Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Madame Salvatori går ur tiden

Var ett tag sedan jag skrev men då jag läste att Madame Salvatori har avlidit kändes det som något jag ville dela med forumet. Det är många av oss som handlat där och förundrats över den lilla damen med stenkoll på sin butik.

Där man kunde fynda viner som annars inte gick att få tag i, eller hitta viner till priser man inte trodde existerade.

Vila i frid Madame och tack för så många upplevelser. En ikon i Champagne har försvunnit.

http://www.lunion.fr/659430/article...commercante-sparnacienne-jacqueline-salvatori
 
Last edited:

Segol

Medlem
Trist!
Senast jag var där var sommaren 2014 och då var jag inne i butiken ett par gånger. Ena gången stod hon själv bakom disken, andra gången var det istället en dam i 60-årsåldern som jobbade och jag tolkade det som att hon var släkt med Salavtori.
 
Trådskapare
A
Trist!
Senast jag var där var sommaren 2014 och då var jag inne i butiken ett par gånger. Ena gången stod hon själv bakom disken, andra gången var det istället en dam i 60-årsåldern som jobbade och jag tolkade det som att hon var släkt med Salavtori.

Dotter som jag förstår det, damen i 60-årsåldern alltså.
 

ChristianB

DipWSET
Är det i Epernay det här? Jag tycker mig känna igen den ärade damen på bilden och har nog träffat både madame och dotter på plats i butiken... Det var en av de roligare dagarna på plats faktiskt och madame Salvatori själv påminde mig om min gammelmormor; till åren men med huvudet på skaft! :)

Förresten, länken tycks inte fungera ordentligt? Jag fick kopiera/klistra för att komma rätt, annars trillar jag in hos Vingruppen, vilket känns märkligt...
 
Trådskapare
A
Är det i Epernay det här? Jag tycker mig känna igen den ärade damen på bilden och har nog träffat både madame och dotter på plats i butiken... Det var en av de roligare dagarna på plats faktiskt och madame Salvatori själv påminde mig om min gammelmormor; till åren men med huvudet på skaft! :)

Förresten, länken tycks inte fungera ordentligt? Jag fick kopiera/klistra för att komma rätt, annars trillar jag in hos Vingruppen, vilket känns märkligt...

Epernay, precis nedanför rondellen vid L'avenue de Champagne.

Har uppdaterat länken, tack
 

MartinE

Medlem
Oj, vad tråkigt att höra! Det var verkligen en fröjd att komma till hennes butik; till lika delar baserat på hennes sympatiska prisbild och på hennes fantastiska charm. Hon pratade inte ett ord engelska, men man hade aldrig några svårigheter att kommunicera med henne. Hon hade dessutom den sköna vanan att repetera alla beställningar man gjorde.

Det är sannerligen en ikon som gått ur tiden. Må hon vila i frid.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
En verklig institution! Jag tror hon fortfarande ska ha synts i butiken vid enstaka tillfällen ca 2014, då hon alltså var 87!
 

Oskar

Medlem
Fyller på här med fyndet som gjordes hos Salvatori, med dottern bakom disken: Henriot Cuvee des Enchanteleurs 2000 för 73 EUR. Kostar det dubbla i Sverige.
 

Torpan45

Jennifer
Var in på Salvatori förra veckan då vi stannade till i Epernay.. damen må har gått ur tiden, men hennes barnbarn driver butiken vidare. Han försöker att hålla samma kvalitet och urval som hans mormor. Ett alltid lika trevligt besök.
 

MartinE

Medlem
Var in på Salvatori förra veckan då vi stannade till i Epernay.. damen må har gått ur tiden, men hennes barnbarn driver butiken vidare. Han försöker att hålla samma kvalitet och urval som hans mormor. Ett alltid lika trevligt besök.
Jag håller med. Jag var också där häromveckan och andan känns bevarad!
 
Toppen