Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava oktober 2020 - Château Vannières - Bandol Rouge 2014 (74336)

Hur bra var månadens pava (Pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 7 17,9%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 9 23,1%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 1 2,6%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 22 56,4%

  • Total voters
    39
  • Poll closed .

Oscaro

Medlem
Då var det min tur att ta över stafettpinnen från @buteljen och första gången jag håller i detta.

(Saxat från Bristly Wines)
Familjen Boisseaux har jobbat med vin i många generationer. De kommer ursprungligen från Bourgogne och är nära släkt med familjen Gouges i Nuits-Saint-Georges. Erics farfar köpte Chateau Vannières 1957 och gjorde då vin både i Bourgogne och i Bandol. När Eric var 13 år så gick hans far bort och Eric har sedan dess skött egendomen tillsammans med sin mor. När han var 17 år tog han helt över ansvaret för vinmakningen. Det var även då som de klippte banden med vinbranschen i Bourgogne. Idag håller Eric på att lämna över ansvaret för vinmakningen till sin son Charles-Eric.
På Chateau Vannières har man sparat en ansenlig mängd flaskor från varje årgång, och det är fantastiskt att få prova de äldre vinerna - de utvecklas verkligen magiskt bra.
De två stora stjärnorna på Chateau Vannières är Bandol Rouge och Bandol Rosé. Men man gör även "enklare" viner, menade för omedelbar konsumtion. Dessa viner kallar man "Heritage" och de går under appellationen "Mount Caume IGP".
På Chateau Vannières används inga syntetiska eller kemiska bekämpningsmedel.


Vinet i fråga är 95% Mourvedre och 5% grenache
Druvorna avtjälkas och jäser i ståltankar. Macerationen tar
ca 35 dagar. Lagringen sker på en blandning av stora fat
(foudres) och mindre fat (barriquer och demi-muids) i 22
månader.

Vinet finns att beställa via systembolaget här och enligt Bristly ska det finnas 116 flaskor kvar i lager så bör räcka.
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/chateau-vannieres-7433601
 
Trådskapare
O

Oscaro

Medlem
Bra val! :) Och bra att du kollade upp årgången hos Bristly, för även om de har artikelnummer för både 2013 och 2014 så har det levererats 2014 när jag försökt beställa 2013 tidigare.
Vi får hoppas det blir rätt den här gången, annars får vi i värsta fall ändra till 2014 :)
 
Trådskapare
O

Oscaro

Medlem
Jag såg att jag också fick 2014, otroligt märkligt av importören, men admin får gärna byta årgång i första inlägget till 2014 så prövar vi helt enkelt den istället.
 

LeChat

Medlem
Inget ovanligt att importörerna slarvar med att ändra årgång på sina viner. Men i det här fallet så har Bristly haft två artikelnummer under en längre tid vilket har fått en att tro att man kan beställa både 2013 och 2014. Nu står ju dessutom 2014 som ”tillfälligt slut hos leverantör” vilket den bevisligen inte är. Jag har skickat tillbaka flaskor vid ett par tillfällen tidigare så detta har tyvärr pågått ganska länge. Bristly kan inte vara ovetande. Det är förmodligen svårt att kränga 2014 så man kanske gör ett försök att kränga de som 2013 vilken var en riktigt god årgång. Fast samtidigt är det nog mest vinintresserade som får för sig att söka upp och beställa viner från Bandol. Dessa vinintresserade typer brukar ju även vara petiga med årgångar så att sälja 2014 som 2013 kan nog i slutändan vara svårt.
 
Trådskapare
O

Oscaro

Medlem
Inget ovanligt att importörerna slarvar med att ändra årgång på sina viner. Men i det här fallet så har Bristly haft två artikelnummer under en längre tid vilket har fått en att tro att man kan beställa både 2013 och 2014. Nu står ju dessutom 2014 som ”tillfälligt slut hos leverantör” vilket den bevisligen inte är. Jag har skickat tillbaka flaskor vid ett par tillfällen tidigare så detta har tyvärr pågått ganska länge. Bristly kan inte vara ovetande. Det är förmodligen svårt att kränga 2014 så man kanske gör ett försök att kränga de som 2013 vilken var en riktigt god årgång. Fast samtidigt är det nog mest vinintresserade som får för sig att söka upp och beställa viner från Bandol. Dessa vinintresserade typer brukar ju även vara petiga med årgångar så att sälja 2014 som 2013 kan nog i slutändan vara svårt.
Absolut att importörer kan vara dålig på att uppdatera, men nu mailade jag dem och explicit frågade om 2013 och fick svar att de hade många flaskor kvar. Tråkigt då, som du säger är 13 en bättre årgång än 14, men ska dock säga att jag inte upplever att årgångar brukar vara lika viktiga i Provence/Bandol, ungefär samma temperatur varje år.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Månadens vin med referens:
vannieres sixtine.jpg

