Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava - retrospektiv

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Känns lite futtigt att det bästa vinet någonsin har 3,61 i betyg. Det är i praktiken nästan omöjligt att få ett betyg över 4 (möjligtvis med undantag av januarivinet).
Sant, men det är möjligen vi som deltar som tenderar att vara ganska snåla med betygen genomgående. Översta kategorin har ännu inte kommit till användning till exempel. Vad krävs för att våga sätta toppbetyg på ett vin? Antingen har inte vinerna varit bra nog eller också är det prisbegränsningen som hindrar oss från att nyttja hela den absoluta skalan.

Vi behöver välja bättre viner, men oavsett vad så lär skillnaden i våra smakpreferenser hindra medelvärdet från att nå riktigt höga höjder oavsett tror jag. :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Sant, men det är möjligen vi som deltar som tenderar att vara ganska snåla med betygen genomgående. Översta kategorin har ännu inte kommit till användning till exempel. Vad krävs för att våga sätta toppbetyg på ett vin? Antingen har inte vinerna varit bra nog eller också är det prisbegränsningen som hindrar oss från att nyttja hela den absoluta skalan.

Vi behöver välja bättre viner, men oavsett vad så lär skillnaden i våra smakpreferenser hindra medlet från att nå riktigt höga höjder oavsett tror jag. :)

Jag tror att det framförallt beror på prisläget: vi ska inte förvänta 95+ viner på den här nivån. Betygen är nog överlag rätt så rimliga.
För oss som hänger på forumet spelar det ingen roll om skalan är 0-5 eller 1-6, men för en strö-läsare är nog 3,6 ett ganska mediokert betyg på ett vin för 346 kr.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tror att det framförallt beror på prisläget: vi ska inte förvänta 95+ viner på den här nivån. Betygen är nog överlag rätt så rimliga.
För oss som hänger på forumet spelar det ingen roll om skalan är 0-5 eller 1-6, men för en strö-läsare är nog 3,6 ett ganska mediokert betyg på ett vin för 346 kr.
Helt klart. Det är väl därför många tidsskrifter anpassar sina betyg efter pris till exempel. Prisvärde är vad de flesta av oss letar efter. Men om man har en absolut skala så blir det annorlunda och mer svårtolkat att avgöra vinets prisvärde.

Förstår din poäng och möjligen skulle det se bättre ut om skalan var från 1-6 i översättningen från parkerskalan. För min del spelar det föga roll.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Last edited by a moderator:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator

Bastardo

Medlem
Det känns konstigt i mina ögon, att bästa vinerna har fått bara i medeltal betyget 3.62.
Om skalan ser ut så här:
90–94: 4
85–89: 3
så vad blir då medelbetyg för bästa vinet? Inte ens 90p för allra godaste vinet! Jag tycker att sättet att dela betyg haltar en aning. Eller möjligen sättet att använda skalan – svårt att säga. Vem är hjälpta av ett medelbetyg på 3.62, när man kan inte översätta det till ”riktiga” betyg? :)
Jag skulle själv föredra mycket hellre en betygskala enligt amerikanska betygsättningen hela vägen. Onödigt räkna ut dem till några andra siffror. Och för det andra, om godaste vinet som ni har druckit här får inte ens 90 poäng, så har det varit ganska urusla viner … ;)
 

Carinasomm

Medlem
Det känns konstigt i mina ögon, att bästa vinerna har fått bara i medeltal betyget 3.62.
Om skalan ser ut så här:
90–94: 4
85–89: 3
så vad blir då medelbetyg för bästa vinet? Inte ens 90p för allra godaste vinet! Jag tycker att sättet att dela betyg haltar en aning. Eller möjligen sättet att använda skalan – svårt att säga. Vem är hjälpta av ett medelbetyg på 3.62, när man kan inte översätta det till ”riktiga” betyg? :)
Jag skulle själv föredra mycket hellre en betygskala enligt amerikanska betygsättningen hela vägen. Onödigt räkna ut dem till några andra siffror. Och för det andra, om godaste vinet som ni har druckit här får inte ens 90 poäng, så har det varit ganska urusla viner …
Om du läser hela tråden så kan du kära Bastardo se att vi redan diskuterat detta med betygsättning.
Att det varit urusla viner kan jag inte hålla med om... (förutom Wannborga, det där svenska vinet..) men ALLA utan undantag har varit väldigt intressanta.
Det som är ”gott” är kanske just det. Gott men inte mer (i den prisklassen vi testar.) Kanske man inte ska vänta sig mer av vår: ”låtossdelaenpavaövernätet”. Istället kan man få upp ögonen för vinstilar man aldrig testat eller visste att man tyckte om? Dessutom är det kul att upptäcka nya grejer, eller hur?
Det är väl inte meningen att man ska vara så himla pretto å välja viner till ”låtossdelaenpava” som redan har typ över 90 hos alla kritiker, utan frågan är vad vi gemensamt som vinforum tycker utan förutfattade meningar från ”utomvärlden”.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Det känns konstigt i mina ögon, att bästa vinerna har fått bara i medeltal betyget 3.62.
Om skalan ser ut så här:
90–94: 4
85–89: 3
så vad blir då medelbetyg för bästa vinet? Inte ens 90p för allra godaste vinet! Jag tycker att sättet att dela betyg haltar en aning. Eller möjligen sättet att använda skalan – svårt att säga. Vem är hjälpta av ett medelbetyg på 3.62, när man kan inte översätta det till ”riktiga” betyg? :)
Jag skulle själv föredra mycket hellre en betygskala enligt amerikanska betygsättningen hela vägen. Onödigt räkna ut dem till några andra siffror. Och för det andra, om godaste vinet som ni har druckit här får inte ens 90 poäng, så har det varit ganska urusla viner … ;)
Om man ska översätta skalan så blir 92 likvärdigt med 4 och 87 likvärdigt med 3, baserat på mitten av intervallet. 3,62 skulle då motsvara lite drygt 90p (90=3,6). Kanske lite lågt för 1999 Château Suduiraut, men ungefär samma som medelbetyget på rösterna.
Jag tror att vi får räkna med att betygen på månadens vin blir lite åt det låga hållet. Det är ofta som någon inte är jätteimponerad och sätter ett betyg i intervallet 80-84p (eller ännu lägre), medan det aldrig händer att betyget hamnar i intervallet 95-100p.
Går man igenom hela listan ser man att de flesta vinerna hamnar i kategorin "Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter" dvs 2,5-3,5 FWP, så knappast "ganska urusla viner".
 
Toppen