Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lite hjälp med udda tyskar.

JoelK

Medlem
har ett gäng udda tyska viner, som jag rotat fram i min mormors källare. Har dock haft mycket svårt att hitta info om dem.
Så tänker at jag testa här om någon kunnig på området kan säga något.
Tror inte att det är något extravagant, men mer kul med lite kuriosa.
3D20817F-A54F-48DE-9E67-CE0F5B0B1092.jpeg
29183797-2B84-4592-A017-7D66D9CD6B86.jpeg
F5E60B8D-9EA2-47FF-B422-A2F9044AE34C.jpeg
63CD6B53-2EB6-4A0B-8694-4141DBD92365.jpeg
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Den sista ser ut som en Hessische Staatsweingüter. Vi hade en 1989 Hessische Staatsweingüter Kloster Eberbach Steinberger Riesling Spätlese på en provning i början av året och den var lysande.
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
Den sista tycks ha kommit på bolaget för inte länge sedan: http://www.gp.se/livsstil/dryck/1989-rüdesheimer-berg-schlossberg-riesling-spätlese-1.788214

Lätta, sammetslena gudadroppar med frisk citrus, blandade med de för mogen riesling typiska gummitonerna. Sånt man dricker bara för ren njutnings skull. Före maten, efter maten. Till maten? Svårt, det skulle vara till nåt hett, asiatiskt, då. Här finns chansen att köpa ett kanonvin som kunde kostat det dubbla utan att det hade känts konstigt.
 
Last edited:

Gomseglet

Medlem
Vilka roliga fynd! Jag kan nog inte bidra med så mycket, men, uppifrån och ned:

Münsterer Pittersberg är inte långt från Rüdesheimer Schlossberg, som den sista flaskan är ifrån. Det är ett Grosses Gewächs idag, som väl är mest känt för viner från Kruger-Rumpf. Den där vinfirman heter, om jag inte misstar mig, Wiengut Carl Adelseck idag. Det är nog bra kvalitet i den där, om den är okej.

De enda jag vet som gör vin från Oberhäuser Kieselberg idag är Weingut Sitzius. Det ser inte ut som deras logo, och jag känner inte igen vilken det är. Firman verkar heta något med Schäfer - och efter lite letande är det sannolikt från Weingut Schäfer, en liten firma med 4 hektar i Nahe, som fortfarande odlar på Kieselberg. Där ser man. Ingen kändis, men ett familjeföretag som verkar satsa på kvalitet. Fast det verkar heta Duchrother Kieselberg idag. Hm. Oklart!

En Auslese från -79 gjord på Ruländer, som Pinot Gris ibland heter i Tyskland? Mycket spännande! Har ingen aning om värde, men jag skulle korka och ställa in smaklökarna på en udda upplevelse. Jag hittar bara en address till ett Weingut Helmut Hangen, ingen hemsida.

Den där -89 Staatsweingüter kom som sagt på bolaget. Jag tror att den är riktig god, men inte värt några direkta pengar. Firman heter Kloster Eberbach nuförtiden, och är alltså väldigt stor och känd. Rüdesheimer Schlossberg kan leverera riktigt bra.

Generellt sett så kan det finnas intresse från kontinentala finbutiker att köpa de där, förutom 89:an. Det känns väldigt svårbedömt. Jag skulle korka, lufta ordentligt och dricka. Det kan vara kanongrejor.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
En Auslese från -79 gjord på Ruländer, som Pinot Gris ibland heter i Tyskland?
Mycket riktigt en Pinot Gris, men beteckningen Ruländer användes mest förr, numera står det i allmänhet Grauburgunder eller Grauer Burgunder. (Ruländer kan möjligen förekomma på söta viner fortfarande.) Eftersom Pinot Gris tenderar att tåla lagring sämre än Riesling (särskilt i tysk tappning - de äldre Alsace-varianterna av PG brukar vara mer seriösa) och den flaskan är äldst är det högst sannolikt att det vinet har passerat zenit sedan ett bra tag. Möjligen fortfarande intressant men inte nödvändigtvis gott.

De tre halvtorra Rieslingvinerna bör däremot alla vara drickbara och intressanta, om de lagrats vettigt. Kan man bedöma genom bra fyllnivå och inte alltför mörk färg samt avsaknad av grumling (men lite vinsten på botten är inga problem). Viner med restsötma och hög syra tål mycket mer lagring än torra viner. Endast en av producenterna är känd, Hessische Staatsweingüter/Kloster Eberbach, men om man ska vara ärlig hade de (trots ett fantastiskt vingårdsinnehav) inte det allra bästa kvalitetsrykte vid denna tid.

Generellt sett så kan det finnas intresse från kontinentala finbutiker att köpa de där.
Måste nog tyvärr säga emot det där. Blandade halvtorra/halvsöta 80-talstyskar från mindre kända producenter har inget värde att tala om, ens om de är bra lagrade. Söta toppviner och troligen toppårgångar av Auslese från Staatsweingüter/Kloster Eberbach är säljbara, men vad gäller Spätlese är det mer tveksamt om vi pratar om en ensam flaska - och det redan innan jag såg priset den sålts för härom året. Helt fascinerad att den har sålts för 139 kr dock, för när Eberbach säljer äldre saker brukar de inte vara billiga. De har en tradition av att lagra mycket och släppa högt och lågt på regionens egna auktioner 1-2 gånger per år.

Vore det viner av samma ålder och prädikat från t.ex. Schloss Johannisberg, Joh. Jos. Prüm eller Egon Müller skulle det vara en helt annan sak prismässigt.

Sedan kan sådana viner från mindre kända producenter ibland vara rätt dyra om producenten själv tar upp en flaska ur sin källare och säljer med 30-35 års ålder, men det är också en helt annan sak. Då pratar vi om perfekt proveniens och lagring, och kanske omkorkad.

Så: drick upp!
 

Gomseglet

Medlem
Du har nog rätt! Jag ser ibland udda flaskor från udda producenter hos till exempel Weinart, men det handlar väl om erkänt bra exemplar.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Du har nog rätt! Jag ser ibland udda flaskor från udda producenter hos till exempel Weinart, men det handlar väl om erkänt bra exemplar.
Weinart talar faktiskt om vad de köper in:
Korrekte Lagerung und Provenienz vorausgesetzt, sind wir vor allem interessiert an:
(Förutsatt korrekt lagring och proveniens, är vi framför allt intresserade av)
...
Deutsche Weine:
  • edelsüße Raritäten der Spitzenweingüter 1990 und älter (ädelsöta rariteter = Auslese och uppåt, från topproducenter 1990 och äldre)
  • alle Weine von Egon Müller, J.J. Prüm. (alla viner från Egon Müller, J.J. Prüm)
Du kan nog utgå från att udda flaskor hos Weinart (och andra motsvarande firmor) är sådant som de tagit hand om, när de köpt in hela källare från sterbhus, som innehållit tillräckligt mycket övrigt av intresse.
 
Toppen