Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava oktober 2021 - Conceito Bastardo 2019 (50783)

Hur bra var månadens pava?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 0 0,0%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 5 23,8%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • * Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 16 76,2%

  • Total voters
    21
  • Poll closed .

The Wall

Medlem
Eftersom min ursprungliga portugisiska plan gick i stöpet testar jag av ren nyfikenhet en annan av den enkla anledningen att vi dricker för lite portugisiskt vin hemma. Dessutom är det inte varje dag man springer på en druva med samma namn som en forummedlem, och då tänker jag inte på Trousseau eller Sémillon Rouge.

Jag står över att kopiera in smakbeskrivningen från importörens hemsida och tar istället lite fakta om tillverkningsmetod och producenten:

"100% Bastardo från en vingård med 40 år gamla vinrankor, Quinta Chão do Pereiro. Handskörd och fottrampning i granitkar (Lagares) utan avstjälkning. Jäsningen startar med endast den naturliga jästen. Efter avslutad jäsning får vinet mogna 10 månader i ståltank. Vinet framställs i mycket liten skala, endast 5000 fl/år."

"Conceito står för "koncept", med den unga vimakaren Rita Ferreira Marques är konceptet tydligt, - moderna viner med mycket friskhet och fräschör. Vinerna ska vara goda att dricka under hela sin utvecklingsfas och inte bara läggas i källaren att "vänta på". Hon har fått många utmärkelser för sina vita och röda Douro-viner, portviner och Vinho Verde.
Vingårdarna ligger på 300-400 m höjd på en stenig plateau, i hjärtat av Douro-dalen. Jordmånen domineras av skiffer som ger mineralitet, vinrankorna är gamla och odlas som klassisk Field-blend. Totalt har man runt 20 olika druvsorter i vingårdarna som fördelar sig mellan Quinta da Veiga (20 ha) Quinta do Chão-do-Pereiro (20ha) och Quinta do Cabido (23 ha) som är formad som en amfiteater. Slutligen har man 10 ha vingård på högre höjd där jorden domineras mer av granit, där främst de gröna druvorna odlas."

upload_2021-9-29_13-48-13.jpeg


Dock en liten vinröd flagga för den som vill para ihop vinet med en matbit; importören rekommenderar att vinet serveras lätt kylt och passar till ostar, charkuterier, fågel eller asiatiskt. Vill man ha en referens att jämföra med ska man nog med andra ord helst inte ställa vinet bredvid en fullblods-cabernet från Sydafrika.

För att få ungefär samma svarsalternativ som tidigare omröstningar skulle jag uppskatta om någon admin kan lägga till omröstningsfunktionen.
 

mackan92

Medlem
Input från Jancis Robinson
Läste på Jancis Robinson precis att Bastardo är alltså Trousseau? Se tidigare noter för årgång 2018 och information om framställningen

From 5 hectares of Bastardo (aka Trousseau), a very early-ripening variety, planted by winemaker Rita Marques's grandfather 50 years ago in the Douro highlands. Organic but not certified. Foot-trodden in lagares, ambient yeasts. Low added sulphites. Unoaked.
Light cherry red, more like a clarete. On the nose a mix of lightly smoky/rubbery reduction and wild, tangy red fruits, sour cherry, undomesticated. Lovely non-sweet scent that develops in the glass. On the palate, chewy, dry and quite challenging – super-fresh, lots of tension and very little flesh but captivating in its wild and uncompromising red-fruited brightness. Persistent too. Not for neophytes but really moreish. The Conceito website notes: 'This wine ages very slowly in bottle, almost showing no change over the years. Very versatile at the table, it pairs perfectly with Asian food and tomato-based dishes'. I can't quite imagine it with the former but think it would be great with the latter. (JH)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Trousseau mot Bastardo, Frankrike mot Portugal. Jura och Portugal är två områden som jag vanligtvis undviker nät det gäller röda, lätta viner. Sannolikheten för besvikelse brukar vara alltför hög. Men skam den som ger sig:
dugois bastardo.jpg

