Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava oktober 2023 - Toscana Vermentino Casanova della Spinetta, 2022

MartinBz

Medlem
För att inte allt vi dricker i höstmörkret ska vara rödvin, så föreslår jag att vi skulle kunna dricka Toscana Vermentino Casanova della Spinetta (2022) tillsammans. Vermentino är en av mina favoritdruvor, och är alldeles för dåligt representerat på vårt kära (?) systembolag. Vermentino är en av mina go-to druvor när det ska matchas vin till skaldjur, men passar även bra till mildare get-/hårdostar eller som en aperitivo. Det här vinet har jag aldrig druckit, men då jag gillar druvan och producenten är högst pålitlig när det kommer till andra viner, så tänker jag att det vore spännande att se vad de har åstadkommit här.

Vinet finns att beställa: https://www.systembolaget.se/produkt/vara/toscana-vermentino-7501401/

Lite info finns hos producenten: https://www.la-spinetta.com/en/product/toscana-vermentino-igt/

(Om ngn skulle kunna göra en omröstning, så vore jag tacksam för hjälpen...)
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Beställd.
Fick även, för första gången, betala direkt på hemsidan vid beställning till mitt lokala systembolag på Hammarö.
 

Bastardo

Medlem
Om man vill undvika att betala direkt så kan man fortfarande beställa som vanligt via appen.
Jag gjorde ofta så förut, (alltså, att beställa vin utan att betala), för att kunna köpa vin lite tidigare än jag hade tillräckligt med pengar på kontot. Då kunde man försäkra sig i alla fall att vinet inte skulle ta slut etc. Men jag har vant mig vid rådande regler och det känns tryggt att ha betalat vinet redan när man hämtar varorna.
 
Trådskapare
MartinBz

MartinBz

Medlem
Det verkar inte som att den här månadens pava föll alla i smaken? Eller är folk bara inte sugna på vitt vin så här års? Här kommer mina korta kommentarer i alla fall.

Väldigt ljust gul färg. I näsan är det citrus, lite mineralitet och något som får mig att tänka på gråpäron(?). Mycket angenäm doft, måste jag säga. På tungan är det hög syra med inslag av citrusskal och gröna örter. Uppfriskande och gott! Passar mycket bra till räkor på smörstekt levain! 89-90 poäng, kanske.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Lite förkyld så ta noterna med en smula salt.
/”Va!! Har de gjort fel på vinfabriken. Det här är ju en flaska från sauvignon blanc från Loire”
Första tanken när jag stoppade ner näsan i glaset ca 12 sekunder efter jag dragit upp korken.
Nässlor, nyslaget hö, svenska gråpäron och en aning blommigt. Angenämt! Bådar gott.
Slurpar i mig en redig klunk direkt. Sådär girigt som man gör efter att ha varit på ett tvåtimmars barnkalas med sockerstinna 5-7åringar. Tjoff! Rätt ner!
Syra och en hel del beska. Typ citrusskal och grillad citron med något jag skulle vilja kalla gräsighet. Även här lite hårda päron i bakgrunden.
Även när jag smakat på vinet skulle jag, med handen på hjärtat antagligen hamnat i Loire om jag hade gissat helt blint. Inte fan hade jag gissat vermentino från Toscana, det kan jag lova!
Gott. Härligt till lite hård getost. Når kanske inte hela vägen upp till 90-strecket men ett kul vin att testa och som fått mig att få in vermentino på radarn!
88+ från mig idag. /
IMG_7276.jpeg
 
Last edited:

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Det verkar inte som att den här månadens pava föll alla i smaken? Eller är folk bara inte sugna på vitt vin så här års? Här kommer mina korta kommentarer i alla fall.

Väldigt ljust gul färg. I näsan är det citrus, lite mineralitet och något som får mig att tänka på gråpäron(?). Mycket angenäm doft, måste jag säga. På tungan är det hög syra med inslag av citrusskal och gröna örter. Uppfriskande och gott! Passar mycket bra till räkor på smörstekt levain! 89-90 poäng, kanske.
jag fick också klara associationer svenska päron, både i doft och smak. Sånna där små, lite omogna och hårda. Med fördel nypallade och ätna i språng under jakt från gubben Backlin högst upp i backen.
 
Trådskapare
MartinBz

MartinBz

Medlem
jag fick också klara associationer svenska päron, både i doft och smak. Sånna där små, lite omogna och hårda. Med fördel nypallade och ätna i språng under jakt från gubben Backlin högst upp i backen.
Ja, eller hur! Hårda gråpäron som man nästan aldrig ser mer, i alla fall inte jag. Får återvända till min barndoms kvarter för att palla lite... Vinet växte faktiskt lite med luft/högre temp - kom fram lite vaxiga toner i doften och en lätt angenäm sötma, som blandades med lite beska i eftersmaken, kanske är det som kallas "grillad citron"?
 

chambertin

Medlem
Några dagars utvärdering blev det och ett referensvin fick åka med också från nyhetshyllan hos SS.
IMG_0060.jpeg

