Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Löjrom

zippan

Medlem
https://Guldhaven.se hade, i November 0,5kg burkar för 875 spänn. Dock tog de 700 för frysfrakt till mig. Så jag skippade. Men
Men man kan skicka upp till 10kg för 700 spänn. Så köp mycket eller med flera.

Men jag vet inte om de har kvar någon Löjrom för det priset.
 

Mexikanaren

Medlem
Måste även tipsa om löjrom från Vänern vilken jag tycker förtjänar uppmärksamhet i sammanhanget.
Visst det är tekniskt sett inte "kalix" löjrom men samtidigt håller även denna väldigt hög kvalitet.

Införskaffade 6.5kg av detta 14 november förra året för 900 riksdaler per kilo.
Dock krävdes det egen färd dit för att hämta det men det var ändå värt en utflykt måste jag säga. Hämtades på Spiken i närheten av Läckö slott och Lidköping.

https://www.vanerlojrom.net/fiskarna.php
 

Attachments

  • 20201114_193330.jpg
    20201114_193330.jpg
    56,6 KB · Visningar: 159
  • 20201114_171743.jpg
    20201114_171743.jpg
    42,1 KB · Visningar: 154

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Måste även tipsa om löjrom från Vänern vilken jag tycker förtjänar uppmärksamhet i sammanhanget.
Visst det är tekniskt sett inte "kalix" löjrom men samtidigt håller även denna väldigt hög kvalitet.

Införskaffade 6.5kg av detta 14 november förra året för 900 riksdaler per kilo.
Dock krävdes det egen färd dit för att hämta det men det var ändå värt en utflykt måste jag säga. Hämtades på Spiken i närheten av Läckö slott och Lidköping.

https://www.vanerlojrom.net/fiskarna.php

Håller med. Inget fel på smaken. Har för mig att jag läst att även Vänern försöker få ursprungsmärkning.

Men för det priset kunde man i alla fall förr få tag på fuskkalix. D.v.s. löjrom från samma fiskar men fiskat av finska båtar. Hette "Finsk bottenviksrom" eller något liknande och fanns i Maritin & Servera Göteborgs soritment.
 

Mexikanaren

Medlem
Håller med. Inget fel på smaken. Har för mig att jag läst att även Vänern försöker få ursprungsmärkning.

Men för det priset kunde man i alla fall förr få tag på fuskkalix. D.v.s. löjrom från samma fiskar men fiskat av finska båtar. Hette "Finsk bottenviksrom" eller något liknande och fanns i Maritin & Servera Göteborgs soritment.

Känns rent allmänt som att priset på löjrom håller på att gå uppåt. Samtidigt berättade handlaren vi köpte från att de har extremt svårt att hitta folk att ta över deras verksamheter då de börjar bli till åren och ungdomarna inte riktigt verkar vara intresserade att jobba inom branschen.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Måste även tipsa om löjrom från Vänern vilken jag tycker förtjänar uppmärksamhet i sammanhanget.
Visst det är tekniskt sett inte "kalix" löjrom men samtidigt håller även denna väldigt hög kvalitet.

Införskaffade 6.5kg av detta 14 november förra året för 900 riksdaler per kilo.
Dock krävdes det egen färd dit för att hämta det men det var ändå värt en utflykt måste jag säga. Hämtades på Spiken i närheten av Läckö slott och Lidköping.

https://www.vanerlojrom.net/fiskarna.php
kanske nått för gemensamt inköp på forumet?
 

Per Stade

Lege artis
Har köpt de senaste åren från en handlare i Sören. Ligger precis utanför Kalix. Minst lika bra som den @Jos köpte. Med andra ord den bästa vi ätit.
Piskar all iransk och rysk rom jag har ätit.
Frysfrakten var som @zippan skriver dyr men vi var ett gäng som beställde samtidigt.
Han säljer bara burkar med 1kg men det går bra att tina och fylla mindre burkar och frysa om.
Vänerrom går inte att äta.
 
Har köpt de senaste åren från en handlare i Sören. Ligger precis utanför Kalix. Minst lika bra som den @Jos köpte. Med andra ord den bästa vi ätit.
Piskar all iransk och rysk rom jag har ätit.
Frysfrakten var som @zippan skriver dyr men vi var ett gäng som beställde samtidigt.
Han säljer bara burkar med 1kg men det går bra att tina och fylla mindre burkar och frysa om.
Vänerrom går inte att äta.
Hur äter du den?
Vad dricker du?
 

Jos

Medlem
Har köpt de senaste åren från en handlare i Sören. Ligger precis utanför Kalix. Minst lika bra som den @Jos köpte. Med andra ord den bästa vi ätit.
Piskar all iransk och rysk rom jag har ätit.
Frysfrakten var som @zippan skriver dyr men vi var ett gäng som beställde samtidigt.
Han säljer bara burkar med 1kg men det går bra att tina och fylla mindre burkar och frysa om.
Vänerrom går inte att äta.
Smaken är som baken, - och tur är väl det :p För mig ungefär som att öppna en bra Dompa och säga att den piskar alla röda Bourgogne Gran Cru man druckit. Väldigt olika produkter.
 
Smaken är som baken, - och tur är väl det :p För mig ungefär som att öppna en bra Dompa och säga att den piskar alla röda Bourgogne Gran Cru man druckit. Väldigt olika produkter.
Den här klyschan "smaken är som baken" är ibland bokstavligt sann. En del tycks ha smaklökarna på nämnda ställe.
 
Toppen