Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - maj 2016 - Mazuelo de la Quinta Cruz (79054)

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Nu blir det ett spanskt rött vin, för hela slanten! Tack för förtroendet.

2011, Mazuelo de la Quinta Cruz (79054) - 185kr
Går att beställa via systembolaget och det finns ca 400 flaskor hos leverantör.

Jag valde detta vin då jag har haft turen att träffa producenten, och då jag själv uppskattade vinet så blev valet enkelt. Miguel Merino var en härlig, glad, entusiastisk karaktär som har jobbat med vin i större delen av sitt liv. Han har på senare dagar fått lämna över stora delar av verksamheten till sin son.

"Resultatet av ett samarbete mellan Lars (Torstenson) och Miguel Merino. Båda har länge arbetat med Mazuelo/Carignan och vet vilken potential druvan har om den behandlas på rätt sätt. Visst vet herrarna vad de pratar om... första årgången 2006 rankades bland Riojas tio bästa viner av spanska vintidningen Sobremesa.

100% Mazuelo från Rioja hör verkligen inte till vanligheten. Här är tredje årgången av det hyllade samarbetet mellan Torstenson och Merino.

Druvorna skördas för hand från vingården La Quinta Cruz i Briones i början av oktober. Vingården La Quinta Cruz planterades på tidigt 80-tal och är delad i två mycket olika delar. Den lägre delen med lerjord vetter mot söder medan den högre, stenigare delen ligger mot nordväst. Väl i vineriet jäser vinet på tempraturkontrollerade ståltankar och därefter vilar vinet på franska och amerikanska ekfat (70/30) i 12 månader innan vinet återigen får vila kortare tid på ståltank innan det slutligen buteljeras." - Källa

Hoppas det är till er belåtenhet!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu blir det ett spanskt rött vin, för hela slanten! Tack för förtroendet.

2011, Mazuelo de la Quinta Cruz (79054) - 185kr
Går att beställa via systembolaget och det finns ca 400 flaskor hos leverantör.

Jag valde detta vin då jag har haft turen att träffa producenten, och då jag själv uppskattade vinet så blev valet enkelt. Miguel Merino var en härlig, glad, entusiastisk karaktär som har jobbat med vin i större delen av sitt liv. Han har på senare dagar fått lämna över stora delar av verksamheten till sin son.

"Resultatet av ett samarbete mellan Lars (Torstenson) och Miguel Merino. Båda har länge arbetat med Mazuelo/Carignan och vet vilken potential druvan har om den behandlas på rätt sätt. Visst vet herrarna vad de pratar om... första årgången 2006 rankades bland Riojas tio bästa viner av spanska vintidningen Sobremesa.

100% Mazuelo från Rioja hör verkligen inte till vanligheten. Här är tredje årgången av det hyllade samarbetet mellan Torstenson och Merino.

Druvorna skördas för hand från vingården La Quinta Cruz i Briones i början av oktober. Vingården La Quinta Cruz planterades på tidigt 80-tal och är delad i två mycket olika delar. Den lägre delen med lerjord vetter mot söder medan den högre, stenigare delen ligger mot nordväst. Väl i vineriet jäser vinet på tempraturkontrollerade ståltankar och därefter vilar vinet på franska och amerikanska ekfat (70/30) i 12 månader innan vinet återigen får vila kortare tid på ståltank innan det slutligen buteljeras." - Källa

Hoppas det är till er belåtenhet!
Svinintressant val! Jag längtar redan!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Bra förslag, det hade varit jättekul!
Jag "pingade" både honom och Terrific Wines även på Instagram så är de intresserade så hittar de hit...

