Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Märkligheter man kan råka ut för när man bloggar

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
På min blogg inledde jag i somras ett projekt att skriva profiler över alla 319 Champagnebyar på svenska och engelska. Eftersom ca 240 av dessa är av begränsat intresse för de flesta andra än kvalificerade champagnenördar med dragning åt tabellbiteri, frimärkssamlande eller liknade, är det inte ett sätt att dra enorma läsarskaror. Generellt har jag rätt låg kommentarsfrekvens på min blogg, och den är särskilt låg på den engelska versionen. Hittills har jag fått en "offentlig" kommentar på en byprofil på engelska, det var en producent i Bouzy som kom med ett uppmuntrande tillrop.

För några dagar sedan kom det ett mycket märkligt mail. Det var en champagneproducent som vi kan kalla för A. som utan närmare förklaring ville bli bortplockad från min lista över producenter i en by som vi kan kalla för V. Det jag skrivit om producenten är mycket kortfattat och lyder: "A. [länk till webbplats] (RC), earlier written A. xxx on the labels, have approx x ha of vineyards."

Jag skickade ett svar tillbaka och undrade om det var något faktafel i det jag skrivit, eftersom jag då självklart ändrar det. Sedan nämnde jag att jag var förvånad över begäran eftersom de flesta brukar uppskatta inlänkar och undrade varför. Jag fick då bara ett kort svar att det var deras policy att inte vara på Internet. Med tanke på att producenten har en hygglig påkostad webbplats, en Facebook-sida, finns hos flera handlare med webbplats o.s.v. tyckte jag inte att detta påstående var helt sanningsenligt. Så jag har inte tänkt plocka bort A. från listan över producenter i V., eftersom jag vill att den ska vara så komplett som möjligt. (Om A. flyttar till en annan by är det förstås en annan sak.)

Så min fråga är: kan någon komma på en vettig anledning varför man inte vill finnas med på en lista över champagneproducenter i den by man kommer från?

Det enda jag eventuellt kan tänka mig är att bokstäverna "RC" spökar. Jag listar producentstatus för de producenter där jag kan hitta informationen, och RC står för récoltant-coopérateur = odlare vars champagner framställs av ett kooperativ. Det är ju mindre glamoröst än att vara RM = odlare som framställer själv. Möjligen bedriver A., som för övrigt verkar ha en egen liten butik i Paris, sådan marknadsföring att de inte tycker att uppgiften om att någon annan framställer deras flaskor ska vara lätt att hitta.

Vi får väl se vad nästa steg från A. blir. Kanske blir jag hotad med deportering till djävulsön. Förmodligen kan Systembolaget och IOGT-NTO tänka sig att bidra till biljetten i så fall. :)
 

gece

Man vänjer sig.
Jag fick då bara ett kort svar att det var deras policy att inte vara på Internet. Med tanke på att producenten har en hygglig påkostad webbplats, en Facebook-sida, finns hos flera handlare med webbplats o.s.v. tyckte jag inte att detta påstående var helt sanningsenligt.
Tycker det låter som ett klassiskt utslag av "vi har som policy att inte vara på internet... om vi inte själva styr innehållet". Finns många som tycker det är obehagligt att det finns information där ute som de inte bestämmer över själva, oavsett om den är välvillig eller ej, eller ens korrekt eller ej. Kanske är relevant för privatpersoner men företag borde ju klara av det...

Gör nu en wikipediasida för producenten. Enjoy the edit wars :)
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tycker det låter som ett klassiskt utslag av "vi har som policy att inte vara på internet... om vi inte själva styr innehållet". Finns många som tycker det är obehagligt att det finns information där ute som de inte bestämmer över själva, oavsett om den är välvillig eller ej, eller ens korrekt eller ej.
Det har du säkert rätt i, men nu är det ju 2015. Trodde att det var mer vanligt med den inställningen för 10-15 år sedan, om vi begränsar oss till Västländer med press- och yttrandefrihet.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Kanske en dum fråga, men har du bekräftat att det verkligen är skickat från producenten i fråga och inte enbart från någon som inte vill dem väl, och därmed försöker få dem bortplockade för att få mindre uppmärksamhet?
 

