Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lite Guigal hösten 2020

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Här kommer noter från en provning av en del av Guigals viner som finns, fanns och kommer till systembolaget (ink. privatimport). De mest spännande viner släpps i websläpp den 5:e november.
Det var väldigt intressant att få prova de tre LaLaLa-vinerna mot varandra i både årgång 2016 och 2011. De är helt klart mer olika i stilen än jag hade förväntat mig. Jag tycker att La Mouline är fruktig och elegant, La Turque är kryddig och komplex medan La Landonne är tung och kraftfull. I min smak är det jämnt skägg mellan Mouline och Turque, med Landonne klart efter. Det gäller både 11 och 16. La Mouline är otroligt förförisk och slår till direkt med sin charm, medan La Turque kommer på upploppet. För 2016 håller jag La Turque ett litet snäpp högre på grund av ett större djup, men skillnaden är hårfin. La Landonne behöver mer tid än de andra och jag har svårt att tro att den hinner upp de närmaste årtiondena. Är man född på 1900-talet kan man med gott samvete skippa 2016 Landonne.
Det är bara La Turque som finns som tillgängligt som 2011. Den är mer mogen än 2016, men totalt sett är skillnaden liten och prisskillnaden är också för liten för att man inte ska gå på 2016 som nog har lite mer potential.
Glöm dock inte bort den vita Ex Voto, vilket kanske ändå var provningens största vin.
flight 1.jpg

2019 Condrieu E. Guigal (laseras senare i BS)
N: Päron, melon, ananas, jasmin, syren och äpple.
M: Mint, melon, läder, päron, halstablett, pomerans och sardell. Blommig, med fin frukt, hyfsad syra, bra längd och lite alkohol. Fräsch och elegant. 90-92p

954120 2018 Condrieu la Doriane E. Guigal 849 kr
N: Halm, melon, saffran, jasmin smör och peppar.
M: Melon, honung, mandarin, passionsfrukt, svavel och smör. Låg syra, massor av tropisk frukt, en hel del fat. Inte samma fräschör som i bas-condrieun (årgången?) 86-88p

92456 Ermitage Ex Voto Blanc 2016 E Guigal 1849 kr
N: Ljung, stall, mynta, krut, passionsfrukt, päron och mango.
M: Citron, mango, grapefrukt, smör, honung, ananas och syren. Fet och oljig, med bra syra och rejäl koncentration. Komplex och elegant. Otroligt bra! 97-99p
flight 3.jpg

90412 Saint-Joseph Vignes de l'hospice E. Guigal 2017 695 kr
N: Plommon, hallon, köttbuljong, vitpeppar och björnbär.
M: Lingon, björnbär, tobak, alkohol, cigarr och körsbär. Tuffa tanniner, vass syra, stram, sval frukt och en hel del trä. Lite väl tufft i nuläget. 88-90p Från 2017 är Brune et blond klart roligare idag. Finns för privatimport.

90083 Château d´Ampuis Côte Rôtie 2016 E Guigal 995 kr
N: Kryddpeppar, tobak, hallon och björnbär.
M: Lingon, hallon, gröna blad, svartpeppar, lakrits, trä och pomerans. Bra frukt, snygga tanniner och en hel del ek. Elegant och sval. 92-94p
flight 2.jpg

92438 Côte-Rôtie La Mouline 2016 3395 kr
N: Plommon, hallon, jordgubbe, syren, skinnsoffa och ´polerad ek.
M: Plommon, hallon, körsbär, polerat trä, cigarr, lakrits, svartpeppar, rått kött, läder och gummi. Enorm frukt, snälla tanniner och fat. Elegant och komplex. Går bra att dricka redan nu. 95-97p

92446 Côte-Rôtie La Turque 2016 E Guigal 3395 kr
N: Lingon, hallon, mynta, alkohol, trä, vitpeppar, muskot och sötlakrits.
M: Körsbär, plommon, kryddnejlika, kryddpeppar, kanel och sågspån. Eldig frukt, rejäl koncentration, krydd, sval och komplex med fina tanniner. 96-98p

92451 Côte-Rotie La Landonne 2016 E Guigal 3395 kr
N: Mint, hallon, lakrits, svarta vinbär och nysågat trä.
M: Viol, trä, blåbär, björnbär, blod, svartpeppar och kött. Sval, tät, tung, mörk frukt, tuffa tanniner. Stram och koncentrerad med tydlig ek. 93-95p
flight 4.jpg

