Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Louis Roederer Cour Royale Brut

Elvis

Medlem
Igår var jag på Wallys Wine här i Los Angeles för att bunkra lite Krug Grande Cuvée (55 dollar per halvflaska, 120 dollar per helflaska...). Jag tog en sväng in i den kylda källaravdelningen och hittade två flaskor Louis Roederer Cour Royale Brut: den här för 350 dollar och den här för 600 dollar. Jag har aldrig hört talas om det här vinet förut men när jag googlade det hittade jag en artikel från New York Magazine 1978 där det står så här:

“Louis Roederer Cour Royale ($10.99)—not to be confused with its regular Brut non-vintage at $14.99—is a distinctive and fruity wine with a grapier aroma than most.”

Kan det vara något specialvin för USA-marknaden? Hur gamla kan de vara, tro? Jag planerar inte att köpa någon av dem men är nyfiken.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Här är en bild som jag tog på 600-dollarsflaskan:
courroyale.jpg
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
“Louis Roederer Cour Royale ($10.99)—not to be confused with its regular Brut non-vintage at $14.99—is a distinctive and fruity wine with a grapier aroma than most.”

Kan det vara något specialvin för USA-marknaden? Hur gamla kan de vara, tro? Jag planerar inte att köpa någon av dem men är nyfiken.
Skulle gissa 70-talet eller äldre baserat på etiketten. På en fransk flaska hade det kanske varit en ledtråd att alkoholhalten och volymen står utsatt (då kan den inte vara hur gammal som helst), men USA kan nog ha haft andra etiketteringsregler med tanke på deras tidigare alkoholförbud.
Speciell USA-cuvée? Svårt att säga. Många champagnehus har ju kört med ett annat märke (ibland något äldre champagnehus som de köpt upp) på deras lågpriscuvéer, men det kan säkert ha funnits utrymme för importören att välja vilka etiketter de vill ha. Jag hittar inte Cour Royale i Juhlins bok, men det behöver ju inte med automatik betyda att cuvéen inte sålts i Europa. Om det här var en enklare "brut sans année" än deras vanliga är det kanske inte så många champagneintresserade som har brytt sig om att lagra upp flaskor.
Tycker i alla fall att priset har (minst) en nolla för mycket. En enklare årgångslös cuvée som förmodligen är minst 35 år gammal (med helt osäker lagring) kan vara kul att prova, men det är ju långt från säkert att den alls är drickbar, och högst tveksamt om den är god.
 
Toppen