Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet – mars 2017 – 2014 Wrath Ex Anima

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.
Låt oss dela en pava över nätet – mars 2017 – 2014 Wrath Ex Anima (91121)

Behövde inte mycket betänketid på detta. Har gått och sneglat på tidigare årgången på Regeringsgatan, men aldrig kommit till skott.
Saxar lite från importörens sida (särskrivningar inkluderat):
Från Vinopia
Familjen Thomas förvärvade 2007 vingården San Saba belägen i Santa Lucia Highland's.
Sedan förvärvet har vingården under lödning av Michael Thomas genomgått genomgripande förändringar där man planterat om stora sektioner med Pinot Noir, Chardonnay och Syrah.

Michael Thomas väg in i vinvärlden är unik även med amerikanska mått mätt, han är utbildad arkeolog och tidigt i hans akademiska karriär drogs han mot Italien och ledde utgrävningar i närheten av Rom och Florens.
Under åren i Italien utvecklades hans passion för mat och dryck och under lediga dagar ägnades större delen av tiden åt besök på vingårdar, restauranger och marknader.

Att skapa sitt eget vin såg Michael som en naturlig förlängning av hans stora passion maten, vinet och hans kunnande av jordmån från hans ursprungliga profession; arkeologin.
Michael har än i dag en forskar tjänst vid universitetet i Austin Texas. Wrath ägs tillsammans med hans mor.
När familjen tog över vingården San Saba och skapade Wrath var hans ambition att skapa rena smaker som representerar sitt ursprung från druva och vingård.
Till sin hjälp har han i dag ett team medarbetare som leds av vinmakare Sabrine Rodem.
En av de senare nyheterna är att Wrath har nått statusen Sustainability Certification från CCVT (Central Coast Vineyard Team)

Om vinet
Vinmakaren får väl anses tillhöra den nya amerikanska skolan, svalt klimat, minimal filtrering, eko-tänk mm, vilket passar in i min nuvarande fördjupningsansats. Det är alltså deras instegs-syrah som avses för månaden. 360 flaskor inköpta som lanseras 3/3.
Vinet i sig är en ren syrah från San Saba i Monterey, lagrad på neutral ek och ska enligt vinmakaren "understryka den rena karaktären hos en svalklimatssyrah".
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/wrath-ex-anima-9112101
 
Last edited:

Trydebull

Medlem
Jag dricker väldigt lite amerikanska viner. Och har varit dålig på att hänga på månadens vin så nu ska jag också försöka göra slag i saken!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Först ut för en gång skull :cigarr:

Varm björnbärsfrukt med stråk av hallon, viol och mynta. Tydliga fat. Inslag av mörk choklad, chark, kaffe, grön oliv och ett uns rök. Solkysst och generös smak med bra balans och lång småeldig eftersmak med ett uns sötma i avslutet. Snygg syrah. Mer södra än norra Rhône stilmässigt, men blint hade jag lätt gissat på Sydafrika eller Barossa. Riktigt gott och en stil jag gillar. Både fylligt och nyanserat komplext. Fruktdrivet. (91p)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
wrath ex anima guigal crozes.jpg

Månadens vin, med en referens på samma druva och samma år:
2013 E. Guigal Crozes-Hermitage: exakt det man förväntar sig, varken mer eller mindre: massor av svartpeppar, bra frukt, lite lätt stall, lakrits och viol, schysst balans, bra syra, saknar dock en wow-känsla, behöver kanske ett par år till för att bli fulländad, men det är klart att dricka redan nu. 88p
2013 Wrath Syrah Ex Anima: Doften är ett riktigt kraftpaket med varma plommon, nylagd asfalt och örter. I smaken finns svarta oliver, lila plommon och lite svarta vinbär, asfalt, getost, timjan, lakrits, gummislang, lite florsocker, någon lite konstig syntetisk bismak. Syran och tanninerna ligger fint i bakgrunden, helt drickfärdigt.
Kul vin, det är det här man vi ha som "månadens vin", tack @danryd. Det är väldigt svårt sätta poäng: kraftpaket utan att vara svulstig, publikt, blandar fina kvaliteter (olivspadet) med något som är nära defekter (florsockret). Vi ger det ett kompromissbetyg på 86p, men jag kan tänka mig att spridningen kan bli stor på det här vinet.
 

kimnyblom

Medlem
Fick med mig en flaska av detta vin i en beställning från bolaget som kom igår. inget jag hade koll på så tack för tipset/valet av vin :)

Färgen: vinröd/lila klassisk Syrah utan allt för mycket ålder.