-21 Montelapio Fiano di Avellino:
Diskret och återhållen doft med persika/päron som dominerande intryck.
Smaken ger lite mer med bra kropp och lite fet känsla. Relativt låg syra.
Mår nog bra av lite tid på flaska och ngt högre temperatur.
Inget att springa benen av sig direkt men korrekt.
85-87p om poängsättning är relevant.
Om minnet inte sviktar alltför mycket så minns jag både Matsroberardinos och Feudi di San Gregorios motsvarigheter som bättre exemplar av vinstilen.
Det här är ett lite udda vin i positiv bemärkelse.
Verkar vara gjort med en hel del skalkontakt med tanke på färgen och skalbeskan.
I mångt så ger detta bra struktur till vinet men kanske behöver det vila en smula ytterligare för att få mer harmoni.
Doften är ganska intensiv och i mitt doftcentrum så går associatonerna primärt till svarta vingummi (svarta vinbär) och en liten jästighet eller kanske snarare malt eller vört. Hittar inte så mycket annan frukt i doften men är kanske blockerad av mitt första intryck som stannar kvar under de tre dagar jag dricker vinet.
Syrorna är tydliga och ganska höga (på gränsen till skarpa) och skvallrar om att det här borde kunna utvecklas en hel del ytterligare.
Skalbeskan finns där tydligt i nuläget och stör egentligen bara när man har vinet för sig självt men till en bit hård, lagrad getost så funkar det galant.
Provade det även till lite kycklingtacos, mild salsa och guacamole vilket fungerade bra även det.

Välgjort vin som jag nog landar på 88-89p i dagsläge med potential till ytterliagre ngn poäng om lagringen fungerar som jag hoppas.
Blir nog ngn flaska eller två ytterligare som får ligga till sig +1år eller så.
 

Bastardo

Medlem
Om minnet inte sviktar alltför mycket så minns jag både Matsroberardinos och Feudi di San Gregorios motsvarigheter som bättre exemplar av vinstilen.
Om du kan hitta Villa Raiano Fiano di Avellino Ventidue för skapligt pris, så det kan vara ganska bra i segmentet, (efter kort sökeri).
 

Bastardo

Medlem
Tack ! Skall kolla in den.
XW hade den såg jag (och väldigt mkt mer Fiano också).
Jättebra, chambertin!
Där hittade jag den först. Märk väl att Vivino har högre pris på den. Om du kan gå ihop med en vinkompis och ni beställer vin tillsammans så sparar ni även lite pengar i frakt. Det är inga stora pengar i sammanhanget, men ändå.
Jag går ibland ihop med en eller två vinvänner så får man bättre totalpris. Det viktigaste är att alltid köpa 12 flaskor på varje beställning, annars blir frakten, konstigt nog, en aning högre. Kika på det själv, så ser du. :D
Om du söker med ordet ’fiano’ får du ännu fler napp. Men lita inte blint på XW:s egna poäng, utan jämför med några andra källor också.
Sen kan man värdera och behandla informationen som man vill. Tror inte att du hittar många platser där de har lika fina och omfattande filtreringsmöjligheter. No way!
 
Last edited:
På oktobers allra sista dag har jag lyckats få ner mina tankar om La Spinettas Vermentino.
Färgen går i en ljusare halmgul nyans med några skira gröna stråk här och var.
Doften är betydligt mer blommig än vad jag kan påminna mig att någon annan Vermentino jag tidigare druckit har haft. Lite citrus, någon ört och aningens gula äpplen kan jag också notera
Även i smaken återkommer det blommiga inslaget fast inte alls lika påtagligt som i doften. I munnen tar de omogna gråpäronen (gott) mer plats tillsammans med gula äpplen, citrus och någon liten örtighet. Torrt med en bra syra. I eftersmaken noteras persika, lite nötter och ett hyfsat stort grapefruktbett.

Kanske är det flaskvariation men den artomatisk och blommiga tonen är lite för mycket för mig. I övrigt ett helt OK vin.
Betyg 3
Solosole som jag drack för några veckor sedan föll mig betydligt mer i smaken. Den som vill botanisera mer bland viner på druvan Vermentino får rekommendationen att testa det vinet. Best nr 51000.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Sent ska syndaren vakna. hade missat det här inlägget. Det blev lite Bordeaux som referens:
Laulerie vermentino spinetta.jpg

2015 Château Laulerie Bergerac: doft av Honung, hyacint, gula äpplen och vanilj. I smaken finns päron, honung, vanilj, mineralvatten och krusbär. Väldigt orange i färgen, men inga spår av oxidation, ok syra, lätt uttorkad frukt, tydlig mognad utan trötthet. 85p
2022 La Spinetta (Rivetti) Vermentino Casanova della Spinetta Toscana IGT: I doften finns fläder, nässlor, krusbär, halm och jord. I smaken hittar vi kiwi, mango, gråpäron, krusbär, snäckskal och hö. Fräsch, koncentrerad tropisk frukt, hög syra och bra längd. Väldigt positiv överraskning! 90p
 
Toppen