Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - maj 2015 - Wintrange Felsberg Auxerrois Grand Premier Cru 2007

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag ber om ursäkt för missen med Rkatsitelin och kommer här med ett nytt förslag.
Vi håller kvar med temat vitt, udda druva och udda land. Månadens vin för maj 2015 blir därför:
Wintrange Felsberg Auxerrois Grand Premier Cru 2007 (nr 73922) från Domaine Viticole Schumacher-Knepper.
Auxerrois är tydligen ett syskon till Chardonnay och odlas främst i Luxemburg och Alsace. Domaine Schumacher-Knepper är ett familjeföretag som har odlat vin sedan 1714. Totalt har man 8 ha varav 3% är planterat med Auxerrois.
Enligt importören så finns det 107 flaskor i lager så det borde räcka. Och här hamnar priset i det rätta intervallet - kanske till och med billigast hittills?
@Mattias S : kan du fixa undersökningen och ta bort den förra tråden helt och hållet?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag ber om ursäkt för missen med Rkatsitelin och kommer här med ett nytt förslag.
Vi håller kvar med temat vitt, udda druva och udda land. Månadens vin för maj 2015 blir därför:
Wintrange Felsberg Auxerrois Grand Premier Cru 2007 (nr 73922) från Domaine Viticole Schumacher-Knepper.
Auxerrois är tydligen ett syskon till Chardonnay och odlas främst i Luxemburg och Alsace. Domaine Schumacher-Knepper är ett familjeföretag som har odlat vin sedan 1714. Totalt har man 8 ha varav 3% är planterat med Auxerrois.
Enligt importören så finns det 107 flaskor i lager så det borde räcka. Och här hamnar priset i det rätta intervallet - kanske till och med billigast hittills?
@Mattias S : kan du fixa undersökningen och ta bort den förra tråden helt och hållet?
Intressant! Fixar med omröstning och tar bort den gamla tråden. :)
 

mnor

Medlem
Jag ber om ursäkt för missen med Rkatsitelin och kommer här med ett nytt förslag.
Vi håller kvar med temat vitt, udda druva och udda land. Månadens vin för maj 2015 blir därför:
Wintrange Felsberg Auxerrois Grand Premier Cru 2007 (nr 73922) från Domaine Viticole Schumacher-Knepper.
Auxerrois är tydligen ett syskon till Chardonnay och odlas främst i Luxemburg och Alsace. Domaine Schumacher-Knepper är ett familjeföretag som har odlat vin sedan 1714. Totalt har man 8 ha varav 3% är planterat med Auxerrois.
Enligt importören så finns det 107 flaskor i lager så det borde räcka. Och här hamnar priset i det rätta intervallet - kanske till och med billigast hittills?
@Mattias S : kan du fixa undersökningen och ta bort den förra tråden helt och hållet?
Vilken miss, förstår ingenting, var försvann månadens vin? Fanns på plats när jag steg in idag på SB för att hämta upp några flaskor :D
20150508_170852.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vilken miss, förstår ingenting, var försvann månadens vin? Fanns på plats när jag steg in idag på SB för att hämta upp några flaskor :D
Visa bifogad bild 4024
Oj, vill du att jag tar fram dela-en-pava-tråden igen? Jag har inte deletat den utan bara gömt den så den går att ta fram igen. :)

Mest troligt verkar du bli ensam dock så det kanske räcker med att skriva in den i "nu dricker vi-tråden"?
 

mnor

Medlem
Oj, vill du att jag tar fram dela-en-pava-tråden igen? Jag har inte deletat den utan bara gömt den så den går att ta fram igen. :)

