Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mastroberardino Villa dei misteri

sunqan

Vinös
Såg en flaska vin gjord på druvor från Pompei på neapels flygplats - Villa dei Misteri från Mastroberardino.
Blev lite fascinerad över företeelsen, men tyckte 99€ var lite mycket för nåt som riskerar vara mer "kul grej" än bra.

Är det nån som provat?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Såg en flaska vin gjord på druvor från Pompei på neapels flygplats - Villa dei Misteri från Mastroberardino.
Blev lite fascinerad över företeelsen, men tyckte 99€ var lite mycket för nåt som riskerar vara mer "kul grej" än bra.

Är det nån som provat?
Nä, har inte provat men blev intresserad. Jag antar att vi pratar Kampanien här men det är väl någon sån där udda appellation inom regionen. :eek: Vi får anropa @chambertin här tror jag, han har koll.

Förövrigt, Naturalis Historia har jag alltid varit lite sugen på att testa, är detta något liknande tro?
 

chambertin

Medlem
Nä, har inte provat men blev intresserad. Jag antar att vi pratar Kampanien här men det är väl någon sån där udda appellation inom regionen. :eek: Vi får anropa @chambertin här tror jag, han har koll.

Förövrigt, Naturalis Historia har jag alltid varit lite sugen på att testa, är detta något liknande tro?
Nope, kan tyvärr inte bidra med info om det vinet.
Första Mastroberardino-vinet jag drack hade dock en anknytning till Pompei och var en Lacryma Christi del Vesuvio.
mastroberardino-lacryma-christi-del-vesuvio-bianco-campania-italy-10204761.jpeg
 

Magikern

Medlem
Nä, har inte provat men blev intresserad. Jag antar att vi pratar Kampanien här men det är väl någon sån där udda appellation inom regionen. :eek: Vi får anropa @chambertin här tror jag, han har koll.

Förövrigt, Naturalis Historia har jag alltid varit lite sugen på att testa, är detta något liknande tro?

Villa Dei Misteri är mer ett experimentvin som är tänkt att efterlikna vinerna som dracks under antiken. Inget betyg från varken Suckling eller Galloni på Wine Searcher vilket kan indikera att de inte tyckte vinet var någon höjdare. Betygen på cellartracker ger kanske även de en vink om att vinet inte är speciellt prisvärt om än bra.

Tror inte de är så likt Naturalis Historia faktiskt, olika druvor. Naturals Historia 2000 fanns i beställningssortimentet och de var inte speciellt bra idag, fortfarande mycket tanniner och jag är osäker på om de kommer att blir ett speciellt bra vin. Rätt stor skillnad jämfört med Radici riserva 99.
 
Trådskapare
sunqan

sunqan

Vinös
Slutklämmen i artikeln hos the Telegraph säger nog allt :)
För 300 hade de varit värt ett köp osett, men inte för 900...
 

Magikern

Medlem
Slutklämmen i artikeln hos the Telegraph säger nog allt :)
För 300 hade de varit värt ett köp osett, men inte för 900...

Många betala säkert detta pris bara för att smaka ett vin som är som dem som gjordes på antiken. Sen kan man fråga sig hur likt det faktiskt är.

Det känns dock någorlunda sannolikt att de får till en riktigt bra Villa Dei Misteri om årgången är helt perfekt för just de druvorna. Möjligt att de är väldigt sällan som dessa årgångar inträffar i regionen. En del druvor är riktigt besvärliga.
 

chambertin

Medlem
En del druvor är riktigt besvärliga.
Nu är det ju Piedirosso and Sciascinoso som dom använder till det här vinet och det är dessa som även används till bl.a Lacryma Christi del Vesuvio (i all fall i Mastroberardinos viner) så man får väl anta att dom har hyfsad koll på hur dessa skall hanteras.

According to official classification, Villa dei misteri is a Pompeian IGT (Indicazione Geografica Tipica – Typical Geographical Information). Grapes used are 90% Piedirosso and 10% Sciascinoso. The harvest starts at the end of October. The wine was aged for twelve months in barriques, and for 6 additional ones in bottles.

Villa dei Misteri
In collaboration with the Pompeii excavations, the Mastroberardino family started the Villa dei Misteri (or Villa of the Mysteries) project in 1996 that aimed to recreate the wine of the ancient city of Pompeii using the same grape varieties and viticultural techniques of the period.[12] Working with historians and ampelographers, the team examined imprints left in the soil from vine roots as well as DNA testing on grape seeds discovered in the volcanic ash and identified the ancient varieties of Piedirosso and Sciascinoso (also known as Olivella) as the most likely varieties behind ancient Pompeiian wines.[2]
.
.
.
The Villa dei Misteri project has also adopted many of the ancient Roman winemaking techniques including extended maceration following fermentation as well as extended oak aging, even up to ten years for some wine. The project also does not fine or filter the wine prior to bottling.

Sen kan man ju diskutera om 12 mån barrique-lagring är så "ancient Roman wimemaking".
 

Magikern

Medlem
Sen kan man ju diskutera om 12 mån barrique-lagring är så "ancient Roman wimemaking".

De kan man onekligen tycka. Vinerna under antiken lagrades så vitt jag vet alltid på amforor. Castello Dei Rampolla har experimentat en del med amforor med gott resultat om jag inte har helt fel för mig. De borde kunna ge lite tips till Mastroberardino.
 
Toppen