71947 Côtes du Rhône Blanc , E Guigal 2016 125 kr
N: Päron, halm, melon, gräs och fläder.
M: Gröna äpplen, mynta, grönt gräs, burkpäron och sommaräng. Bra syra, fin frukt, moget, släktskapet med de "bättre" vinerna är tydligt. Mycket vin för pengarna. 87-89p

2019 Condrieu la Doriane E. Guigal (kommande årgång)
N: Olja, jasmin, syren, pomerans och mynta.
M: Mint, melon, jasmin, päron, mandarin, pomerans, smör och enbär. Mycket fräsch med massor av tropisk frukt och hyfsad syra. Skippa 2018 och vänta på det här istället. 90-92p
flight 5.jpg

74840 Côtes du Rhône Rouge, E Guigal 2017 129 kr
N: Tobak, gummi, vedbrasa och björnbärssylt.
M: Björnbär, hallon, cykelslang, gröna blad och tobak. Koncentrerad frukt, tuffa tanniner, sval och stram. Känns mer "vuxen" och mindre publik än tidigare årgångar. Mår nog inte illa av lagring. 86-88p

Côte-Rôtie La Mouline 2011 E Guigal (referens)
N: Nejlikor, grönt gräs, hallon, peppar, mahogny och choklad.
M: Lingon, tobak, champinjoner, mynta, tryffel, hallon, trä, kakao och svartpeppar. Koncentrerad, maffig frukt, bra mognad, mycket elegant 95-97p

EG2501 Côte-Rôtie La Turque 2011 E Guigal 3055 kr
N: Nejlikor, grönt gräs, hallon, peppar och choklad.
M: Svarta vinbär, enbär, hallon, svartpeppar, kött, muskot, nejlika och kanel. Kryddigt, komplext, moget och balanserat. Allt ligger på plats. 95-97p

Côte-Rotie La Landonne 2011 E Guigal (referens)
N: Ekplanka, fläder, enbär, tobak och svarta vinbär.
M: Nässlor, grafit, bläck, ek, ceder, körsbär, svarta vinbär, hallon, rosmarin och tobak. Stram, med sval frukt, tuffa tanniner och massor av ek. Inget att dricka i brådrasket. 92-94p
flight 6.jpg

EG3006 Cote Rotie Hommage a Etienne Guigal 2005 E Guigal 12189 kr (1500ml)
N: Valrhona, brett, stall, blöt jord, jordgubbe, rosmarin, svarta vinbär, olivolja, svartpeppar och körsbär.
M: Svarta vinbär, körsbär, rosor, mjölkchoklad, rosmarin, kanel, blåbär och tryffel. Sval och stram, med tuffa tanniner och mörk frukt. Fortfarande mycket ungt. Känns mer som Bordeaux än Rhône. 92-94p
 

Adamanko

Medlem
90412 Saint-Joseph Vignes de l'hospice E. Guigal 2017 695 kr
N: Plommon, hallon, köttbuljong, vitpeppar och björnbär.
M: Lingon, björnbär, tobak, alkohol, cigarr och körsbär. Tuffa tanniner, vass syra, stram, sval frukt och en hel del trä. Lite väl tufft i nuläget. 88-90p Från 2017 är Brune et blond klart roligare idag. Finns för privatimport.
Med två sådana här inköpta vill jag bara säga.... Attan också! -15 som var sååå bra!
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Med två sådana här inköpta vill jag bara säga.... Attan också! -15 som var sååå bra!
-14 var förvånande nog också skitbra. Men jag undrar om de har lagt om stilen. Philippe Guigal var med på provningen (video) och berättade att tanken med l'hospice är att det ska vara ett lagringsvin. 2017 känns också som en ganska stram årgång hos Guigal, till och med hos Côtes du Rhône.
philippe.jpg
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Här kommer noter från en provning av en del av Guigals viner som finns, fanns och kommer till systembolaget (ink. privatimport). De mest spännande viner släpps i websläpp den 5:e november.
Det var väldigt intressant att få prova de tre LaLaLa-vinerna mot varandra i både årgång 2016 och 2011. De är helt klart mer olika i stilen än jag hade förväntat mig. Jag tycker att La Mouline är fruktig och elegant, La Turque är kryddig och komplex medan La Landonne är tung och kraftfull. I min smak är det jämnt skägg mellan Mouline och Turque, med Landonne klart efter. Det gäller både 11 och 16. La Mouline är otroligt förförisk och slår till direkt med sin charm, medan La Turque kommer på upploppet. För 2016 håller jag La Turque ett litet snäpp högre på grund av ett större djup, men skillnaden är hårfin. La Landonne behöver mer tid än de andra och jag har svårt att tro att den hinner upp de närmaste årtiondena. Är man född på 1900-talet kan man med gott samvete skippa 2016 Landonne.
Det är bara La Turque som finns som tillgängligt som 2011. Den är mer mogen än 2016, men totalt sett är skillnaden liten och prisskillnaden är också för liten för att man inte ska gå på 2016 som nog har lite mer potential.
Glöm dock inte bort den vita Ex Voto, vilket kanske ändå var provningens största vin.
Visa bifogad bild 21136
2019 Condrieu E. Guigal (laseras senare i BS)
N: Päron, melon, ananas, jasmin, syren och äpple.
M: Mint, melon, läder, päron, halstablett, pomerans och sardell. Blommig, med fin frukt, hyfsad syra, bra längd och lite alkohol. Fräsch och elegant. 90-92p

