Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss lista våra mest druv- och/eller regionstypiska viner

Mattias Schyberg

Administratör
Det är många på forumet, och mest troligt bland våra anonyma läsare, som efterfrågar förslag på vettiga och typiska viner att använda till lite mer pedagogiska provningar där lärandet är i fokus. Denna tråd syftar till att försöka lista just den typen av viner. Prismässigt så är det bra om man kan hålla sig så lågt som möjligt, men tillräckligt högt för att få ett vin med druv- och/eller regionstypisk karaktär. Pris spelar dock ingen större roll, inte heller inköpsställe, så länge det går att få tag på med någorlunda enkelhet.

Tanken är att vi uppdaterar listan efterhand som tips dyker upp och har dem i en bifogad excelfil där man lätt kan filtrera efter eget önskemål. Ju mer viner desto bättre! Vi har inte heller bråttom – det får ta den tid det tar. Visst kommer det innebära att vissa viner blir "utdaterade" vid årgångsskiften eller liknande, men det får vi bara acceptera. Det är ju alltid bättre med något än inget. Tipsen bör innefatta följande information:

[container]
VinÅrgångVintypDruvaLandRegionPrisInköpsställeRegionstypisktDruvtypiskt
Les Baronnes2014VittSauvignon blancFrankrikeLoire, Sancerre165 krwww.systembolaget.se/32253NejJa
Fruitiere Vinicole d'Arbois Caveau des Jacobins2014VittChardonnayFrankrikeCôtes du Jura95 krwww.systembolaget.se/2292JaNej
Olivier Leflaive Bourgogne Blanc Les Sétilles2014VittChardonnayFrankrikeBourgogne159 krwww.systembolaget.se/5657JaJa
Château de Rochemorin Blanc2012VittSauvignon blancFrankrikeBordeaux159 krwww.systembolaget.se/4128JaJa
A Christmann2014VittRieslingTysklandPfalz129 krwww.systembolaget.se/5882JaJa
Hugel2014VittRieslingFrankrikeAlsace149 krwww.systembolaget.se/12191JaJa
La Bastide Blanche2013RöttMourvedreFrankrikeProvence, Bandol169 krwww.systembolaget/2262JaJa
Gemtree Vineyards Bloodstone Shiraz2014RöttSyrah (Shiraz)AustralienSouth Australia, McLaren Vale119 krwww.systembolaget/2083JaJa
Rivera il Falcone Riserva2009RöttNero di Troia, MontepulcianoItalienApulien, Castel del Monte129 krwww.systembolaget/2335JaNej
Irony Pinot Noir2012RöttPinot NoirUSAKalifornien, Russian River149 krwww.systembolaget.se/6694JaJa
Crozes-Hermitage Guigal2011RöttSyrahFrankrikeRhône, Crozes-Hermitage179 krwww.systembolaget.se/2802JaJa
Louis M Martini2012RöttCabernet sauvignonUSAKalifornien, Napa Valley209 krwww.systembolaget.se/6723JaNja
Meerlust Rubicon2012RöttCabernet sauvignonSydafrikaCoastal Region, Stellenbosch229 krwww.systembolaget.se/2026JaJa
Le Rouvre, Yann Chave2013RöttSyrahFrankrikeCrozes-Hermitage209 krwww.systembolaget.se/72053JaJa
[/container]

Mall att kopiera och fylla i:

Vin: [Namn]
Årgång: [ÅÅÅÅ]
Vintyp: [Mousserande, Vitt, Vitt sött, Rött, Rött sött, Starkvin]
Druva(or): [Namn]
Land: [Namn]
Region: [Huvudregion, distrikt]
Pris: [XXX kr]
Inköpsställe: [Länk]
Druvtypiskt: [Ja/Nej]
Regionstypiskt: [Ja/Nej]
 

Attachments

  • Viner med typicitet - lista.xlsx
    8,1 KB · Visningar: 289
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Tänkte alltså att försöka hålla tråden levande och med er hjälp samla in intressanta viner för allas nytta. Var inte blyga med att bidra – jag vet att ni har mängder med tips på lut. Kommer uppdatera excelfilen när jag har tillgång till dator då det är krångligt på telefonen, kanske veckovis eller när andan faller på. Tipsen kommer ju i vilket fall som helst leva sina egna liv i tråden. :)

Ett bidrag för att dra igång det hela...

