Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låta gästen smakar av vinet innan servering på restaurang

Gradin

Medlem
Okey, bara för den skull alltså.

Precis vad jag tänkte. Så hur är det på lyxiga stjärnrestauranger?

Utgår man från utbildningar och tävlingar på professionell nivå så ska gästen alltid få ett smakprov upphällt för att kontrollera felaktigheter och "godkänna" vinet.
På samma sätt som Sommeliern luktar på korken när den öppnas ,vilket inte alltid betyder något utan mest är ett spel för galleriet.
Sen finns det alltid undantag och vissa på enklare restauranger tar chansen att göra en Mise en place dekantering på alla viner som beställs med karaff,ljus osv.
 

LarsW

Medlem
Jajamen!

På seriösa ställen förväntar jag mig att sommelieren, eller den som ansvar för mitt vin, alltid doftar på vinet (vinet, inte korken) först så att ett defekt vin inte kommer till bordet.

Sen vill jag, eller den i sällskapet som håller i vinvalet för kvällen, också dofta och smaka vinet innan det hälls upp till samtliga.
Inte bara för att upptäcka eventuella felaktigheter utan också för att jag tycker det är trevligt att då lite kort jämföra doft-, och om han/hon smakat på vinet också smakintryck, med sommelieren.
 

Martin F

Medlem
Det hela känns som en märklig teater där de flesta inblandade inte vet varför de gör som de gör och mest känner sig obekväma. Jag har aldrig fått in ett (uppenbart) defekt vin på en restaurang utan ser det mest som ett sätt att få lite mer vin när man får en slatt att "prova" först ;)
 

lukastollig

Pudelfantast
Det hela känns som en märklig teater där de flesta inblandade inte vet varför de gör som de gör och mest känner sig obekväma. Jag har aldrig fått in ett (uppenbart) defekt vin på en restaurang utan ser det mest som ett sätt att få lite mer vin när man får en slatt att "prova" först ;)

Det har tyvärr hänt mig. Inte på stjärnkrog men på mer vanliga restauranger. För mig fyller det en funktion och är dessutom ett kvitto på att restaurangen bryr sig om sina gäster och försöker erbjuda en hög servicenivå. Restauranger säljer inte i första hand mat utan upplevelser och då är servicen mycket viktig, åtminstone för mig. Det kan vara fantastisk mat men är personalen ointresserad, uttråkad och ovänlig blir det ändå dåligt.
 

Poussard

Medlem
Det hela känns som en märklig teater där de flesta inblandade inte vet varför de gör som de gör och mest känner sig obekväma.
Man kan ju faktiskt även skicka tillbaka ett glas/flaska för att det inte riktigt var så som man trodde vad beträffar stil och matpairing, även om det inte är defekt. Iaf på de ställen jag går.
 
Trådskapare
Sigdarve

Sigdarve

Medlem
Man kan ju faktiskt även skicka tillbaka ett glas/flaska för att det inte riktigt var så som man trodde vad beträffar stil och matpairing, även om det inte är defekt. Iaf på de ställen jag går.
Men får man inte skylla sig själv då, om man gjort fel val?
 

Poussard

Medlem
Men får man inte skylla sig själv då, om man gjort fel val?
Det är nog bättre om forumfolk som jobbar som sommelierer svarar på frågan. Jag köper vanligtvis glas och de serverar alltid från coravin, så även provsmakningen, så har aldrig upplevt nåt problem.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Men får man inte skylla sig själv då, om man gjort fel val?
Visst, men en restaurang som inte ser till att sina gäster får en lysande kväll lär förlora mer på gäster som inte kommer tillbaka än på att kränga en öppnad flaska till någon annan gäst som uppskattar vinet mer.

En skicklig sommelier/servitör/servitris gör sitt bästa för att få nöjda gäster. :)
 

WAndK

Medlem
Sitter jag på kvarterskrogen och beställer husets, så får jag skylla mig själv.
Är jag på restaurang vill jag gärna försmaka så det stämmer med det jag vill ha. Det är ju inte så att alla Riesling smakar samma....
Men är det en stjärnkrog, så skall banne mej flaskan öppnas vid bordet, efter att jag godkänt att det är rätt vin, årgång och temperatur. Sedan provsmakar jag så det inte är defekt. Sommelierer har ibland med sig ett eget litet glas för provsmakning, annars bjuder jag om de vill, smaka också.
 
Det är nog bättre om forumfolk som jobbar som sommelierer svarar på frågan. Jag köper vanligtvis glas och de serverar alltid från coravin, så även provsmakningen, så har aldrig upplevt nåt problem.
Om du provar av en flaska som du beställt in och som sedan har öppnats specifikt för dig, så skulle jag absolut säga att så länge vinet inte är en klockren defekt, så är du fortfarande "skyldig" att betala för flaskan även om det inte faller dig i smaken. Lite som det nämndes, man får skylla sig själv. Det är lite som att beställa in en råbiff och sedan skicka tillbaks den till köket för att man inte gillar kött: det funkar inte riktigt.

Men när man beställer vin på glas på vinbar etc och blir serverad någon cl så är detta inte för att se om vinet är defekt utan för att prova om vinet är till egen belåtenhet! Samma sak gäller om det är vin på glas som serveras ur coravin.
 
Toppen