954120 2018 Condrieu la Doriane E. Guigal 849 kr
N: Halm, melon, saffran, jasmin smör och peppar.
M: Melon, honung, mandarin, passionsfrukt, svavel och smör. Låg syra, massor av tropisk frukt, en hel del fat. Inte samma fräschör som i bas-condrieun (årgången?) 86-88p

92456 Ermitage Ex Voto Blanc 2016 E Guigal 1849 kr
N: Ljung, stall, mynta, krut, passionsfrukt, päron och mango.
M: Citron, mango, grapefrukt, smör, honung, ananas och syren. Fet och oljig, med bra syra och rejäl koncentration. Komplex och elegant. Otroligt bra! 97-99p
Visa bifogad bild 21137
90412 Saint-Joseph Vignes de l'hospice E. Guigal 2017 695 kr
N: Plommon, hallon, köttbuljong, vitpeppar och björnbär.
M: Lingon, björnbär, tobak, alkohol, cigarr och körsbär. Tuffa tanniner, vass syra, stram, sval frukt och en hel del trä. Lite väl tufft i nuläget. 88-90p Från 2017 är Brune et blond klart roligare idag. Finns för privatimport.

90083 Château d´Ampuis Côte Rôtie 2016 E Guigal 995 kr
N: Kryddpeppar, tobak, hallon och björnbär.
M: Lingon, hallon, gröna blad, svartpeppar, lakrits, trä och pomerans. Bra frukt, snygga tanniner och en hel del ek. Elegant och sval. 92-94p
Visa bifogad bild 21138
92438 Côte-Rôtie La Mouline 2016 3395 kr
N: Plommon, hallon, jordgubbe, syren, skinnsoffa och ´polerad ek.
M: Plommon, hallon, körsbär, polerat trä, cigarr, lakrits, svartpeppar, rått kött, läder och gummi. Enorm frukt, snälla tanniner och fat. Elegant och komplex. Går bra att dricka redan nu. 95-97p

92446 Côte-Rôtie La Turque 2016 E Guigal 3395 kr
N: Lingon, hallon, mynta, alkohol, trä, vitpeppar, muskot och sötlakrits.
M: Körsbär, plommon, kryddnejlika, kryddpeppar, kanel och sågspån. Eldig frukt, rejäl koncentration, krydd, sval och komplex med fina tanniner. 96-98p

92451 Côte-Rotie La Landonne 2016 E Guigal 3395 kr
N: Mint, hallon, lakrits, svarta vinbär och nysågat trä.
M: Viol, trä, blåbär, björnbär, blod, svartpeppar och kött. Sval, tät, tung, mörk frukt, tuffa tanniner. Stram och koncentrerad med tydlig ek. 93-95p
Visa bifogad bild 21139
71947 Côtes du Rhône Blanc , E Guigal 2016 125 kr
N: Päron, halm, melon, gräs och fläder.
M: Gröna äpplen, mynta, grönt gräs, burkpäron och sommaräng. Bra syra, fin frukt, moget, släktskapet med de "bättre" vinerna är tydligt. Mycket vin för pengarna. 87-89p

