Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - Januari 2018 - Château Suduiraut 1999

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Trydebull

Medlem
Ok. Då har vi varit och vänt 360 grader några gånger om efter ny kandidat, eftersom det första alternativet gick om intet, och flera likvärdiga alternativ skulle ha gått samma väg. Så då är jag tillbaka där jag började. Något sött.

Jag har fått garanti från Hjo Grosshandel att den som beställer, skola erhålla rätt vin.
Så månadens vin blir då Château Suduiraut 1999
359:- på SB
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/chateau-suduiraut-300401

Det har ju inte förekommit mer än två söta alternativ för månadens vin - och inget från Sauternes - så ur det perspektivet är det väl dax!
Jag har själv druckit det här vinet från andra årgångar tidigare och tycker att det är ett bra och kul alternativ både för den som gillar vintypen och för dem som inte dricker så mycket sött i vanliga fall. Kanske någon tia mer än vi brukar hålla oss till, men du kommer att se att du kan få valuta för pengarna under ett antal veckor - om du så önskar.

Hoppas att vi blir ett gäng som hänger på! Och att det laddas upp med antingen fet lever i någon form - eller grönmögel för de som är lagda åt det hållet. Själv tycker jag, förutom ovan nämnda alternativ, att söta och gärna karamelliserade fruktdesserter också är ett bra alternativ. Om man nu inte enbart vill tända brasan, slå upp boken och njuta ett litet glas helt för sig självt. Jag gör lika ofta det.

Tänk på att det finns nyare (!) årgångar av vinet i vissa butiker, det är därför viktigt att kolla en extra gång så att den som hugger en flaska från hyllan får med sig rätt vin. I annat fall har som sagt Hjo Grosshandel garanterat att de skickar en 99:a om man beställer till en butik som inte har Suduiraut i sitt sortiment.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ok. Då har vi varit och vänt 360 grader några gånger om efter ny kandidat, eftersom det första alternativet gick om intet, och flera likvärdiga alternativ skulle ha gått samma väg. Så då är jag tillbaka där jag började. Något sött.

Jag har fått garanti från Hjo Grosshandel att den som beställer, skola erhålla rätt vin.
Så månadens vin blir då Château Suduiraut 1999
359:- på SB
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/chateau-suduiraut-300401

Det har ju inte förekommit mer än två söta alternativ för månadens vin - och inget från Sauternes - så ur det perspektivet är det väl dax!
Jag har själv druckit det här vinet från andra årgångar tidigare och tycker att det är ett bra och kul alternativ både för den som gillar vintypen och för dem som inte dricker så mycket sött i vanliga fall. Kanske någon tia mer än vi brukar hålla oss till, men du kommer att se att du kan få valuta för pengarna under ett antal veckor - om du så önskar.

Hoppas att vi blir ett gäng som hänger på! Och att det laddas upp med antingen fet lever i någon form - eller grönmögel för de som är lagda åt det hållet. Själv tycker jag, förutom ovan nämnda alternativ, att söta och gärna karamelliserade fruktdesserter också är ett bra alternativ. Om man nu inte enbart vill tända brasan, slå upp boken och njuta ett litet glas helt för sig självt. Jag gör lika ofta det.

Tänk på att det finns nyare (!) årgångar av vinet i vissa butiker, det är därför viktigt att kolla en extra gång så att den som hugger en flaska från hyllan får med sig rätt vin. I annat fall har som sagt Hjo Grosshandel garanterat att de skickar en 99:a om man beställer till en butik som inte har Suduiraut i sitt sortiment.
Grattis till förstaplatsen i aktiviteten! :D
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
suduirauit.jpg

gåslever.jpg

Månadens vin med 2002 som referens. I och med att det (nästan) är samma vin hamnar båda bakom spoiler:
1999 Château Suduiraut: testade den här på systemets provning i oktober och omdömet står sig fortfarande, enda skillnaden är att jag missade att notera saffranstonerna då. Doft av aprikoser, saffran, nougat och hasselnötter. Ungefär detsamma finns i smaken också tillsammans med melon, ananas och tallbarr. Syran är vass, fräschören likaså. Så här vill jag att en sauternes ska vara. 93p
2002 Château Suduiraut: mer honung, mer eld, lägre syra, mer påtaglig sötma, känns betydligt äldre än 1999. Mer ett traditionellt efterrättsvin. Bra vin, men inte i närheten av 1999. 90p
 

Bastardo

Medlem
Wow! Första gången jag råkar redan ha en flaska hemma. Tack för vinvalet, Trydebull! Ett excellent val och kul att du väljer även söta viner, fast det finns nog en hel del som inte är så förtjusta i söta viner.
Ska bli intressant att delge mina smaknoteringar så småningom, men det kan dröja ännu ett tag. Känns inte riktigt att det är läge att prova vinet så här mitt i veckan. :)
Och tack vare för de fina recensionerna av Innertällmo Bryggeri vågade jag steget för att köpa vinet. (Med lite stöd även från Munkis.)
Passa på att köpa, för det är inte så ofta det finns chans att köpa ett världklassvin för nästan halva priset vad det normalt skulle kosta. Rätta mig, om jag har fel! ;)
 

Ekdahl

Medlem
Kunde med lätthet varit först ut då jag drack denna redan under julhelgen (min intuition sa mig att det skulle bli månadens vin såklart ;)), men lite vistelse i värmen för mig kom emellan min recension dock :).