2012 Château Sixtine Châteauneuf-du-Pape: initialt rätt så mycket alkohol i doften, sedan kommer kanel, ingefära och lakrits. Med lite luft kommer rosor och choklad, lite drag av Barolo. Smak plommon, svarta vinbär, ingefära, kallt te, mörk choklad och massor av örter. Tung och kraftig med söt frukt, bra syra och tryck i tanninerna. Bra vin, men lite väl överdrivet och svulstigt för min smak. Har inte vunnit på lagring, möjligtvis i en tunnel just nu. 88p
2014 Château Vannières Bandol: även här börjar doften rätt mycket alkohol. Smaken däremot är helt annorlunda: plommon, ingefära, bläck, ceder, choklad, halm, men framförallt massor av timjan. Slank och sval, med bra frukt, syra och kryddighet. Klara drag av Bordeaux, men med mer örter. Helt färdigt att dricka nu. Att årgången är mer återhållsam är nödvändigtvis ingen nackdel. 90p
 
Vi prövade Chateau Vannieres 2014 blint igår hemma hos @Patrik Sellin och @Carinasomm tillsammans med en Kanonkop Paul Sauer 2015, en Duhart-Milon 2000, två Barolos från 1980 respektive 1947, och en finfin Chateauneuf-du-Pape från 2001. Månadens vin var helblint för alla andra, halvblint för mig då jag hade tagit med mig flaskan men inte visste vilken ordning de var upphällda. Det var emellertid helt uppenbart direkt för mig eftersom Paul Sauer som var det enda andra helt unga uttrycket hade så tydliga cabernet sauvignon-markörer. Så ingen sport men däremot en väldigt trevlig överraskning och inget som jag tyckte behövde skämma alltför mycket för sig i det litet finare sällskapet.

Först något knutet på näsan, och litet obalanserat med en tydlig lakritston och rätt eldig svans med mycket mörka bär och fruktsötma. Fint balanserad kropp och bra grepp som under kvällen blev mjukare och där det litet obalanserade och eldiga flöt ut i mer av en pepprig och fruktig eftersmak.

Känns som den behöver tio år till men skulle säkert funka alldeles utmärkt med litet lyxiga hemmagrillade hamburgare med cheddarost och bacon just nu.

Inte lika koncentrerad och söt som t ex Domaine de la Tour de Bon En Sol men inte heller lika elegant som Domaine Gaubys La Jasse (den röda som är 100 % mourvedre men som jag är osäker på om de fortfarande producerar) eller Leon Barrals Valiniere (med 20 % Syrah). Men har man stor källare skulle jag säga att detta är ett perfekt vin att köpa en låda av och sedan njuta av på ett helt okomplicerat sätt under de närmaste 10-20 åren.

Riktigt bra för pengen! 91 poäng.
 

john b

Medlem
Provade denna i ensam majestät, barnen strängt placerade framför Pixar-medley med lördagsgodis och tydliga order om att inte störa med mindre än att en eller flera var döende.

Efter 2h i karaff.
Väldigt mörk i färgen.
Trots ganska intensivt snurrande på Zalto Bgn inte så mycket doft. Det lilla som kommer fram är både syrligt och sött, blåbärssylt och gröna kvistar först. Efter ytterligare suggestering lite känsla av apelsin- och stjärnanis-soppa och mandelmassa i doften. Men eg mest knuten.

Smaken är inte optimal till min köttfärslimpa med extra sås. Ganska dominerad av beska och syra i början. När middagen avslutad och jag lagt upp fötterna på köksbordet till HBO-serie på plattan (fortfarande helt ostörd av barnen! Disney+ har redan betalat sig) blir vinet något behagligare.
Ganska lagom kombination av tanniner och frukt, för ett ungt vin. Ingen mogen komplexitet men fint ändå.
Noterad i denna ordning: peppar, eld, örter, sura vinbär, björnbär. Blev bättre och skönare för gommen med lite ost till.

Gillar det, gör lite motstånd. Men tror jag skulle tyckte bättre om det om några år. 89 poäng.
 
Toppen