Vin: La Bastide Blanche
Årgång: 2013
Vintyp: Rött
Druva(or): Mourvedre (70 %)
Land: Frankrike
Region: Provence, Bandol
Pris: 169 kr
Inköpsställe: www.systembolaget/2262
Druvtypiskt: Ja
Regionstypiskt: Ja
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Vin: Rivera Il Falcone Riserva
Årgång: 2009
Vintyp: Rött
Druva(or): 70% nero di troia och 30% montepulciano
Land: Italien
Region: Apulien , Castel del Monte
Pris: 129
Inköpsställe: SB 2335
Druvtypiskt: Nej(?)
Regionstypiskt: Ja (och framförallt stiltypisk för traditionellt syd-italienskt vin)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Vin: Louis M Martini
Årgång: 2012
Vintyp: Rött
Druva(or): Cabernet sauvignon
Land: USA
Region: Kalifornien, Napa Valley
Pris: 209 kr
Inköpsställe: www.systembolaget.se/6723
Druvtypiskt: Nja (har själv missat druvan blint någon gång och gissat zinfandel)
Regionstypiskt: Ja (urtypisk Napa Valley)

Vin: Meerlust Rubicon
Årgång: 2012
Vintyp: Rött
Druva(or): 71 % cabernet sauvignon (bdx-blend)
Land: Sydafrika
Region: Coastal Region, Stellenbosch
Pris: 229 kr
Inköpsställe: www.systembolaget.se/2026
Druvtypiskt: Ja (grön, mycket ceder)
Regionstypiskt: Ja (relativt rökig)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det slog mig. Borde inte vår vän @Hans Artberg kunna bidra med en massa druv- och regionstypiska viner i bolagets mer standardmässiga sortiment? Han provar ju det mesta och borde således även ha lite koll på vilka viner som levererar år efter år. :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det är lite dålig fart i denna tråd så jag får väl ta och göra en insats så den inte dör ut. :)

Vin:
Fruitiere Vinicole d'Arbois Chardonnay Côtes du Jura Caveau des Jacobins
Årgång: 2014
Vintyp: Vitt
Druva(or): 100 % chardonnay
Land: Frankrike
Region: Jura
Pris: 95 kr
Inköpsställe: www.systembolaget.se/2292
Druvtypiskt: Nej
Regionstypiskt: Ja

Vin: Olivier Leflaive Bourgogne Blanc Les Sétilles
Årgång: 2014
Vintyp: Vitt
Druva(or): 100 % chardonnay
Land: Frankrike
Region: Bourgogne
Pris: 159 kr
Inköpsställe: www.systembolaget.se/5657
Druvtypiskt: Ja
Regionstypiskt: Ja

Vin: Château de Rochemorin Blanc
Årgång: 2012
Vintyp: Vitt
Druva(or): 100 % sauvignon blanc
Land: Frankrike
Region: Bordeaux
Pris: 159 kr
Inköpsställe: www.systembolaget.se/4128
Druvtypiskt: Ja
Regionstypiskt: Ja
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Maken till ignorerad tråd får man leta länge efter! ;)

Finns det någon särskild anledning till att forumet inte känner något större intresse av att bidra till en bra lista med region- och druvtypiska viner? Är det något ni saknar, eller är det helt enkelt bara ointressant? Det blir ju så mycket bättre om vi hjälps åt och listar de vi har bäst koll på per individ. Kan själv tycka att det hade varit jäkligt trevligt att med lätthet hitta lite bra uppslag med kort varsel vid behov.

