Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - mars 2015 - Aljibes Cabernet Franc 2010

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

CH

Medlem
Hej

Jag tackar @Sjödin för äran att få välja månadens pava och tack till @Mattias S för den subtila hinten om min aktivitetsnivå på forumet, ska försöka bättra mig och förhoppningsvis är det denna tråden som är kickstarten jag behöver.

För att inte vara alltför förutsägbar så blir månaden pava inte en skumpa utan vi beger oss till Spanien och ska tillsammans prova Aljibes Cabernet Franc 2010
Ett vin som dök upp som en bonusflaska på ett BYOW för ett tag sedan och det föll mig i smaken och vilket bättre tillfälle än det här att få prova en hel flaska istället för några cl som då.

Nu är jag lite partisk eftersom jag känner importören men till skillnad från Kronstam & Co så får jag inte betalt för att min rekommendation utan får precis som er andra beställa min via vårt fantastiska monopol: http://www.systembolaget.se/79929

Har fått det bekräftat att det finns 200+ flaskor i lager och väntar ni med att beställa tills imorgon så kommer priset sänkas från 168kr till 149kr.
Vet tyvärr inte hur det ser ut med lagersaldot borta hos dig @Elvis men eftersom du känner importören bättre än mig så kanske du kan få honom att skicka en flaska till dig?

Hoppas det ska falla er i smaken.

/CH
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej

Jag tackar @Sjödin för äran att få välja månadens pava och tack till @Mattias S för den subtila hinten om min aktivitetsnivå på forumet, ska försöka bättra mig och förhoppningsvis är det denna tråden som är kickstarten jag behöver.

För att inte vara alltför förutsägbar så blir månaden pava inte en skumpa utan vi beger oss till Spanien och ska tillsammans prova Aljibes Cabernet Franc 2010
Ett vin som dök upp som en bonusflaska på ett BYOW för ett tag sedan och det föll mig i smaken och vilket bättre tillfälle än det här att få prova en hel flaska istället för några cl som då.

Nu är jag lite partisk eftersom jag känner importören men till skillnad från Kronstam & Co så får jag inte betalt för att min rekommendation utan får precis som er andra beställa min via vårt fantastiska monopol: http://www.systembolaget.se/79929

Har fått det bekräftat att det finns 200+ flaskor i lager och väntar ni med att beställa tills imorgon så kommer priset sänkas från 168kr till 149kr.
Vet tyvärr inte hur det ser ut med lagersaldot borta hos dig @Elvis men eftersom du känner importören bättre än mig så kanske du kan få honom att skicka en flaska till dig?

Hoppas det ska falla er i smaken.

/CH
Smuttar på det just nu, konstigt nog. Återkommer dock med omdöme när jag provat en hel flaska och månaden är den rätta. :)

image.jpg
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Perfekt val! Passar mig som handen i handsken.

Jag hade tänkt att beställa några flaskor av varierade spanska viner till mars/april. Och prisläget tycker jag är lagom.

Kollade wine spectators app, de gav årgången 2010 93/100p.

Hoppas att den faller mig i smaken :)
 

Elvis

Medlem
Kul val!

Vet tyvärr inte hur det ser ut med lagersaldot borta hos dig @Elvis men eftersom du känner importören bättre än mig så kanske du kan få honom att skicka en flaska till dig?

Jag ska fråga honom! Aljibes verkar inte finnas i USA överhuvudtaget, men jag har druckit Cabernet Franken ett par gånger tillsammans med svenske importören (lite osäker på vilka årgångar dock). Första gången var det blint mot 3-4 andra rödviner och det var innan importören bestämt sig för att ta in vinet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har ni redan fått era flaskor?
Nä, men jag förutsätter att den kära importören ligger i och skickar ut flaskor på stört. Han kan ju för tusan ta en liten promenad bort till Nordstan med ett gäng flaskor. Allt annat är en besvikelse! ;)
 

Livermore

Medlem
Jag kanske är optimistiskt när jag tror att den kommer innan helgen. Men hoppet är det sista som lämnar en.
 

Skaggs

Medlem
Beställde i söndags (har jag för mig) och hämtade ut det i dag, korkade upp 5 minuter senare tillsammans med vänner.

I glaset visar sig en vacker röd färg med en lite brun kant. I doften hittar jag mogen frukt, typ plommon, lite grön paprika, viol, sötlakrits och peppar. Doften känns öppen och inbjudande och ger en liten hint av väl inarbetade fat. Smaken bekräftar doften på ett bra sätt med lite fudge. En hint av cayennepeppar bidrar till härlig kryddighet. Vinet har en bra syra och gosiga tanniner, viss beska ligger kvar i slutet och önskar något tilltugg. Ett intressant och välgjort vin som jag gärna både köper och dricker igen.

På något märkligt sätt kändes det faktiskt både spansk och cabernet franc-igt, men det är ju en kombination som nog hade krävt en hel för att dra till med och som jag aldrig hade gissat på blint. Tack för valet, det var en trevlig bekantskap.
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
nu har mina flaskor kommit, har tyvärr för mycket av andra vinaktiviteter planerade i helgen för att hinna prova men en av dem lär öppnas under nästa vecka.
 

kayaker

Cyklist
Min beställning har också anlänt. Jag befinner mig dock på annan ort så det dröjer minst en vecka innan det blir aktuellt att prova.
 
Toppen