Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

London - Vad gäller 2019 för en anständig lunch

Trådskapare
Thirsty

Thirsty

Smygnykterist
Dinner by Heston
På hotel Madarin finns Dinner by Heston placerat med utsikt över parken samt mot köket som är centralt inglasat och placerat i lokalen. Modernt inrett utan att kännas stelt. Servicen är så som jag gillar, proffesionellt artig men avslappnad. De föreslår att vi ska smaka av varandras mat, inga problem att dela två på ett glas vin (köpte olika men ville pröva varandras, fick in tomma glas att hälla över i).
1C8FD264-DA53-425D-8E1B-D69596CD37D8.jpeg

Maten blev primärt klassikerna:

Förrätt, Stenfrukt. Så vacker och så god. Den syrliga gelén matchade fint mot levern.
7ACE4F17-535B-4480-B832-951C20CC59B6.jpeg

842ECE53-92E9-4505-898D-44983639FDBD.jpeg


Iberisk skinka med ärtpure, oväntat och en höjdare!
75F62968-C861-4F4A-A370-9071B739145C.jpeg


Biff med trippel fried pommes. Köttet var bra men kan ätas på många andra ställen. Pommesen, bästa på rätten.
DA949DCF-8E65-4CBC-895C-891870A5863C.jpeg


Extra, kåla kaka. God.
69A1D60D-3584-4E26-813E-001C83F4E348.jpeg


Dessert, klassikern. Förstår varför den serverades vid nästan varje bord.
218B0AA6-3B2A-4E55-B473-24D2F18E4AD2.jpeg

Instant icecream. Fått detta serverad på 90-talet då en släkting är kemist och skulle göra något spexigt. Kul att få det igen +20 år senare.
86DE2ECE-CEF3-406A-8A26-33E61BDF3769.jpeg

Givetvis var man tvungen att ta två olika sorter för att få smaka så mycket som möjligt. Hallin/maräng var vinnaren.
F3EFA386-3142-497A-B125-5CCC209D064C.jpeg


Omdöme: perfekt ställe att äta middag på om man är i London. Skön miljö, god mat och en relativt human prisbild (för att vara London och en stjärna). Kommer besöka igen. En helt annan upplevelse som inte kan jämföras med The Fat Duck (mer om den i separat tråd), är dock två helt olika typer av restauranger.
 

Attachments

  • 906C3A5B-27C8-47DB-B181-DE9E1B0EBE4F.jpeg
    906C3A5B-27C8-47DB-B181-DE9E1B0EBE4F.jpeg
    45,5 KB · Visningar: 181
Trådskapare
Thirsty

Thirsty

Smygnykterist
Aquavit
Efter att ha besökt diverse fine dining så blev det att matcha mot husmanskost då Aquavit nyligen erhållit en stjärna. Så hur står sig då husman när allt kommer omkring.

Mat: som hemma. Inte dåligt men heller inger speciellt.
Pris: som hemma.
Service: lite slapp och oengagerad, som en vanlig restaurang. Kan dock påverkats av att denna besöktes sist av flera andra restauranger som är på en annan nivå.
Stjärna: Lite oklart hur de kan ha fått en. Känns mer dom att det är exotisk nordisk mat. Många krogar i Sverige skulle ha fått det, om de inte låg i Sverige.
Återbesök: om man bor i London så absolut men annars så finns så mycket annat som är roligare (säger en som gillar husman).
1A1C817F-5F60-4035-9D70-586D92E44C5C.jpeg


Hoppade smårgåsbord och tog en klassisk toast Skagen till förrätt. Som en vanlig bättre Skagen. Gott men inget speciellt.
113005AD-AB14-4559-A7F6-005A4F5D7820.jpeg


Varmrätt blev biff Rydberg. En klassiker som inte kan gå fel. Oklart varför de friterat potatisen istället för stelt den. Också bra men inte minnesvärd. Minst lika bra kan ätas på flertal ställen i Stockholm.
0ED2206F-8461-4B65-9C05-FF8EF3CF8FC6.jpeg


Dessert, fågelbo. Oklar koppling till någon klassisk rätt och lite mer modern. God men återigen inget speciellt.
7D35DD32-854D-4A60-8AF9-EB036902AD5B.jpeg
 
Trådskapare
Thirsty

Thirsty

Smygnykterist
The Doreshester - Afternoon Tea
Ingen kavaj med, inget Ritz. Doreshester är en värdig klassiker för lite the, mackor och bakelser.
7D6B9789-1D25-41E3-8A4B-9077A6012ED6.jpeg


Hotellet höll en viss högre nivå än det hotell som vi bodde på. Klassiskt så klassiskt.
336BAF58-A864-4176-8C53-B66C4C0AAD39.jpeg