2019 Daniel Dugois Trousseau Arbois Les Trias: Parfymerad doft med violpastiller, halm, körsbärssaft och grusväg. Det första smakintryck som slår emot en är: Coca Cola. Massor av ingefära och kanel tillsammans med plommon, körsbärssaft, violpastiller och mjölkchoklad. Bra syra, söt koncentrerad frukt, fräscht, kryddigt och parfymerat, men framförallt perfekt balanserat. Jag tror inte att det här vinner ett dugg på att lagras. Det är nog tänkt att drickas ungt medan fräschören finns kvar. Saknar kanske pricken över i för att passera 90-vallen, men som vardagsvin är det perfekt. 89+p
2019 Conceito Bastardo: Doft av varm rödvinbärsbuske, grillkol och alkohol. I smaken finns torra lingon, rönnbär och stendamm. Vass syra, nästan total avsaknad av frukt och lite bittra tanniner i avslutet. Hålet som finns där frukten skulle ha varit gör att vinet känns blaskigt, surt och bittert. Rönnbärsjuice utspädd med avslaget mineralvatten. Ambitionen finns nog där, men druvmaterialet är undermåligt, särskilt om man jämför med Les Trias. Det här vinet bekräftar/förstärker alla mina fördomar om röda portugisiska lättviner. Helt odrickbart är det dock inte, så betyget hamnar på 77.
 
Trådskapare
The Wall

The Wall

Medlem
Vi kör också en duell mellan Frankrike och Portugal, men har olika druvor med förhoppningsvis någorlunda liknande karaktär (kanske). Det är möjligt att vi skulle ha gått på en Beaujolais-Villages istället för Cru, men nåja, vi testar ändå. I värsta fall är ju vinerna drickbara.

Bastardo mot Gamay.jpg

Säljande etikett till vänster och en lite mer "neutral" etikett till höger.
2019 Château Thivin Côte de Brouilly Les Sept Vignes

Upon plop (fullkomligt lysande begrepp, tack @StefanAkiko) rätt ner i Zalto Bourgogne, lite PN-light-känsla, även om alkoholen är 13,5% så tittar den fram mellan de första doftmässiga intrycken (eller är det jag som börjar bli för känslig som hittar alkohol i allt?) som är beska jordgubbar…eller kanske tom omogna jordgubbar, lite höstskog, aningen körsbär, är det här en hemlig dolcetto? Doften känns bekant, men lite svårplacerad, vilket förmodligen beror på att vi inte dricker särskilt mycket gamay hemmavid. Munnen då? Lite saftartat intryck med Pelavergo-känsla, kryddighet som påminner om syrah i en light-form. Här kommer även de omogna jordgubbarna tillbaka med den beska tonen i smaken och ett litet uns av ingefära i eftersmaken. Vi kylde ner vinet en aning (till ungefär 15 grader Celsius) innan servering. Faktiskt helt ok vin och inte alls särskilt tokigt trots allt. Kan eventuellt bli återbesök längre fram och det var en positiv överraskning att Beaujolais Cru inte är så dum ändå.

2019 Conceito Bastardo

Upon plop rätt ner i Zalto Universal; vi verkar ha fått en samling med lite sura rönnbär i glaset och tackar för att glaset har smal kupa. Lite märklig artificiell doft som påminner om en tom flaska Lacknafta eller liknande. Hm. Vi trotsar våra nasala demoner och häller en skvätt i munnen, slank, besk, lätt syrlig och tack och lov ganska intetsägande. Kort smak och kort eftersmak, och det känns nästan som att vi har ett rosévin i glaset (oklart om det är taskigt mot rosévinet eller mot Bastardo-vinet). Nä, det här var ju en ordentlig flopp och den som har valt det här vinet borde tvingas dricka rosévin varje dag i en månad. Man förstår importörens instruktion om att servera vinet kylt, vilket vi gjorde, men det hjälpte tyvärr inte. Förmodligen är vinet bättre på plats i Portugal än efter en skakig lastbilsfärd till det lite svalare Norden med annan mat.