Mest troligt verkar du bli ensam dock så det kanske räcker med att skriva in den i "nu dricker vi-tråden"?
Trodde faktiskt inte att jag skulle få flaskan heller då det drog ut på tiden, så jag blev något förvånad. Jag kör den i "nu dricker vi-tråden" eller så skapar jag en ny tråd som heter "Låt oss dela en pava över nätet - Maj 2015, orginalet och den enda sanna tråden" :)
 

mnor

Medlem
Tog och beställde "månadens vin" nu, så det blir mycket vitt för min del i maj. Vanligtvis brukar jag bara dricka BdB från Champagne när det handlar om vitt.
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Vilken miss, förstår ingenting, var försvann månadens vin? Fanns på plats när jag steg in idag på SB för att hämta upp några flaskor :D
Visa bifogad bild 4024
De hade tydligen bara några få flaskor kvar och klarade inte av att leverera till de som hade beställt - det var tydligen en oväntad massbeställning som dök upp;). Jag beställde nog först, men har inte fått något vin än. Skulle gärna vilja prova det där vinet.
 

mnor

Medlem
De hade tydligen bara några få flaskor kvar och klarade inte av att leverera till de som hade beställt - det var tydligen en oväntad massbeställning som dök upp;). Jag beställde nog först, men har inte fått något vin än. Skulle gärna vilja prova det där vinet.
Om du inte får vinet så får vi väl se till att du får prova det. Såg på "Fine Wines medlemmar i fokus" att du också bor i Stockholms regionen.
 

Skaggs

Medlem
@golfkompis, då blir det nåt annat trevligt på söndag, för ordinarie dela en pava kommer troligtvis inte till Simrshamn, men den här pavan är också beställd så nu får vi ytterligare anledningar att ses i maj!
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag har fått en flaska av månadens vin försök #1. Får väl haka på även försök #2. Någon i STHLM som är nyfiken på försök #1?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Nja, vi kör lite under radarn, smått anarkistiskt men med en elitistisk ton för oss som fick tag i god(?)sakerna.
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
luxemburg+.jpg

Så då dök äntligen min Tsinandali upp. Samma dag som "månadens vin" - den här gången blir det lätt att välja referensvin. Ett sexpack Gran Clos Blanc råkade också dyka upp exakt samtidigt.
Ibland älskar man systembolaget (även om det finns en del på forumet som kanske inte håller med): jag går in på min närmaste butik 18:00 dagen innan Kristi Himmelsfärd, utan att jag säger något så ropar den närmaste i personalen: "Patrik är här, kan någon hjälpa mig med att hämta hans beställningar på lagret?", "Öppna en ny kassa och lägg hans flaskor direkt på bandet". Jag har svårt att inte känna mig väldigt uppskattad som kund:).

Testar månadens vin tillsammans med månadens "ovin" på fredag - får se om vi blir först ut
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Månadens vin öppnat och provat.
Jag hoppas innerligt att det är något fel på flaskan för detta gick inte att dricka. Korken var i blötaste laget, halva var fuktig. Initialt är det en frän doft som kommer fram men den försvinner efter att man luftat (svavel?). Skum smak, för att citera frugan "fy, vad är detta, påminner om tonårsfylla". Jag kan omöjligt bedöma vinet. Antingen är det något fel på det eller så är det en doft och smakkombination jag inte kan hantera.
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Schumacher-knepper.jpg

Månadens vin mot det som egentligen skulle ha varit månadens vin:
Tbilvino Tsinandali Special Reserve 2008: Fräsch, elegant, bra syra, mineralig, lite åt Chablishållet, men med lite ek och en lätt oxidativ, massor med smör och lite honung, kruttorrt (88p)

Schumacher-Knepper Wintrange Felsberg Auxerrois Grand Premier Cru 2007:
Helt olik referensvinet, i doften finns det nästan bara fläder, med en gnutta honung och sommarblomster, mogen och fyllig. Syran är ok, vinet är helt moget, men har inte gått över gränsen. Smaken domineras också av fläder, med ett uns sötma från honung, i bakgrunden finns lite såpa, vilket ger vinet ett drag av gewurztraminer. Annars påminner det mycket mer om en riesling från Mosel (är iofs ett Moselvin) än en om kusin till Chardonnay (mer drag av chardonnay i Tsinandalin än i den här). Det finns dock ingen petroleum i smaken.
Vinet är gott, som att dricka buteljerad sommar, passade jättebra till vit sparris med sardellsmör. (86p)
 
Toppen