Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lufta Sauternes?

LeChat

Medlem
IMG_5223.jpeg

2001 Château Lafaurie-Peyraguey

Att dricka Sauternes är relativt nytt för mig och känns därför lite spännande. Är inte helt övertygad ännu om att dessertvin är min grej men har vid vissa tillfällen verkligen uppskattat det.

Vid mina två senaste smakprov av två olika Sauternes från 2001 så har jag båda gångerna tyckte att de vunnit väldigt mycket på att luftas länge. Till en början har doften och även smaken i viss mån haft inslag av knepiga aromer. Inte helt olikt trälim i doften.
Men efter lång luftning så har dessa försvunnit och kvar är mjuka aromer av bl.a. söt tropisk frukt, knäckig karamell och saffran.

Vad har ni andra för erfarenheter när det gäller att lufta/dekantera Sauternes? Vilka för- och nackdelar finns det för just denna vintyp när det gäller äldre och yngre årgångar?
 
Toppen