image.jpeg
 
Hallå, jag är på. Kommer väl inte kunna prova med er, men ser fram emot era kommentarer. Vinet kommer vara i yngsta laget (och senast jag provade det i början av mars var det lite ur slag dessutom, det negativa brukar dock sällan hänga i så länge i mazuelo/carignan-vinerna), men gott och väl provningsbart. Ögnade som hastigast igenom kommentarerna ovan. Några detaljer: 2011 är vår femte årgång, vi försökte 05 utan att buteljera resultatet, första årgången är istället 06, 2011 påminner en hel del om 06 i stilen, året som sticker ut mest är 08, ett år då vi medvetet drog mazuelon så långt vi kunde med resultatet massvis av syra och inledningsvis röda bär på ett vis som skrämde slag på många (ett vin som är riktigt läckert idag, om jag får tycka så själv; typiskt för bra carignan att vara sådär ogin i början). Ekfaten är inte bara franska och amerikanska utan också alltid ett litet inslag östeuropeisk ek, oftast slovensk ek men något år har den varit ungersk, detta gör vi för att jag gillar att smyga in fat som s a s går åt motsatt håll för att på så vis öka komplexiteten i vinet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hallå, jag är på. Kommer väl inte kunna prova med er, men ser fram emot era kommentarer. Vinet kommer vara i yngsta laget (och senast jag provade det i början av mars var det lite ur slag dessutom, det negativa brukar dock sällan hänga i så länge i mazuelo/carignan-vinerna), men gott och väl provningsbart. Ögnade som hastigast igenom kommentarerna ovan. Några detaljer: 2011 är vår femte årgång, vi försökte 05 utan att buteljera resultatet, första årgången är istället 06, 2011 påminner en hel del om 06 i stilen, året som sticker ut mest är 08, ett år då vi medvetet drog mazuelon så långt vi kunde med resultatet massvis av syra och inledningsvis röda bär på ett vis som skrämde slag på många (ett vin som är riktigt läckert idag, om jag får tycka så själv; typiskt för bra carignan att vara sådär ogin i början). Ekfaten är inte bara franska och amerikanska utan också alltid ett litet inslag östeuropeisk ek, oftast slovensk ek men något år har den varit ungersk, detta gör vi för att jag gillar att smyga in fat som s a s går åt motsatt håll för att på så vis öka komplexiteten i vinet.
Gött! Alltid kul att veta att man får fram sina synpunkter till vinmakaren. Nu hoppas vi bara att vinet tar oss med storm också. ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Först ut tydligen. :)

image.jpeg


Mörk frukt med primärt svarta körsbär- och vinbär men även lite jordig rotfrukt. Mycket fat med tobak, ceder, kakao och ett knippe dill samt lite andra torkade kryddor. Viss fräschör och svalka med lite tegeldamm, blyerts och grönörtighet i bakgrunden. Flörtar lite med Italien men känns absolut spanskt. Drar mer åt Ribera del Duero – alternativt Priorat – än Rioja. Fräsch och rejäl syra som bärs upp av en bra struktur i relativt fyllig kostym med riviga och ungdomliga tanniner. Lite spretigt och ofokuserat idag med aningen ihålig mitt. Allt har ännu inte fallit helt på plats, men jag gillar det. Intensiteten kunde varit bättre, men i ett prisläge under 200 kr så är det orättvist att begära.

Jag bedömer att det har potential att bli ännu bättre med lagring, men redan idag så är det värt 88p(+) och det är snudd på att fyndstämpeln tas fram.

Jag är glad att jag plockade upp två flaskor, för precis som jag hade hoppats, så är det ett riktigt trevligt vardagsvin som jag gärna dricker igen. :)
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
@Mattias S bra jobbat! Snabb den här gången. Blir sjukt sugen på att läsa! Men jag tänker vara duktig och vänta med att läsa tills att jag har provat den på nytt. Jag får lön på tisdag, men vet att flaskorna finns på mitt lokala bolag!
 

Elvis

Medlem
Mina flaskor kom idag och jag kunde inte hålla mig utan korkade upp en ikväll.

Jag lät vinet få en timme på karaff före servering. Sedan drack jag det ute i vårsolen till grillade korvar av olika slag och lite olika sallader till det.

Mörka bär och fatkaraktär men initialt väldigt kraftiga tanniner. Under den kommande timmen gör vinet en intressant resa. Tanninerna dämpas snabbt och jag upplever snart vinet som fylligt och runt. En stund senare sluter sig vinet och lite gröna toner kommer fram. Spretigt kanske är en bra sammanfattning men jag tycker att det är trevligt ändå. Ett vin för källaren men jag ger det 88 poäng redan nu. Min fru gillade det skarpt. Blint hade jag inte gissat på Spanien. Jag hade nog hamnat i Italien utan att känna mig alltför säker.
 
Toppen