2019 Condrieu la Doriane E. Guigal (kommande årgång)
N: Olja, jasmin, syren, pomerans och mynta.
M: Mint, melon, jasmin, päron, mandarin, pomerans, smör och enbär. Mycket fräsch med massor av tropisk frukt och hyfsad syra. Skippa 2018 och vänta på det här istället. 90-92p
Visa bifogad bild 21140
74840 Côtes du Rhône Rouge, E Guigal 2017 129 kr
N: Tobak, gummi, vedbrasa och björnbärssylt.
M: Björnbär, hallon, cykelslang, gröna blad och tobak. Koncentrerad frukt, tuffa tanniner, sval och stram. Känns mer "vuxen" och mindre publik än tidigare årgångar. Mår nog inte illa av lagring. 86-88p

Côte-Rôtie La Mouline 2011 E Guigal (referens)
N: Nejlikor, grönt gräs, hallon, peppar, mahogny och choklad.
M: Lingon, tobak, champinjoner, mynta, tryffel, hallon, trä, kakao och svartpeppar. Koncentrerad, maffig frukt, bra mognad, mycket elegant 95-97p

EG2501 Côte-Rôtie La Turque 2011 E Guigal 3055 kr
N: Nejlikor, grönt gräs, hallon, peppar och choklad.
M: Svarta vinbär, enbär, hallon, svartpeppar, kött, muskot, nejlika och kanel. Kryddigt, komplext, moget och balanserat. Allt ligger på plats. 95-97p

Côte-Rotie La Landonne 2011 E Guigal (referens)
N: Ekplanka, fläder, enbär, tobak och svarta vinbär.
M: Nässlor, grafit, bläck, ek, ceder, körsbär, svarta vinbär, hallon, rosmarin och tobak. Stram, med sval frukt, tuffa tanniner och massor av ek. Inget att dricka i brådrasket. 92-94p
Visa bifogad bild 21141
EG3006 Cote Rotie Hommage a Etienne Guigal 2005 E Guigal 12189 kr (1500ml)
N: Valrhona, brett, stall, blöt jord, jordgubbe, rosmarin, svarta vinbär, olivolja, svartpeppar och körsbär.
M: Svarta vinbär, körsbär, rosor, mjölkchoklad, rosmarin, kanel, blåbär och tryffel. Sval och stram, med tuffa tanniner och mörk frukt. Fortfarande mycket ungt. Känns mer som Bordeaux än Rhône. 92-94p
Kul att läsa! För mig brukar La Mouline oftast komma en noslängd före La Turque eftersom den är så otroligt elegant, trots den guigalska fatbehandlingen. Jag vet dock de som föredrar La Turque, och den har nog förbättrats mest på det senaste dryga decenniet eftersom den startade med unga rankor. Den mörka och tanninstinna La Landonne tror jag har fått flest toppnoteringar från Parker/Wine Advocate, men jag har nog aldrig träffat någon vinnörd som egentligen föredrar den framför de två andra, oavsett hur imponerande den är. La Landonne behöver ju mer tid än de andra för att vara njutbar, men även de övriga två är ju klart långlivade.

Tråkigt att du inte fick jämföra den röda Ex Voto mot LaLa:erna. De få gånger jag provat den röda Ex Voto tycker jag den är lite mer "pang på" än de övriga toppvinerna och inte så lagringskrävande som t.ex. La Landonne. Hade varit kul att höra hur du uppfattade den mot LaLa:erna.

Märkligt att La Vignes de l'Hospice inte imponerade mer. Den är ju en "Hermitage från andra sidan floden" och borde i princip ligga mellan Guigals generiska Hermitage och Ex Voto på den röda sidan snarare än att bara vara en "lyxvariant" av Crozes som kanske är bilden av generisk StJ.
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Märkligt att La Vignes de l'Hospice inte imponerade mer. Den är ju en "Hermitage från andra sidan floden" och borde i princip ligga mellan Guigals generiska Hermitage och Ex Voto på den röda sidan snarare än att bara vara en "lyxvariant" av Crozes som kanske är bilden av generisk StJ.
Jag satte jättehöga betyg på den både i 2014 och 2016 års upplaga. Antingen har de lagt om stilen eller så är det årgången. Men 2017 Côte-Rôtie Brune et Blonde är som sagt klart imponerande. Men även den är åt det stramare hållet.
 
Toppen