Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava – september 2019 – 2018 Vingården i Klagshamn, Öresund

Hur bra var månadens pava (Pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 2 5,0%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 11 27,5%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 3 7,5%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 1 2,5%
  • Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 23 57,5%

  • Total voters
    40
  • Poll closed .

Daniel A

Administratör
Roligt att få äran att bära den här stafettpinnen en andra gång! Visar sig att det är exakt tre år sedan sist - september 2016 valde jag en flaska Jurançon.

Lite extra utmanande att göra det här med kort varsel. Mitt förstaval hade tyvärr inte importören tillräckliga många flaskor av, så det fick bli något annat. Och kanske tur det, för nu blir det något lite mer udda. Nu ska vi dricka svenskt! Mig veterligen har det skett en gång tidigare, och då med väldigt tveksamt resultat. Men svenskt vin har mer att erbjuda. 2018 resulterade i den största druvskörden någonsin i vårt avlånga land. Med tanke på värmen kan vi nog anta att mognaden var hög. Vad går årgången för? Vad kan Solaris prestera med värme?

Jag har på senare tid druckit en del svenskt vin, och just Klagshamn är ofta den producent som presterat bäst.

2018 Klagshamn, Öresund. 159 kr (billigaste dela en pava hittills?).
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/oresund-3372902

39 st i webblagret i skrivande stund. Snart kanske det är tömt av törstande finewines-medlemmar?!

Lite kort info om Klagshamn, saxat från deras webbsida (http://vingardeniklagshamn.se):

När Sverige officiellt blev ett vinland 1999 öppnades möjligheterna att starta vingård i Sverige. År 2000 planterade vi några provplantor i Klagshamn för att året efter etablera Vingården i Klagshamn. 2001 planterades 1 700 stockar inklusive en försöksodling. Genom åren har vi utökat arealen och testat ett par hundra sorter. Första kommersiella årgången som lanserades på druvor odlade i Klagshamn var 2005.

Idag fokuserar vi på en handfull druvsorter varav den gröna druvan Solaris står för närmare 85%. 2018 var arealen 1,8 ha vilken producerade 6-7 000 flaskor.

[...]
Sverige är ett av få länder i vinvärlden som inte har problem med vinlusen och vi har därför valt att plantera halva odlingsarealen med rotäkta stockar. Detta för att få ytterligare en parameter som kan bidra till komplexitet eller typicitet. Skötseln av vingården har en ekologisk filosofi (dock inte certifierad) som bl a visar sig i att vi gödslar med tång från Malmö kommun (Ribersborg) och hästgödsel från lokala hästgårdar.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Brukar gilla Klagshamn, men har inte provat just detta vin! Klart roligast var en ”sherry” gjort på solaris i obrandad flaska hos restaurang Sinti i Göteborg. Brukar passa bäst och upplevas klart godas när det dricks blint. Sverige har ju haft lite tveksamt rykte vinmässigt, men i ärlighetens namn har ingen reagerat negativt när jag smugit in någon pava vid ett par tillfällen och har själv fått någon cuvée blint och varit helt ute på cykeltur.

Mycket intressant val! :)
 
Trådskapare
Daniel A

Daniel A

Administratör
Ha, ha :) Det här måste jag vara med på trodde jag men 0 flaskor kvar på webben nu när jag kollade. Får väl gå till det lokala bolaget när jag kommer hem och beställa en flaska från Skåne där det tydligen finns en del kvar på hyllorna?
Över 100 flaskor fördelat på 8 butiker, så det borde inte vara något problem. Men visst, Systemets vägar äro outgrundliga...
 

Vingubben

Medlem
2A17FF61-B8D5-4DBE-945E-08194723A7C0.jpeg


@Malle levererade en hummer som fick ackompanjera månadens vin. Funkade förvånadsvärt väl. Vinet behöver mat. Rätt anonymt i doften, men persika och nyklippt gräs gick att hitta. Direkt i munnen lite surt och krusbär. Fick inledningsvis lite SB vibbar. Vinet har en trevlig struktur med lite lätt fettma. Äpple och persika och sälta kommer efter en stund. Kort eftersmak med rätt ordentlig beska. Kul vin men saknar balansen. 83p. Kommer inte att köpa detta igen men blir nyfiken på Klagshamns övriga sortiment. [./SPOILER]
 
Toppen