Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lyckan när – oväntade fynd i garderoben/källaren/under sägen/bakom soffan

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Precis som man ibland när man går genom fickorna på ett plagg man inte använt på länge och hittar en sudd med pengar som man helt glömt; kan man ibland hitta flaskor som man inte har en aning om var de kommer ifrån, som man helt har glömt bort att man köpt eller en dubblett till en flaska som man trodde var en pinne, druckit upp och sedan bittert ångrat att man inte köpt fler av.
Detta drabbade mig idag då jag började röja på ställen jag inte röjt på ett tag, småsnyftandes över att inte ha någon städskumpa (jag brukar belöna mig själv med en halva bubbel när jag varit duktig) så lyfter jag på en tom kartong för att slänga den och – döm om min förvåning: den är tyngre än en tom kartong ska vara. Presto: tre halvflaskor Gosset Grand Blanc står nu i kylen och en ska klippas i afton när jag ska sätta upp bilder på väggarna.

Vad har du hittat för oväntat i gömmorna?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Själv hittar jag mest massa gamla chartersynder bland gömmorna. Vin som köpts innan jag blev vinintresserad. 10 år gammalt grekiskt plonk kan förvisso vara kul att servera på en byob, men inte mycket mer än så. ;)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Alltså... Jag hade någon ytterst märklig idé i början av mitt vinsamlande som gick ut på att om jag köpte sex flaskor av något så la jag bara in fyra av dem i CT.
Detta för att jag tänkte dricka de första två direkt och inte "orkade" ta ut dem ur databasen direkt igen... Ja, jäkligt korkat, då har man ju ingen statistik eller för den delen smaknötter på de flaskorna.
Saken var den att de sällan blev att jag drack dessa extraflaskor eftersom man är lite som en guldfisk: Åh, titta, där är ju en annan rolig pava... Så ha man snabbt glömt de där man köpte förra veckan....
För att göra databasdiskrepansen ännu värre så har jag köpt massa enkelflaskor från forumtips under åren som var tänkt att provas närmaste fredag men även de föll offer för guldfisksdrickarens förvirring och bliev bortglömda.

Jag gjorde en snabb räkning av fysiska flaskor för lite sedan och skillnaden mellan verkligheten och CT visade sig hamna någonstans runt 150 flaskor som "inte finns".
-Fördelen med de flaskorna som inte finns är ju förstås att när man stöter på en sådan flarra så kan man ju dricka upp den omedelbart utan dåligt samvete...

Funderar på om jag ska köra en "Jerome" och bara bjuda in folk på en "raid my cellar" för att bli av med några av alla flaskor som ändå inte finns...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Hade kanske varit ett sätt att för en gång skull få lite forumsmedlemmar över till solkusten :)
 

Rexel

Medlem
För min del är jag alldeles för noga med att lägga in i CT, det enda som kan ske är att jag glömmer av i "fyllan" o villan att lägga in konsumerade flaskor i CT:mad: Snarare omvänt i mitt fall:confused:
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Alltså... Jag hade någon ytterst märklig idé i början av mitt vinsamlande som gick ut på att om jag köpte sex flaskor av något så la jag bara in fyra av dem i CT.
Detta för att jag tänkte dricka de första två direkt och inte "orkade" ta ut dem ur databasen direkt igen... Ja, jäkligt korkat, då har man ju ingen statistik eller för den delen smaknötter på de flaskorna.
Saken var den att de sällan blev att jag drack dessa extraflaskor eftersom man är lite som en guldfisk: Åh, titta, där är ju en annan rolig pava... Så ha man snabbt glömt de där man köpte förra veckan....
För att göra databasdiskrepansen ännu värre så har jag köpt massa enkelflaskor från forumtips under åren som var tänkt att provas närmaste fredag men även de föll offer för guldfisksdrickarens förvirring och bliev bortglömda.

Jag gjorde en snabb räkning av fysiska flaskor för lite sedan och skillnaden mellan verkligheten och CT visade sig hamna någonstans runt 150 flaskor som "inte finns".
-Fördelen med de flaskorna som inte finns är ju förstås att när man stöter på en sådan flarra så kan man ju dricka upp den omedelbart utan dåligt samvete...

Funderar på om jag ska köra en "Jerome" och bara bjuda in folk på en "raid my cellar" för att bli av med några av alla flaskor som ändå inte finns...

Om du bjuder in forumfolk så är risken snarare att det blir en "rape my cellar" än en "raid my cellar".
Jag förstår dock ditt resonemang. Om man ändå har fyra "riktiga" flaskor och några okynnesflaskor så slipper man det dåliga samvetet. Smart!

Har nu för övrigt öppnat en Gosset, gosse – den är god. :)
 

Elvis

Medlem
Jag hittar hela tiden flaskor, ja till och med lådor, som jag glömt. Jag hoppas att det beror på att jag flyttat runt mycket och därför inte haft någon bra ordning. Det blir det ändring på inom ett par veckor när jag inviger mitt nya vinrum. Frågan är vad jag skulle skylla på då.
 

gece

Man vänjer sig.
Jag hittar hela tiden flaskor, ja till och med lådor, som jag glömt. Jag hoppas att det beror på att jag flyttat runt mycket och därför inte haft någon bra ordning. Det blir det ändring på inom ett par veckor när jag inviger mitt nya vinrum. Frågan är vad jag skulle skylla på då.
De kanske uppstår spontant, ex nihilo. Är ganska säker på att några flaskor jag hittat i min källare har detta ursprung. Bekvämt nog har de lagt in sig själva i min Cellartracker också, så jag bara bockar och ler.
 
Toppen