Söta viner tycker jag är lite jobbiga och bedöma och framför allt sätta betyg på. Dels för att jag dricker det rätt sällan, men framför allt för att jag oftast tycker det är gott - oavsett kvalitet/pris. Gör ett försök dock.

Vinet har precis allt jag förväntar mig av en bra Sauternes. Aprikos, saffran, tropisk frukt, bra syra, rik, fyllig och intensiv. Viss komplexitet och mognad (även om jag måste erkänna att jag inte helt säkert kan sätta fingret på vad just mognad innebär i en Sauternes).

Vinet fick hänga med som aperitif med pepparkakor till Kalle Anka, ostbrickan efter julmiddagen samt till efterrätt med Cheesecake till juldagsmiddagen. Levererade hela finfint hela vägen. Sätter sällan poäng på söta viner, men 92 p känns rimligt om jag skall dra till med något. Ett toppvin och ett säkert kort.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Passade på att öppna 99:an igår när vi hade en liten bdx-kväll hemma hos mig där vi avverkade bland annat Cheval Blanc -08. Extra trevligt och passande att @chambertin hade tagit med sig sudden -82 att jämföra mot. Satan i gatan vilken kväll! Pontet-Canet blev bästa röda för mig även om ingen av bdx:erna gjorde bort sig. Mycket bra malbec dessutom!

image.jpeg


Kanske inte lika elegant i framtoningen som -82, men klart mustigare, sötare och en stor saffransbomb av rang. Jag föredrog faktiskt -99 som jag anser är en mycket bra årgång hos firman trots att det på pappret borde vara relativt mediokert i jämförelse med större årgångar. Tungt fatat med kokos och vanilj som går över i snygga aprikos- och marsipantoner med tonvis av lut, honung och saffran. Utmärkt balans och intensitet, men i jämförelse med sudd -82, lite tamare syra och mer pang på rödbetan. Sudd -82 uppvisar mer apelsin, petroleum (ja, jag till och med funderade på trockenbeerenausle och riesling i jämförelsen), blommighet och ett uns skalbeska i avslutet. Helt klart får det bli ett betyg som snudd på når upp till toppen. Lite mer intensitet och fokus är det enda jag kan hitta att klaga på. Ett säkert kort!
 

Magikern

Medlem
Passade på att öppna 99:an igår när vi hade en liten bdx-kväll hemma hos mig där vi avverkade bland annat Cheval Blanc -08. Extra trevligt då att @chambertin hade tagit med sig sudden -82 att jämföra mot. Satan i gatan vilken kväll!

Visa bifogad bild 11970

Kanske inte lika elegant i framtoningen som -82, men klart mustigare, sötare och en stor saffransbomb av rang. Jag föredrog faktiskt -99 som jag anser är en mycket bra årgång trots att det på pappret borde vara relativt mediokert i jämförelse med större årgångar. Tungt fatat med kokos och vanilj som går över i snygga aprikos- och marsipantoner med tonvis av lut, honung och saffran. Utmärkt balans och intensitet, men i jämförelse med sudd -82, lite tamare syra och mer pang på rödbetan. Sudd -82 uppvisar mer apelsin, petroleum (ja, jag till och med funderade på trockenbeerenausle och riesling i jämförelsen), blommighet och ett uns skalbeska i avslutet. Helt klart får det bli ett betyg som snudd på når upp till toppen. Lite mer intensitet och fokus är det enda jag kan hitta att klaga på. Ett säkert kort!

Vilka viner, några barnarov onekligen. Allt provades helblint antar jag? Vore kul med fler smaknoter från de närvarande.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Upptäckte att jag faktiskt har en halvflaska Suduiraut 1999 liggande i källaren. Är det någon/några i Stockholmstrakten som inte har provat vinet än, och som är nyfiken på att slå sig ihop och testa både hel- och halvflaska för att hur mycket de skiljer sig åt? (D.v.s. du/ni tar med helflaskan och jag öppnar halvflaskan, och så blir det kanske några andra flaskor som referens och en bit av @KockJohan :s beryktade ankleverterrin samt andra lämpliga tillbehör.) Att prova från olika format när vin har lite ålder brukar alltid vara intressant. Någon gång helgen 26-28 jan i mitt kök i Årsta skulle passa mig, och är trots allt innan månaden är slut. Går t.ex. att riva av som en relativt snabb eftermiddagsprovning lördag/söndag. Skicka PM vid intresse.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Ok. Då har vi varit och vänt 360 grader några gånger om efter ny kandidat, eftersom det första alternativet gick om intet, och flera likvärdiga alternativ skulle ha gått samma väg. Så då är jag tillbaka där jag började. Något sött.

