30
  • Poll closed .

rs14

Medlem
Då så har turen kommit till mig att välja vin för februari. När @Trydebull bollade över frågan så började jag ganska omgående klura och fundera på uppdraget, och bestämde mig för att välja något från släppet på Systembolaget nu på fredag (2 februari). Det kommer en del intressant och jag övervägde först något udda vin, en typ av vin som inte varit med i tråden tidigare men samtidigt bör vinet vara hyfsat lätt att få tag på och då får det bli ett vin som Systembolaget valt att köpa in lite volym av. Ett vin som inte riskerar ta slut redan efter en kvart.

Vi stannar kvar på klassisk mark, ja faktiskt i samma region som januari månads vin men vi styr kosan lite åt nordväst och hamnar då på den södra delen av Médoc, närmare bestämt i Margaux på den vänstra stranden. Charmes de Kirwan är andravinet till det erkända Chateau Kirwan och i morgon släpps 2400 flaskor av årgång 2010 till priset av 299 kronor. 2010 är en riktigt bra årgång i Bordeaux, kanske rent ut av en av de bästa på 00-talet. Vinet bör ha lämnat den tidiga, för många lite vresiga fasen och nu erhållit lite mognad om än med ett förmodat långt liv framför sig. Får vi hoppas. Det märker vi när vi korkar upp och provar. Artikelnummer på SB är 90597.

Charmes de Kirwan introducerades 1993 och druvorna till detta vin skördas från de yngre vinstockarna på egendomen men behandlas med samma omsorg och vördnad som druvorna till toppvinet. Druvblandning i 2010 är 45% Cabernet Sauvignon, 30% Merlot, 15 % Cabernet Franc och 10% Petit Verdot och efter inledande jäsning i ståltank fick det spendera 16 månader i ekfat från Allier, varav 15% var nya.
 
Last edited:

Bearman

a´lea iacta est iterum

LarsW

Medlem
Är i Sri Lanka nu och drygt 2 veckor till men ska se om jag kan få någon bekant att säkra några flaskor så är jag på.
 

Mats

Gone todash....
Bordeaux är ju favoritdistriktet så den här hade jag redan bestämt mig för att prova.
Dekanterade och drack under ca 4 timmar. Dracks till största del för sig självt utan något till. Initialt ganska stängd doft som med tiden fick mer och mer cab franc-karaktär + något lite lätt brännt. Smaken vattnig och tunn med viss beska i eftersmaken. Även i smaken kommer cab franc-karaktärerna fram ganska mycket vilket för mig är något positivt. I det stora hela är vinet en besvikelse som jag inte lägger alltför stor möda på att analysera i detalj, är alldeles för trist och blaskigt. Blir nog poäng någonstans i låga 80.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dags för mig att bikta mig...

image.jpeg


Riktigt gott och trevligt, men mer i nivå med en cru bourgeois för ca 100 kr mindre. Klassiskt på alla sätt och vis. Både druva och region känns närvarande. Utvecklat med färsk dill, röd paprika, svarta vinbär, jord, ceder och ett uns stall. Slankt med bra syra och duglig intensitet. Fin struktur och fokus, men lite tunn frukt och bristande komplexitet. En bra bordeaux, men det finns en hel del kvar att önska för att imponera det lilla extra. (89p)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
charmes kirvan lilian.jpg

Månadens vin med en annan Bordeaux 2010 som referens. Vad är bättre klassat andravin eller ett oklassat förstavin? Jag har inte tjyvkikat, men @Mattias Schyberg och @Mats hintade lite igår - försöker ändå att vara hyfsat neutral. I och med att vinerna är rätt lika, i vissa avseenden,hamnar båda bakom spoiler den här gången. Drack Kirwan 2005 på finewines evenmang på Postgatan igår, så förväntningen var högt ställd:
2010 Château Lilian Ladouys: Doft av läder och körsbär. I smaken finns körsbär, plommon och svarta vinbär, men framför allt massor av mörk choklad. Mycket läder, eller snarare skinn, klar känsla av en nyinköpt skinnfåtölj. Det finns ingen stall eller brett, vilket man förväntar sig i en saint-estéphe, mycket mer drag av körsbär och super-toscanare. Har druckit det här vinet några gånger tidigare, men det har aldrig varit så här bra. Det är i en väldigt bra utvecklingsfas. 90p
2010 Les Charmes de Kirwan: Väldigt gröna toner i doften, svala plommon och en hel del alkohol. Det gröna återkommer i smaken: det gröna från purjolök, svala plommon och en rejäl dos av timjan. Frukten är massiv, men balansen saknas, tulpanstjälkarna är för dominerande. tanninerna sticker hit och dit, alkoholen känns trots att den bara är 13 jämfört med 14 hos Lilian. Det här vinet har nog potential att bli bra, men idag är det för spretigt. 87p.
Lilian är väl runt en hundralapp billigare än Charmes och klart bättre. Det är möjligt att Charmes kommer att knappa in med lite mer tid, men jag har svårt att tro att den någonsin går om.
 
BB5A8FB0-F2E1-4D6C-9CD5-8A7BDA625D8F.jpeg

Försöker komma ikapp!

blyg näsa, litet tillknäppt men inget fel. Svaga svartvinbärsbuskebladvibbar. Rätt sval och mjuk frukt i munnen. Helt ok balanserad även om den är riktigt kort i finishen. Lättdrucket och trevligt, litet som en enklare röd från Loire i ekad stil, men verkligen ingen magi. För dessa pengar blir det rätt ointressant. 84-85 poäng.


 
Trådskapare
R

rs14

Medlem
Ja, just det. Det börjar bli hög tid att fundera på det också. Tittar lite i backspegeln och vid en snabb anblick ser jag att det.varit en obefintlig representation av kvinnor som fått äran att välja vin så jag tänkte att det kan vara hög tid att ändra på detta. Kanske @Petra skulle kunna tänka sig att ta sig an detta delikata uppdrag och välja månades pava i Mars?
 

Petra

Medlem
:)
Ja, just det. Det börjar bli hög tid att fundera på det också. Tittar lite i backspegeln och vid en snabb anblick ser jag att det.varit en obefintlig representation av kvinnor som fått äran att välja vin så jag tänkte att det kan vara hög tid att ändra på detta. Kanske @Petra skulle kunna tänka sig att ta sig an detta delikata uppdrag och välja månades pava i Mars?
Ojoj vilken ära för en så ny medlem på forumet...
Jag tar gärna på mig uppdraget om ni lovar att ha lite överseende med att mitt val kanske inte är supermedvetet!! Men jag ska göra mitt bästa
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Dag ett är det mycket svarta vinbär, tränplanka och mynta som möter näsan. Medelfylligt med välpolerade tanniner, mycket behagligt. I smaken kommer vinbär, träplanka och lakrits. Ett vin som känns harmoniskt och helt rätt att dricka nu eller inom fem år. (Gissar jag).

Dag två är det mindre mynta och planka, och istället russin, plommon och lakrits på doften. Dag två upplever jag vinet doftmässigt som en sötare stil än vad det egentligen är, jag tycker vinet påminner om grenache i doften. I smaken är det fortfarande stramt och välpolerat, men med mer markörer av lakrits än dag ett.

Jag tycker det här är riktigt gott och välgjort, jag dricker det gärna igen och jag tycker det var värt pengarna. Fungerade bra på egen hand i soffan eller till Hamburgare. Jag ger det 90p.
 
Toppen