Först in och placerade vid pianisten.
65B6C215-B977-405E-ADBF-0281D3FA70A1.jpeg


Standard Champagnen var Veuve NV... Nja, varvets tillägg så in med listan och så ordnade det upp sig.
D6CBE055-CE0D-4BA7-A83D-C951CA5F88BD.jpeg


Mackorna var bra men inget speciellt. Fri backning på det man ville, så det blev ett fat till.
DE190F8A-E5C1-4D73-B6B1-DD45F78D31A4.jpeg


Är ingen the drickare av rang. Bara att testa på diverse, blev 5-6 olika. Från klassiskt till pepprigt.
F4CED7A7-9A5C-4D8E-8DF5-B219066720AD.jpeg

C288E231-10C0-4573-ABD3-6EC8C3C6E7FA.jpeg


Dessert och bakelser, höjdpunkten.
7C17482D-72BA-4DCD-AB60-84E1D9790F8E.jpeg

D57C6E47-F587-4511-A687-98A33C12DA9D.jpeg

13476EDA-24A2-4C82-8461-A7DD232F67AC.jpeg

Vissa bättre än andra, alla var dock bra.

Service: som förväntat, dvs mycket bra.

Prisvärt: nja, över tusingen per person känns lite väl men så är kanske jag inte är rätt målgrupp för detta oavsett vilket ställe. Ska det dock intas så är det absolut ett trevligt ställe.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Restaurant Gordon Ramsay
Lite off nere i Chelsea ligger denna restaurang som inte ser mycket ut för världen utifrån. Lunch och avsmakningsmeny stod på tur.

Mat: ojämnt, riktigt höga toppar och vissa dalar som var lite mer meh lite mer förväntar jag mig.
Service: Galet bra. När vi kom in var det oklart om ett stort sällskap var påväg att gå. Visade sig bara var 14 pers som serverade som gick tunt bland de 12 borden (har för mig att de var det eller tio). Mycket artigt men får en ändå att känna sig avslappnad, dock mer formellt än Fat Duck.
Prisvärt: Lunch ok att testa men tveksamt om det blir återbesökt. Skulle vara för ett par av rätterna som var gudomliga.
Vin: ingen aning vad det var. De fick välja. Höll igen lite då det var lunch och fler besök skulle göras.

Visa bifogad bild 17851

Först in. Visst mycket smak men nja inget jag skulle beställa igen.
Visa bifogad bild 17839
”Svamp brödet” var magiskt. Vet inte hur många vi åt. De fyllde på konstant och hovmästaren kom fram och skämtade med glimten i ögat under resten av besöket om vi ville ha mer.
Visa bifogad bild 17840

Gåslever, en av höjdpunkterna.
Visa bifogad bild 17841
Ravioli på fisk. Skulle lätt kunnat äta ett gäng till som en hel måltid.
Visa bifogad bild 17842

Varmrätt fick man välja.
Sällskapet valde lam. Bra på alla sätt och viss men duvan nedan slår den med hästlängder.
Visa bifogad bild 17843

Duva med mandel, mandelkräm och gåslever. Helt sjukt bra! Tänker fortfarande på den. Skulle motivera ett återbesök. Bästa rätten.
Visa bifogad bild 17844

Smoothie, på ananas och kokos. Helt ok.
Visa bifogad bild 17845

Champagne slush med hallon. Ser inte mycket ut för världen, smaken är grym. Denna vore trevlig att göra hemma.
Visa bifogad bild 17846

Chocklad, gladguld och glass. Mycket och kompakt. Gott och stabbigt.
Visa bifogad bild 17847

Tre olika. Det som ryker är hallon i vit chocklad. En chocklad bit. Sura gelebitar, dessa var favvon! Så mycket smak och syrlighet. Inga problem att få mer av de man ville. Tog in ett gäng surisar till.
Visa bifogad bild 17848

Avslutade med en tur i det relativt nyrenoverade köket och snack med personalen.
Visa bifogad bild 17849

Påminnelse till personalen:
Visa bifogad bild 17850

Tid: lunchen inkl allt tog ca 3 h då vi tog det lugnt och pratade med personalen, köks besök etc.
Ingen Gordon som gick runt och skrek svordomar åt personal och gäster? ;)
Men det är klart, han har väl varit ett varumärke snarare än kock/hands-on-krögare i ganska många år nu...
 
Trådskapare
Thirsty

Thirsty

Smygnykterist
Ingen Gordon som gick runt och skrek svordomar åt personal och gäster? ;)
Men det är klart, han har väl varit ett varumärke snarare än kock/hands-on-krögare i ganska många år nu...
Personalen var, för mig lite förvånande, mycket öppen med att varken Gordon eller Heston nånsin arbetar i köket och på sin höjd är med och provsmakar och bollar idéer när nya rätter tas fram. Hade i och för sig inte förväntat mig något annat heller. På Dinner by Heston har ju Heston ofta lyft fram chef kocken när stjärnan diskuteras. På menyn står inte Hestons namn (lite ödmjukt iaf då restaurangen bär hans namn).
Men visst är det varumärken.
Känns lite tvärtom i Sverige då Franzén nyligen sålde av övriga krogar.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Restaurant Gordon Ramsay
Lite off nere i Chelsea ligger denna restaurang som inte ser mycket ut för världen utifrån. Lunch och avsmakningsmeny stod på tur.

