Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava september 2021 - Cigliuti Langhe Nebbiolo (78494)

Hur bra var månadens pava?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    34
  • Poll closed .

mackan92

Medlem
Hej,

Då var det dags för mig att träda in i att få välja flaska, tack för förtroendet! Nu när det börjar bli höst ute så tänker jag att detta kommer gå som handen i handsken när du gör en egen risotto med kantareller du plockat själv? Börjar dock med en passus att jag inte fått bekräftat om antalet flaskor som finns i lager så hoppas vi kan försörja alla som vill följa med denna månad!

Men, jag tänker faktiskt gå tillbaks till vad som fick mig att snurra igång intresset på just denna ädla dryck, vin. Kanske inte just till den producenten utan snarare mer den druva och område som ligger mig varmt om hjärtat. Nebbiolo och Piemonte!

Det vin jag då valt är en Langhe Nebbiolo som kommer från producenten Cigiluti som återfinns i Barbaresco och byn Neive och lite mer precist på en kullen Serraboella. Det som generaliserar just Serraboella är att tonerna går åt det mörka hållet i jämförelse med övriga delar av Peimonte.

Kort om producenten:
Ett familjeföretag från 1964 som drivs just nu av fjärde generationens vinmakare. Äger 6.5ha mark och producerar allt enligt de ekologiska principerna.

Klistrar likväl in "tech-spec" från deras hemsida:

upload_2021-8-30_10-21-1.png


https://cigliuti.it/en/
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/cigliuti-7849401/
 

jrick

Medlem
Jag hakar på den här, hade ändå tänkt prova efter att en viss berömd kritiker hyllade bara häromdagen på instagram. Har bara druckit någon enstaka Serraboella förut från Cigliuti men den var så bra att jag köpte på mig några flaskor.
 
Trådskapare
mackan92

mackan92

Medlem
Jag hakar på den här, hade ändå tänkt prova efter att en viss berömd kritiker hyllade bara häromdagen på instagram. Har bara druckit någon enstaka Serraboella förut från Cigliuti men den var så bra att jag köpte på mig några flaskor.
Jaså? Vem då?
 

v_skogh

Medlem
Vet inte om diskussionen är rätt att ta här men är inte Langhe Nebbiolo väldigt dyrt i Sverige generellt?
Well, beställt iaf :)
 

jrick

Medlem
Vet inte om diskussionen är rätt att ta här men är inte Langhe Nebbiolo väldigt dyrt i Sverige generellt?
Well, beställt iaf :)
Billiga viner är ofta dyra i Sverige. Alkoholskatten du vet, plus relativt sett stora distributionskostnader på viner med liten vinstmarginal.
 

v_skogh

Medlem
Billiga viner är ofta dyra i Sverige. Alkoholskatten du vet, plus relativt sett stora distributionskostnader på viner med liten vinstmarginal.
Jag är med på det, men min spaning verkar visa att just Langhe Nebbiolo generellt är rätt mycket dyrare. Alltså ish 50% och uppåt
 

jrick

Medlem
Jag är med på det, men min spaning verkar visa att just Langhe Nebbiolo generellt är rätt mycket dyrare. Alltså ish 50% och uppåt
Jag tror att det är mer relevant att prata kronor per flaska dyrare eftersom alkoholskatt och logistik kostar samma per flaska oavsett innehållet. Men jag har också tänkt på att det generellt blir en mindre skillnad mellan priset på LN och Barolo tex i Sverige och då blir det ibland svårt att motivera att inte gå på den finare flaskan. Dricker följaktligen rätt lite LN när det gäller nebbiolo.
 

v_skogh

Medlem
Jag tror att det är mer relevant att prata kronor per flaska dyrare eftersom alkoholskatt och logistik kostar samma per flaska oavsett innehållet. Men jag har också tänkt på att det generellt blir en mindre skillnad mellan priset på LN och Barolo tex i Sverige och då blir det ibland svårt att motivera att inte gå på den finare flaskan. Dricker följaktligen rätt lite LN när det gäller nebbiolo.
Jag köper gärna Langhe men då alltid i från utlandet. Gjorde ett undantag nu:)
 
Trådskapare
mackan92

mackan92

Medlem
Jag köper gärna Langhe men då alltid i från utlandet. Gjorde ett undantag nu:)
Gjorde en sökning nu innan och de billigast jag hittade för denna är 170kr/flaska exkl frakt. Så handlar inte om så många kronor i slutändan om du inte köper ett större parti med flaskor.
 

The Wall

Medlem
Intressant! Vinet känns möjligen lite väl högt prissatt för en Langhe Nebbiolo, men om man istället tänker att man är villig att lägga samma summa på ett Barolo- eller Barbaresco-klassat vin (inköpt i den lokala svenska butiken, inget fusk med egen import) vad skulle man då få i handen förutom Enzo Bartoli och hur skulle den upplevelsen stå sig mot månadens flaska? Den som beställer får se, som vi brukar säga.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Intressant! Vinet känns möjligen lite väl högt prissatt för en Langhe Nebbiolo, men om man istället tänker att man är villig att lägga samma summa på ett Barolo- eller Barbaresco-klassat vin (inköpt i den lokala svenska butiken, inget fusk med egen import) vad skulle man då få i handen förutom Enzo Bartoli och hur skulle den upplevelsen stå sig mot månadens flaska? Den som beställer får se, som vi brukar säga.
Den här kanske? Kunde vara en kul referens:
https://www.livetsgoda.se/randerna-gar-aldrig-ur-fontanafredda-barbaresco-coste-rubin/
 
Toppen