Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lite hjälp med vin till morgondagens valborgsmiddag

widell

Medlem
God morgon vänner,
Den årliga valborgsmiddagen äger rum imorgon, MEN jag har noll inspiration då vinet är begränsat till bolaget av diverse anledningar.
Se meny nedan och kom gärna med förslag på lämpliga viner. Fördelningen mellan vinintresserade och mindre vinintresserade gäster är 50/50.

Förrätt:
Havskräftor gratinerade i chili, olja, vitlök, persilja och permesan.
Dryck: Grüner veltliner eller riesling hade jag tänkt? Gärna mellan 150-250 / flaska

Mellanrätt:
Pastaknyten fyllda med karljohan och ricotta.
Tillbehör; permesanskum med toner av palsternacka och rotselleri.
Dryck: champagne bdb. Gärna under 500/flaska.

Varmrätt:
Torskrygg med fänkålspuré och sparris
(Blir det något kvar av förrätten kan vi koka en sås av det i vitt om någon vill ha)
Dryck: Chablis, under 250.

Efterrätt:
Chokladmousse á la Jonas,
Dryck: sauternes, Suiduirat 2005.


Lite klipp och klistrat men hoppas ni fått en bra bild och kan hjälpa till lite.
Hade tänkt handla i passagen.
Tack på förhand,

/Aw
 

Elvis

Medlem
SV: Lite hjälp med vin till morgondagens valborgsmiddag

Det finns ett par olika FX Pichler kvar på Regeringsgatan. Det kanske kan vara något till förrätten? Den billigaste kostar 269 kr vilket nästan är inom budgeten. Jag är själv väldigt förtjust i allt FX Pichler gör efter att ha blivit invigd av Anders här på forumet. Jag var själv och köpte ett par FX Pichler Grüner Veltliner Smaragd Loibner Berg igår, varav en redan är uppdrucken. :)

Vad gäller champagne så kanske en Diebolt-Vallois Blanc de Blancs 2004 kan vara något? Eller Pierre Peters Cuvée Speciale Les Chétillons 2002 men då spräcks budgeten en aning.
 
Trådskapare
W

widell

Medlem
SV: Lite hjälp med vin till morgondagens valborgsmiddag

Tackar Elvis,
Dina tips och upplevelser brukar falla mig i smaken så jag tror det blir Diebolt-Vallois bdb 2004 och FX Pichler Loibner Klostersatz.
Nu är det bara chablis kvar att knäcka :)
 

Krug88

Medlem
SV: Lite hjälp med vin till morgondagens valborgsmiddag

Saint Martin från Laroche funkar som enkel Chablis.
VIll du ha en upplevelse får du nog lägga drygt 400, den här går på runt 150.
 

kayaker

Cyklist
SV: Lite hjälp med vin till morgondagens valborgsmiddag

La Revue du Vin de France har gjort tummen upp för Domaine de la Boissonneuse de senaste åren. Jag har dock inte provat.
Annars finns ett par olika Chablis Grand Cru från Domaine Long-Depaquit (Bichot) från 2004 och 2005 att tillgå för 269:- resp. 279:-. Återigen oprövade kort.

Med tanke på sparrisen så är det bra med t.ex. en Hollandaise till. Personligen hade jag nog valt något annat än en (stram) Chablis, t.ex. en Riesling med lite sötma men det beror förstås på hur fänkålspurén anpassas. Kanske en Zilliken Saarburger Rausch Riesling Spätlese 2009?
 

chambertin

Medlem
SV: Lite hjälp med vin till morgondagens valborgsmiddag

Chablis för under 250:- och bra (framför allt om det skall vara i klass med vinerna före) är inte så lätt att hitta.

Varför inte ta en bra Nya Zealändare i stället. T.ex Felton Road Bannockburn Chardonnay (nr 92042) för 279:- är riktigt bra.
Lite billigare och alltid pålitlig är också: Bouchard Finlayson Crocodile's Lair Kaaimansgat Chardonnay (nr 90034) för 179:-

Dom här vinerna är nog lite kraftfullare och mer ekade än de flesta Chabliser för under 250:- men till dom tillbehören du har till torsken så tror jag inte att vinet tar överhanden på ngt sätt.

Låter som en trevlig middag annars. :)
 
Trådskapare
W

widell

Medlem
SV: Lite hjälp med vin till morgondagens valborgsmiddag

Tackar!
Jag tror vi rättar oss i ledet och går på Chambertins förslag och dricker Bouchard Finlayson Crocodile's Lair Kaaimansgat Chardonnay (nr 90034) till varmrätten. Tror middagen kommer bli kanon. Måste dock resa till norrastationsgatan för inhandling ser jag. That's life.
 

Elvis

Medlem
SV: Lite hjälp med vin till morgondagens valborgsmiddag

Både menyn och vinerna till låter mycket gott!
 
Trådskapare
W

widell

Medlem
SV: Lite hjälp med vin till morgondagens valborgsmiddag

Var ensamt på passagen i förmiddags...

Kul att hälsa på så många av er igår på Grappe, inte alls avis.. :)
Nu blir det matlagning.

Ha en toppen valborg och tack för all hjälp
 
Trådskapare
W

widell

Medlem
SV: Lite hjälp med vin till morgondagens valborgsmiddag

Om någon mot all förmodan skulle vara intresserad så kommer här lite bilder! :)

middag1.jpg


middag2.jpg


middag3.jpg


middag4.jpg


middag5.jpg
 

Elvis

Medlem
SV: Lite hjälp med vin till morgondagens valborgsmiddag

Snygga bilder.

Hur var vinerna och maten? Jag läste upp er meny för min fru och hon vill ha recepten så att jag kan bjuda henne på samma middag.
 
Trådskapare
W

widell

Medlem
SV: Lite hjälp med vin till morgondagens valborgsmiddag

Elvis,
Mobilbilder börjar bli bättre med åren!
Vi bytte vin till torsken, La Chapelle des Augustins (nr 5335). Kändes helt ok, lagom ekad men ingen höjdare.
Chilin i kräftorna blev lite för dominant till Fx pichler i vissa tuggor men ingen fara.

Kort och gott, toppen!
Återkommer med recept under kvällen.
 
Toppen