Nåväl, jag ser detta inlägg som ett sista försök att väcka liv i aktiviteten och händer inget så är det väl helt enkelt som så att det är ointressant. :)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Jag har en laissez faireinställning till detta ämne, en lyx jag kan kosta på mig då jag har provat och druckit en hel del viner under åren. Jag går sällan ut med tanken "idag ska jag dricka ett druv- eller ursprungstypiskt vin," utan det handlar mest om att hitta något som är gott. :)

Sen måste man också fråga sig vad det är som gör ett vin druv- eller regiontypiskt. Personligen anser jag exempelvis att en typisk röd bordeaux har en dominerande andel merlot i blandningen och har legat på gamla fat; den "enklare" stilen som man hittar i Graves och Entre-deux-mers kontra den fruktdrivna, cabernetdominerade stilen som man kör på Medochalvön. Samma sak för vit bordeaux, vad är en druvtypisk vit bordeaux? Är det de senaste årens otyg med en hög andel Sauvignon blanc kontra den mer klassiska, runda och fylligare stilen där man har med både Semillon och Muscadelle i blenden?

När det sedan kommer till den här specifika tråden så ska vi inte underkatta människors intresse av att sätta sig och spalta upp viner som de provat och finner druvtypiska. En av anledningarna är såklart att de tär trist att spalta upp listor, men den största anledningen misstänker jag är att folk, i vart fall här på forumet, inte tänker på vin på det sättet. Vi tenderar att tänka "fan vad gott!" inte "fan vad druvtypiskt!".
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har en laissez faireinställning till detta ämne, en lyx jag kan kosta på mig då jag har provat och druckit en hel del viner under åren. Jag går sällan ut med tanken "idag ska jag dricka ett druv- eller ursprungstypiskt vin," utan det handlar mest om att hitta något som är gott. :)

Sen måste man också fråga sig vad det är som gör ett vin druv- eller regiontypiskt. Personligen anser jag exempelvis att en typisk röd bordeaux har en dominerande andel merlot i blandningen och har legat på gamla fat; den "enklare" stilen som man hittar i Graves och Entre-deux-mers kontra den fruktdrivna, cabernetdominerade stilen som man kör på Medochalvön. Samma sak för vit bordeaux, vad är en druvtypisk vit bordeaux? Är det de senaste årens otyg med en hög andel Sauvignon blanc kontra den mer klassiska, runda och fylligare stilen där man har med både Semillon och Muscadelle i blenden?

När det sedan kommer till den här specifika tråden så ska vi inte underkatta människors intresse av att sätta sig och spalta upp viner som de provat och finner druvtypiska. En av anledningarna är såklart att de tär trist att spalta upp listor, men den största anledningen misstänker jag är att folk, i vart fall här på forumet, inte tänker på vin på det sättet. Vi tenderar att tänka "fan vad gott!" inte "fan vad druvtypiskt!".
Jag delar många av dina tankar på personlig basis, men trots detta så efterfrågas just druv- och regionstypicitet ganska ofta. Vin som intresse har ju många nyanser och områden. Vinprovningar och lärande är ett av dem. Många som är på väg in i intresset kan ha nytta av vår hjälp och som Sveriges största vinforum så tycker jag att vi borde kunna bistå med den kunskapen.

Håller själv en hel del vinprovningar och vill ofta ha med ganska typiska viner om det är för relativa nybörjare exempelvis.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag tycker att tråden är intressant, men jag känner att jag personligen inte har druckit tillräckligt mycket vin från ett och samma område för att avgöra hur druvtypiskt det är eller inte. Återkommer om jag kommer på något!
 

MagnusH70

Medlem
Perfekt med en tråd som ger tips den gång man planerar en provning!
Lite bidrag:
Vin: A Christmann
Årgång: 2014
Vintyp: Vitt
Druva(or): Riesling
Land: Tyskland
Region: Pfalz
Pris: 129kr
Inköpsställe: https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/a-christmann-588201
Druvtypiskt: Ja
Regionstypiskt: Ja

Vin: Hugel Riesling
Årgång: 2014
Vintyp: Vitt
Druva(or): Riesling
Land: Frankrike
Region: Alsace
Pris: 149kr
Inköpsställe: https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/riesling-1219101
Druvtypiskt: Ja
Regionstypiskt: Ja
 
Toppen