Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

M+ eller M-, hur ser skalan ut?

Larseman

Medlem
Många anger olika nivåer av vinets parametrar med begrepp som M(+) eller Medium(+) eller t.o.m. M++. Det händer även att jag själv skriver liknande men jag måste erkänna att jag inte alls vet var skalan börjar eller slutar. Kan man skriva Low och High, kan man använda + och - hur som helst?
Kan någon vinutbildad människa förklara dels var skalan kommer från, dels hur den ser ut i sin helhet?
 

ChristianB

DipWSET
Jag delar din nyfikenhet rörande detta vokabulär som jag misstänker är väldigt starkt förknippat med WSET. :)
Det är den biten jag fått lära mig i alla fall... Men å andra sidan så tror jag att det också har att göra med bristen på decimaler när man skriver en smaknot. Om man inte kan ha "siffra-komma-något" när det gäller en egenskap i vinet så får man väl lägga till något annat som påtalar att aktuell egenskap är mer än bara "medium". :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det är den biten jag fått lära mig i alla fall... Men å andra sidan så tror jag att det också har att göra med bristen på decimaler när man skriver en smaknot. Om man inte kan ha "siffra-komma-något" när det gäller en egenskap i vinet så får man väl lägga till något annat som påtalar att aktuell egenskap är mer än bara "medium". :)
Men hur fungerar skalan och vad betyder de olika stegen samt varför ser man nästan aldrig något annat än "medium" alternativt följt av + eller - ?
 

ChristianB

DipWSET
Men hur fungerar skalan och vad betyder de olika stegen samt varför ser man nästan aldrig något annat än "medium" alternativt följt av + eller - ?
Tja... Svårt att säga egentligen. Tar man t ex syra så sätter jag "medium (+)" på Riesling eller Sauv B, där motsvarande i SBs klockor skulle vara 10. Det är en tydlig syra, men "High" är så vansinnigt mycket syra att det knappt existerar, varför åtminstone jag drar mig för att använda det.
När det kommer till alkohol så går jag på 12,5-13,5% för "medium", medan 11-12,5% blir "medium (-)" och 8-10,5% blir "low". När det börjar dra sig upp mot 14-14,5% så blir det "medium (+)". "High" har jag inte sett för vanliga viner men för ett starkvin är det inte helt ovanligt...
Det går säkert att hitta exempel på alla sådana här värden, men jag har inte alla svaren på den frågan. :p Kanske vi kan få några fler inlägg så att vi kan enas om en enhetlig skala?
 

Vino fino

Medlem
Vi har ju diskuterat detta här och var förut, i samband med poängskalan. WSET bedömningssystem är konstruerat efter referenser eller egentligen arketyper och skalan blir både en "absolut" jämförelse och en relativ (inom kategori/referens/arketyp), där referenskategorin har företräde.

Ergo: en Riesling från Mosel bör då, om den är gjord enligt urtypen, pendla någonstans mellan M+ och High, beroende på hur den står sig mot andra Riesling'ar från Mosel.

Själv använder jag den femgradiga skalan fullt ut, för alla vintyper. Sätter ofta High på exempelvis syra, när det är berättigat.

Sen har vi ju sådana som @StefanAkiko som jag sett använda exempelvis Medium++++ tanniner :D. Men varje skola behöver sina rebeller....
 

ChristianB

DipWSET
Vi har ju diskuterat detta här och var förut, i samband med poängskalan. WSET bedömningssystem är konstruerat efter referenser eller egentligen arketyper och skalan blir både en "absolut" jämförelse och en relativ (inom kategori/referens/arketyp), där referenskategorin har företräde.

Ergo: en Riesling från Mosel bör då, om den är gjord enligt urtypen, pendla någonstans mellan M+ och High, beroende på hur den står sig mot andra Riesling'ar från Mosel.

Själv använder jag den femgradiga skalan fullt ut, för alla vintyper. Sätter ofta High på exempelvis syra, när det är berättigat.

Sen har vi ju sådana som @StefanAkiko som jag sett använda exempelvis Medium++++ tanniner :D. Men varje skola behöver sina rebeller....
Det slog mig nu på morgonen att du har helt rätt angående syran, @Vino fino ; jag har sprungit på viner med tokhög syra som förtjänar "High", men jag missade visst det när jag skrev mitt förra inlägg... :eek: Jag misstänker att det rör sig om den den där referensen du nämner dock, för när vi diskuterade skalan under Level 3-utbildningen så var det enligt uppgift rätt få viner med "High", medan "Medium (+)" var betydligt vanligare.
 
Toppen