På näsan hittar jag mörkchoklad, lakrits, mörka bär, övermogna jordgubbar, björnbär, torkade plommon , väldigt subtil touch av grön paprika (är det något jag inbillar mig? Hittar den ibland och ibland inte..) . Känns intressant och man anar en viss komplexitet.

I munnen är det ganska silkigt och väl integrerade tanniner, finns något litet bett där och en liten beska som ändå gör att det funkar, lite fat men de är för mig ganska anonymt . Liten sötma i avslutet. Hög alkohol men den bäddas ganska bra in i helheten .

Bra koncentration i smaker och doft. Som helhet känns det stundtals "over the top" , kan sakna lite elegans men samtidigt är det rätt trevligt att sippa på. På min ytterst subjektiva poängskala landar detta runt 85p, möjligtvis lite till.
 

Sebban

Medlem
Första och inte sista gången jag hänger med på månadens vin!
image.jpeg


Jag kommer hålla mig enkelt och kortfattat annars blir det bara löjligt! Jag tycker vinet är gott och piggt! Taninerna är mjuka och vinet har lagom syra för mig. Ett gott vin som jag kommer köpa igen, ett vin i min smak med andra ord! Jag kommer följa denna producenten och se vad dom mer har för roligt att komma med! Tänker beställa en flaska av 2013 och testa den med! På min rookie skala ger jag vinet 89p!
 

Larseman

Medlem
Jag har stått över månadens vin några månader (vilket av döma av recensionerna inte har varit någon nackdel) men tänkte göra comeback denna månad. Slutsatsen blev...

...vilket gräsligt jävla vin. Det här kan bara inte vara OK, det strider mot alla mina erfarenheter av ett bra vin.
Doften är kraftfullt obehaglig med toner av jäst svartvinbärsgele, köttbuljong och odefinierade kemiska substanser. I munnen är det (ärligt talat så tvekade jag att smaka) beskt och bittert utan frukt och tanniner eller något annat trevligt. Korken var täckt av ett tunt lager svart fällning så frågan är naturligtvis om vinet är defekt. Jag hoppas verkligen det, annars får jag nog lämna forumet med tanke på övriga recensioner :eek:
Jag kommer att gå tillbaka med vinet på måndag och försöka få pengarna tillbaka. Kommer inte att köpa igen och risken är att jag inte kommer att delta i månadens vin igen på några månader... Kan inte sätta poäng.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har stått över månadens vin några månader (vilket av döma av recensionerna inte har varit någon nackdel) men tänkte göra comeback denna månad. Slutsatsen blev...

...vilket gräsligt jävla vin. Det här kan bara inte vara OK, det strider mot alla mina erfarenheter av ett bra vin.
Doften är kraftfullt obehaglig med toner av jäst svartvinbärsgele, köttbuljong och odefinierade kemiska substanser. I munnen är det (ärligt talat så tvekade jag att smaka) beskt och bittert utan frukt och tanniner eller något annat trevligt. Korken var täckt av ett tunt lager svart fällning så frågan är naturligtvis om vinet är defekt. Jag hoppas verkligen det, annars får jag nog lämna forumet med tanke på övriga recensioner :eek:
Jag kommer att gå tillbaka med vinet på måndag och försöka få pengarna tillbaka. Kommer inte att köpa igen och risken är att jag inte kommer att delta i månadens vin igen på några månader... Kan inte sätta poäng.
Oj, vi får hoppas att det var en defekt flaska!
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag gillar ju Syrah och nya världens viner så det var ett självklart val att vara med
Gillar när det ser ut som att man häller tjära i glaset! Doften full av varm frukt. Smaken dock alltför varm och söt (denna sötma hade jag förväntat mig i förra månadens vin - inte här). Björnbärssylt! Där finns också en bismak av artificiell vaniljessens som jag mer förknippar med billiga viner:( Silkiga till obefintliga tanniner. Slutet alltför beskt vilket jag nog tillskriver den höga alkoholhalten på nästan 15%. Dag två var det ett helt annat vin. Mindre söt, eken var inte artificiell och lite tanniner hade dykt upp - mycket mer tilltalande dock fortfarande för hög alkoholbeska? Det verkar som att jag börjar bli allergisk mot för hög alkohol? Blir inte riktigt klok på det här vinet? Rookiepoints: 84
 
Toppen