Jaha, om vi provar vinerna till kvällens mat som utgjordes av halverade, stekta kycklingbröstfiléer som fick gosa till sig i ugnen i en senaps- och honungsspetsad gräddig sås? Thivin, ok. Bastardo, inte så kul.

Sammanfattningsvis verkar det som att de portugisiska viner som tål en resa norrut är de lite kraftigare historierna och jag är lite störd på att det ypperliga, fylliga och fruktiga, vin som jag hade tänkt mig var slut hos importören. Nåja, det blir väl fler gånger…..kanske….? Nåväl, vi blev i alla fall glatt överraskade av gamay ikväll, alltid något. Eventuellt återkommer vi till kvällens viner under fredag-söndag, men jag tänkte att ett första intryck ändå kan vara värt att rapportera.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vi kör också en duell mellan Frankrike och Portugal, men har olika druvor med förhoppningsvis någorlunda liknande karaktär (kanske). Det är möjligt att vi skulle ha gått på en Beaujolais-Villages istället för Cru, men nåja, vi testar ändå. I värsta fall är ju vinerna drickbara.

Visa bifogad bild 24372
Säljande etikett till vänster och en lite mer "neutral" etikett till höger.
2019 Château Thivin Côte de Brouilly Les Sept Vignes

Upon plop (fullkomligt lysande begrepp, tack @StefanAkiko) rätt ner i Zalto Bourgogne, lite PN-light-känsla, även om alkoholen är 13,5% så tittar den fram mellan de första doftmässiga intrycken (eller är det jag som börjar bli för känslig som hittar alkohol i allt?) som är beska jordgubbar…eller kanske tom omogna jordgubbar, lite höstskog, aningen körsbär, är det här en hemlig dolcetto? Doften känns bekant, men lite svårplacerad, vilket förmodligen beror på att vi inte dricker särskilt mycket gamay hemmavid. Munnen då? Lite saftartat intryck med Pelavergo-känsla, kryddighet som påminner om syrah i en light-form. Här kommer även de omogna jordgubbarna tillbaka med den beska tonen i smaken och ett litet uns av ingefära i eftersmaken. Vi kylde ner vinet en aning (till ungefär 15 grader Celsius) innan servering. Faktiskt helt ok vin och inte alls särskilt tokigt trots allt. Kan eventuellt bli återbesök längre fram och det var en positiv överraskning att Beaujolais Cru inte är så dum ändå.

2019 Conceito Bastardo

Upon plop rätt ner i Zalto Universal; vi verkar ha fått en samling med lite sura rönnbär i glaset och tackar för att glaset har smal kupa. Lite märklig artificiell doft som påminner om en tom flaska Lacknafta eller liknande. Hm. Vi trotsar våra nasala demoner och häller en skvätt i munnen, slank, besk, lätt syrlig och tack och lov ganska intetsägande. Kort smak och kort eftersmak, och det känns nästan som att vi har ett rosévin i glaset (oklart om det är taskigt mot rosévinet eller mot Bastardo-vinet). Nä, det här var ju en ordentlig flopp och den som har valt det här vinet borde tvingas dricka rosévin varje dag i en månad. Man förstår importörens instruktion om att servera vinet kylt, vilket vi gjorde, men det hjälpte tyvärr inte. Förmodligen är vinet bättre på plats i Portugal än efter en skakig lastbilsfärd till det lite svalare Norden med annan mat.

Jaha, om vi provar vinerna till kvällens mat som utgjordes av halverade, stekta kycklingbröstfiléer som fick gosa till sig i ugnen i en senaps- och honungsspetsad gräddig sås? Thivin, ok. Bastardo, inte så kul.

Sammanfattningsvis verkar det som att de portugisiska viner som tål en resa norrut är de lite kraftigare historierna och jag är lite störd på att det ypperliga, fylliga och fruktiga, vin som jag hade tänkt mig var slut hos importören. Nåja, det blir väl fler gånger…..kanske….? Nåväl, vi blev i alla fall glatt överraskade av gamay ikväll, alltid något. Eventuellt återkommer vi till kvällens viner under fredag-söndag, men jag tänkte att ett första intryck ändå kan vara värt att rapportera.
Livet är för kort, men alltid skoj att prova nytt.
 