Mat: ojämnt, riktigt höga toppar och vissa dalar som var lite mer meh lite mer förväntar jag mig.
Service: Galet bra. När vi kom in var det oklart om ett stort sällskap var påväg att gå. Visade sig bara var 14 pers som serverade som gick tunt bland de 12 borden (har för mig att de var det eller tio). Mycket artigt men får en ändå att känna sig avslappnad, dock mer formellt än Fat Duck.
Prisvärt: Lunch ok att testa men tveksamt om det blir återbesökt. Skulle vara för ett par av rätterna som var gudomliga.
Vin: ingen aning vad det var. De fick välja. Höll igen lite då det var lunch och fler besök skulle göras.

Visa bifogad bild 17851

Först in. Visst mycket smak men nja inget jag skulle beställa igen.
Visa bifogad bild 17839
”Svamp brödet” var magiskt. Vet inte hur många vi åt. De fyllde på konstant och hovmästaren kom fram och skämtade med glimten i ögat under resten av besöket om vi ville ha mer.
Visa bifogad bild 17840

Gåslever, en av höjdpunkterna.
Visa bifogad bild 17841
Ravioli på fisk. Skulle lätt kunnat äta ett gäng till som en hel måltid.
Visa bifogad bild 17842

Varmrätt fick man välja.
Sällskapet valde lam. Bra på alla sätt och viss men duvan nedan slår den med hästlängder.
Visa bifogad bild 17843

Duva med mandel, mandelkräm och gåslever. Helt sjukt bra! Tänker fortfarande på den. Skulle motivera ett återbesök. Bästa rätten.
Visa bifogad bild 17844

Smoothie, på ananas och kokos. Helt ok.
Visa bifogad bild 17845

Champagne slush med hallon. Ser inte mycket ut för världen, smaken är grym. Denna vore trevlig att göra hemma.
Visa bifogad bild 17846

Chocklad, gladguld och glass. Mycket och kompakt. Gott och stabbigt.
Visa bifogad bild 17847

Tre olika. Det som ryker är hallon i vit chocklad. En chocklad bit. Sura gelebitar, dessa var favvon! Så mycket smak och syrlighet. Inga problem att få mer av de man ville. Tog in ett gäng surisar till.
Visa bifogad bild 17848

Avslutade med en tur i det relativt nyrenoverade köket och snack med personalen.
Visa bifogad bild 17849

Påminnelse till personalen:
Visa bifogad bild 17850

Tid: lunchen inkl allt tog ca 3 h då vi tog det lugnt och pratade med personalen, köks besök etc.

Kul med alla dina matinlägg från resan! Väcker många minnen till liv. Verkar trots allt bättre än när jag var där 2015.

https://www.finewines.se/threads/gordon-ramsay-england.3840/

(Kanske någon admin (@Mattias Schyberg, @Tomas Lindblom ) kan flytta inlägget dit så blir det lättare att hitta).
 
Trådskapare
Thirsty

Thirsty

Smygnykterist
Kul med alla dina matinlägg från resan! Väcker många minnen till liv. Verkar trots allt bättre än när jag var där 2015.

https://www.finewines.se/threads/gordon-ramsay-england.3840/

(Kanske någon admin (@Mattias Schyberg, @Tomas Lindblom ) kan flytta inlägget dit så blir det lättare att hitta).
Gordon var ok men instämmer att de har lite att jobba på även om de synes ha uppdaterat rätterna även om grunden i menyn var samma.

Tack själv för inläggen och inspirationen. :)
Tyvärr sammanfattade jag besöken lite mer slarvigt (skrivet på mobilen). Får försöka göra en bättre uppdatering efter morgondagens besök (en viss hypad restaurang i Stockholm).
 
Kapar tråden. Några uppdaterade tips så här post-covid. Verkar som mycket stängt/ändrats så någon/några som har bra tips på både lunch och middagshak som inte får missas? Gärna lite i mellansegmentet
 

buteljen

Medlem
Kapar tråden. Några uppdaterade tips så här post-covid. Verkar som mycket stängt/ändrats så någon/några som har bra tips på både lunch och middagshak som inte får missas? Gärna lite i mellansegmentet
Åker till London på fredag och ser att jag är inbokad på de flesta av mina tips tidigare i tråden :D. Cabotte, Noble Rot, Clove Club, A Wong, Casse croute. De skall enligt utsago fortfarande hålla måttet! Nya rekommendationer vi inte kollat upp är Kol, Claude Bosi, Lisboetta, Noizé
 
Toppen