Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mat/dryck före (champagne)provning?

Niklas.Ö

Medlem
Lite nyfiken hur ni tänker kring ämnet. Ska överraska sambon med en champagneprovning som drar igång 19:00 är ju nödvändigt att äta innan så tänkte planera in ett restaurangbesök innan, man vill ju inte vara för mätt eller påverkad och helst fräscha smaklökar så känns som att alltför stark mat går bort. Jag tänkte ev. En lättare förrätt/tilltugg med ett glas vin och sen varmrätt med ett glas vin. Ev en slät kopp kaffe efter maten. Därefter är det en kortare promenad till provningslokalen.
Skulle ni välja mat/dryck på något speciellt sätt före en provning t.ex. Beroende på hur provningen är upplagd samma färg/druva/region/typ före som på provningen, vitt före till vitt på provning, mousserande före till mousserande provning, bordeaux före till bordeauxprovning etc. Eller tycker ni inte det har nån betydelse eller är det t.o.m bättre att göra tvärtom och ta en kötträtt med rött vin innan provning av vitt/champagne.
Har ni nåt speciellt ni äter/dricker innan provning för att neutralisera smaklökarna typ vitt bröd, äpple eller liknande?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag skulle nog framför allt låta bli kaffet direkt före provningen (och inga sötsaker), för det känns som mer av en "smakkrock" att ha kvar i munnen än mat och vin... Visst kan man också tänka en måltid med inte alltför tung "vitvinsmat", men det spelar nog mindre roll än den totala vinmängden.
Annars är ju syrarika vita viner bra på att neutralisera och friska upp gommen. Ett första provningsglas med något enklare bubbel (som "offras" som "återställare") och kanske bröd till, sedan bör man vara så redo man blir för det glas som kommer därefter.
 

Swedish

Medlem
Beror väl på vad ni vill ha ut av kvällen. Är det en trevlig kväll tillsammans med sambon som är det väsentliga så drick och ät vad ni känner för innan (brukar egentligen bara avråda ifrån tandborstning, apelsinjuice, och allt för het curry).
Är det dock så att provningen i sig är i centrum skulle jag avråda ifrån alkohol helt. Två glas sabbar ens sinnen mycket snabbare än man tror...
 
Trådskapare
N

Niklas.Ö

Medlem
Jag skulle nog framför allt låta bli kaffet direkt före provningen (och inga sötsaker), för det känns som mer av en "smakkrock" att ha kvar i munnen än mat och vin...
Ok tack för tipsen och då skippar vi nog kaffet

Beror väl på vad ni vill ha ut av kvällen. Är det en trevlig kväll tillsammans med sambon som är det väsentliga så drick och ät vad ni känner för innan (brukar egentligen bara avråda ifrån tandborstning, apelsinjuice, och allt för het curry).
Är det dock så att provningen i sig är i centrum skulle jag avråda ifrån alkohol helt. Två glas sabbar ens sinnen mycket snabbare än man tror...
Problemet är att det är lite av båda delarna. Provningen är på annan ort så vi har lite restid som gör att vi måste äta där och när vi har barnvakt, ska äta ute och befinner oss på en ort med bättre utbud av restauranger vill man ju passa på att äta något gott med passande dryck. Men samtidigt vill man ju tillgodogöra sig så mkt som möjligt av provningen och jag är medveten om att det inte är optimalt att dricka innan därav frågeställningen självklart försöker vi hålla ner mängden innan och ev blir det bara ett glas till varmrätten. Tack för svar
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Lite nyfiken hur ni tänker kring ämnet. Ska överraska sambon med en champagneprovning som drar igång 19:00 är ju nödvändigt att äta innan så tänkte planera in ett restaurangbesök innan, man vill ju inte vara för mätt eller påverkad och helst fräscha smaklökar så känns som att alltför stark mat går bort. Jag tänkte ev. En lättare förrätt/tilltugg med ett glas vin och sen varmrätt med ett glas vin. Ev en slät kopp kaffe efter maten. Därefter är det en kortare promenad till provningslokalen.
Skulle ni välja mat/dryck på något speciellt sätt före en provning t.ex. Beroende på hur provningen är upplagd samma färg/druva/region/typ före som på provningen, vitt före till vitt på provning, mousserande före till mousserande provning, bordeaux före till bordeauxprovning etc. Eller tycker ni inte det har nån betydelse eller är det t.o.m bättre att göra tvärtom och ta en kötträtt med rött vin innan provning av vitt/champagne.
Har ni nåt speciellt ni äter/dricker innan provning för att neutralisera smaklökarna typ vitt bröd, äpple eller liknande?

Jag grundar oftast med öl innan och rundar gärna av med öl efteråt. Basiskt och beska kan behövas när man pimplar skumpa.

Sedan ska man inte gå över ån efter vatten. Pizza!:D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite nyfiken hur ni tänker kring ämnet. Ska överraska sambon med en champagneprovning som drar igång 19:00 är ju nödvändigt att äta innan så tänkte planera in ett restaurangbesök innan, man vill ju inte vara för mätt eller påverkad och helst fräscha smaklökar så känns som att alltför stark mat går bort. Jag tänkte ev. En lättare förrätt/tilltugg med ett glas vin och sen varmrätt med ett glas vin. Ev en slät kopp kaffe efter maten. Därefter är det en kortare promenad till provningslokalen.
Skulle ni välja mat/dryck på något speciellt sätt före en provning t.ex. Beroende på hur provningen är upplagd samma färg/druva/region/typ före som på provningen, vitt före till vitt på provning, mousserande före till mousserande provning, bordeaux före till bordeauxprovning etc. Eller tycker ni inte det har nån betydelse eller är det t.o.m bättre att göra tvärtom och ta en kötträtt med rött vin innan provning av vitt/champagne.
Har ni nåt speciellt ni äter/dricker innan provning för att neutralisera smaklökarna typ vitt bröd, äpple eller liknande?
Jag köper allt som redan sagts i tråden, men vill bara tillägga att det enbart är en vinprovning ni ska på. Visst är det vettigt att undvika starkt kryddad mat och liknande i nära anslutning till provningen och visst är det bra om ni är försiktiga med alkohol, men något glas (exakt mängd är individuellt) av lite enklare ”referensvin” av liknande stil innan tror jag enbart är en fördel.
 
Toppen