Jag har fått garanti från Hjo Grosshandel att den som beställer, skola erhålla rätt vin.
Så månadens vin blir då Château Suduiraut 1999
359:- på SB
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/chateau-suduiraut-300401

Det har ju inte förekommit mer än två söta alternativ för månadens vin - och inget från Sauternes - så ur det perspektivet är det väl dax!
Jag har själv druckit det här vinet från andra årgångar tidigare och tycker att det är ett bra och kul alternativ både för den som gillar vintypen och för dem som inte dricker så mycket sött i vanliga fall. Kanske någon tia mer än vi brukar hålla oss till, men du kommer att se att du kan få valuta för pengarna under ett antal veckor - om du så önskar.

Hoppas att vi blir ett gäng som hänger på! Och att det laddas upp med antingen fet lever i någon form - eller grönmögel för de som är lagda åt det hållet. Själv tycker jag, förutom ovan nämnda alternativ, att söta och gärna karamelliserade fruktdesserter också är ett bra alternativ. Om man nu inte enbart vill tända brasan, slå upp boken och njuta ett litet glas helt för sig självt. Jag gör lika ofta det.

Tänk på att det finns nyare (!) årgångar av vinet i vissa butiker, det är därför viktigt att kolla en extra gång så att den som hugger en flaska från hyllan får med sig rätt vin. I annat fall har som sagt Hjo Grosshandel garanterat att de skickar en 99:a om man beställer till en butik som inte har Suduiraut i sitt sortiment.
Härligt val av månadens vin!
PS den som önskar beställa Foie Gras Terrine (som är ett måste att äta till) är det bara dra iväg ett PM
eller mejla cioccolato@live.se så får du som sthlm-kund den hemlevererad till din dörr!
// Bästa vinhälsningar
 
upload_2018-1-17_21-13-25.jpeg

Första glaset provades i lördags och än är inte flaskan slut. Det har blivit en liten men naggande god sockerkick om dagen sedan dess. Först vill jag påpeka att sötingar i allmänhet och Sauterns i synnerhet inte är något jag dricker alltför ofta. Balansen i vinet är bra, här finns en ok syra som balanserar upp. För min högst personliga smak hade jag dock gärna kunnat tänka mig ytterligare lite mer syra. Arommässigt är aprikos det som slår mig tydligast, även honung, torkad frukt och saffran. Det jag lade märke till först i gårdagens glas var en viss sälta. Om jag bara missat denna tidigare eller om den utvecklats efterhand kan jag inte svara på. 91P
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Sitter nu med ett litet glas av månadens vin som öppnades i lördags. Jag är positivt överraskad hur pass väl det klarar sig i kylen, knappt en halv flaska återstår, ska bli spännande att se vad som händer. På lördagen fann jag en stor mängd honung tillsammans med saffransbulle och tallkåda. I avslutet lite chilipulver. En del syra men inte så mycket som jag hade önskat vilket gör att sötman blir lite väl påtaglig. Bra längd, lättgillat men något "vanlig", inget som ger den det där lilla extra. Tallkådan är ett stort plus.

Nu 5 dagar senare har det förändrats något, saffrandoften är mer frän, som en nyöppnad saffranspåse och till det barnängens tvål. I smaken är det mer åt fruktcoktailspad från en konserv. Helt klart kortare eftersmak och lite beska trycker fram. Det är nästan så att jag gillar den nu flera dagar efter då den har fått karaktär, dock tappar den på längden.

Det blir en klar 91 poängare, kul vin att prova.
 
Trådskapare
T

Trydebull

Medlem
Ja, det är ju frågan! Jag tycker att det är lika kul med de som vågar gå före med nya viner och områden som de som vågar stå på sig med bergfasta åsikter om var de bästa vinerna har gjorts och görs. Så, vem vet, kanske stannar vi kvar i Bourdeux (eller något annat klassiskt område) om @Mouton skulle kunna tänka sig att ta över stafettpinnen?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Härligt val av månadens vin!
PS den som önskar beställa Foie Gras Terrine (som är ett måste att äta till) är det bara dra iväg ett PM
eller mejla cioccolato@live.se så får du som sthlm-kund den hemlevererad till din dörr!
// Bästa vinhälsningar
Fick en bit över när jag köpte av dig som jag slängde ner i en gräddsås.... Fyyyyyy helvete vilken hädiskt god sås det blev vill jag lova :)
 
Toppen