Sörplarn

Medlem
Dom sysslar inte med något som har med skatter att göra, köper druvor svart från lokala bönder, franska-staten är väl lite extra hungriga på att ta in skatter med den regering dom har nu, och en del franska bönder har väl dumpat lite gödsel framför kommun och statliga byggnader titt som tätt under åren för att visa sitt missnöje.

Att vara små-odlare (om de nu är det) kanske är svårt och få det går runt av olika anledningar, fast du lämnar ute för mycket information om X för att man skall kunna leka hobby-detektiv, vet inte så mycket om eu-bidraget (jordbruks-stöd) funkar till just vin-odlare, kanske något fuffens med det!?
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Kanske en dum fråga, men har du bekräftat att det verkligen är skickat från producenten i fråga och inte enbart från någon som inte vill dem väl, och därmed försöker få dem bortplockade för att få mindre uppmärksamhet?
Mailen är skickade från contact@[A. = producentens namn].fr, att jämföra med webbplatsens URL www.[A.].fr, och jag har svarat dit och fått fortsatt kontakt. De är undertecknade av en person med dubbelefternamn där första delen är A., som kallar det "my champagne". Så om ingen kapat deras mailkonto är jag rätt säker.
 

Vino fino

Medlem
Antar att det är Arlaux vi pratar om, och de kör hård marknadsföring mot USA/Asien och TWA med exklusivitet, boutique, familjeföretag, sigill, heraldik, hysch-pysch.

Jag tror du är helt rätt ute i din misstanke om att man inte vill bli förknippad med kooperativ.
 

Helen

Medlem
Tomas jag måste bara få säga att din blogg är så jäkla bra!! Du får massor med stora guldstjärnor av mig! Och vilket arbete du lägger ner på att sammanställa all information om alla byar i Champagne, jag är sååååå imponerad att du orkar!
 

kayaker

Cyklist
Antar att det är Arlaux vi pratar om, och de kör hård marknadsföring mot USA/Asien och TWA med exklusivitet, boutique, familjeföretag, sigill, heraldik, hysch-pysch.
Deras webbsajt är ju fruktansvärd. Har de betalat pengar för den skiten?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tomas jag måste bara få säga att din blogg är så jäkla bra!! Du får massor med stora guldstjärnor av mig! Och vilket arbete du lägger ner på att sammanställa all information om alla byar i Champagne, jag är sååååå imponerad att du orkar!
Synd bara att det är så mycket dravel om Champagne! ;)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag håller med om att det troligtvis har att göra med bristen på kontroll från producentens sida. Exakt vad de retar sig på kan man bara spekulera i, varför inte bara ställa en rak fråga om det är RC som är problemet? Mycket konstig förklaring att man "inte vill vara på Internet", som om det var upp till dom att diktera vad som ska skrivas eller ej. Så länge det inte rör sig om rena faktafel, hot, näthat etc så är det bara att köra på.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag gillar Arlaux krav på att länka till deras site (något jag sett på många andra siter):
"The creation of hypertext links to the present site can only be made with the prior written authorization of Arlaux SAS, who can revoke such authorization at any moment."
Så skippa länken till deras site så är allt OK igen ;)
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Exakt vad de retar sig på kan man bara spekulera i, varför inte bara ställa en rak fråga om det är RC som är problemet?
Jag har av "taktiska skäl" valt att inte spekulera i kommunikationen med A., utan frågat varför, resp. erbjudit mig att ändra faktafel. Om A. vill dölja fakta så är det upp till dem att begära det och våga vara fräcka nog att skriva så.

Jag har inte tänkt outa A:s identitet med mindre att det kommer fler dumma mail från dem, men jag behöver korrigera en sak jag skrev om A. tidigare. De har tydligen ingen egen Facebook-sida, utan bara en profilsida i en importörs(?) album. :D Jag hittade den via googling och vid en snabb titt såg den ut som deras egen.
 

Vino fino

Medlem
Nya "tvättade" etiketten. Smakfullt exklusiv och lagom mystisk. Årgången har också blivit "Rare".

P7109369_zpsf58cecd2.jpg




Gamla etiketten (kolla texten på högersidan längst ned)

arlaux98.jpg
 
Toppen