Kaptenen

Medlem
Totalt karaktärslöst vin som smakar...vin. Sen är det i princip stopp, med undantag för en viss antydan till smultron i eftersmaken. Helt otroligt att man kan kränga detta för 329 kr. Det är bara att gratulera importören. Enligt presentationen produceras vinet i mycket liten skala och det är i varje fall jag tacksam för. 82 poäng.
 

Vingubben

Medlem
7E39FF13-7290-481B-9D59-67EC7B03C5A1.jpeg


Rätt anonym doft, men lite tjärpastill tittade fram vilket brukar vara lovande. Längre än så kom inte det här vinet. Låg syra, ingen frukt, ingen kropp och kort eftersmak. Dock ett i och för sig charmigt tanninbett. Smakar absolut inte dåligt, så visst går det att dricka upp flaskan. 78p och då fick den en pinne för etiketten.
 
Trådskapare
The Wall

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 24406

Rätt anonym doft, men lite tjärpastill tittade fram vilket brukar vara lovande. Längre än så kom inte det här vinet. Låg syra, ingen frukt, ingen kropp och kort eftersmak. Dock ett i och för sig charmigt tanninbett. Smakar absolut inte dåligt, så visst går det att dricka upp flaskan. 78p och då fick den en pinne för etiketten.
Och då är ändå etiketten det bästa med vinet.
 
Trådskapare
The Wall

The Wall

Medlem
Totalt karaktärslöst vin som smakar...vin. Sen är det i princip stopp, med undantag för en viss antydan till smultron i eftersmaken. Helt otroligt att man kan kränga detta för 329 kr. Det är bara att gratulera importören. Enligt presentationen produceras vinet i mycket liten skala och det är i varje fall jag tacksam för. 82 poäng.
Håller helt och hållet med. Blev sjukt besviken när vi testade vinet hemma.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Lagt till omröstning så rösta gärna ni som redan provat.

(För info. Omröstning går att lägga till när man skapar ett nytt ämne. Bara att kopiera svarsalternativen från en äldre tråd vilket enklast görs på dator och med två flikar öppna samtidigt.)
 

rnnbck

Medlem
Direkt efter att korken dragits så dyker en lite odefinierbar doft av bränt trä upp. Så där som om man eldar lite på ytan på en bit ek. Sen, efter en stund när den initiala doften lagt sig kommer... ingenting. Total avsaknad av frukt, en lite snipig surhet och en alkoholeldighet trots mycket modesta 12%. Vinvärldens Elefantöl typ. Dag 2 - tänker att det kanske har hänt något med 24 h luftning men, näpp näppelinäpp. Testar t o m med ett par olika glasvarianter men med samma nedslående resultat.
Nu är jag riktigt neggig känner jag, min absolut värsta sågning på det här forumet, men det här var inte bra. Tveksamt om jag ens kommer spara resten till att hälla i maten om jag ska vara helt ärlig. Men etiketten var i alla fall rolig. Den lyfter det till 75p
 
Trådskapare
The Wall

The Wall

Medlem
Direkt efter att korken dragits så dyker en lite odefinierbar doft av bränt trä upp. Så där som om man eldar lite på ytan på en bit ek. Sen, efter en stund när den initiala doften lagt sig kommer... ingenting. Total avsaknad av frukt, en lite snipig surhet och en alkoholeldighet trots mycket modesta 12%. Vinvärldens Elefantöl typ. Dag 2 - tänker att det kanske har hänt något med 24 h luftning men, näpp näppelinäpp. Testar t o m med ett par olika glasvarianter men med samma nedslående resultat.
Nu är jag riktigt neggig känner jag, min absolut värsta sågning på det här forumet, men det här var inte bra. Tveksamt om jag ens kommer spara resten till att hälla i maten om jag ska vara helt ärlig. Men etiketten var i alla fall rolig. Den lyfter det till 75p
Håller helt med. Det är inget bra tecken när etiketten är det bästa med vinet.
 
Toppen