Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mat till barnfamilj

Elvis

Medlem
Mina barn är sex och tre år gamla, älskar grönsaker och frukt men vad gäller lagad mat känns deras smak ytterst begränsad. De vill i princip alltid ha köttbullar eller korv som huvudingrediens. Det går att få i dem kyckling och fisk också men utan jubel och klang.

Ni som barn här i forumet: Vad lagar ni för mat till era barn? Vill gärna ha tips, inte minst på mat som hela familjen kan njuta av tillsammans.
 

Wintermute

Medlem
För vardagsmaten kan det faktiskt funka med pasta, pannkakor och klassisk tråkvardagsmat.
Jag har en av varje sort. En som äter och en som inte äter. Bra dagar funkar skaldjur eller musslor för båda.

Fräs på pilgrimsmusslor i het panna, salt och lite peppar på och en aning pressad lime. Vispa ur pannan med smör och lite vatten. Servera musslor med sky till en lyxig pasta och lite stekt röd paprika. Fullt tjänligt för hela familjen! Låt var och en montera rätten på tallriken...
Med det som funkar för en behöver inte funka för en annan... Lycka till! Plötsligt vänder det!
 

Håkan

Medlem
Allt som har med pannkaka att göra går bra, raggmunkar, ungspannkaka, blinier etc... Färsbiffar av olika slag, fyllda med pinjenötter, grönpeppar, fetaost etc... Alla typer av tillagade grönsaker går bort förutom potatis, den skall helst vara av friterad sort (däremot är rå morot, paprika, gurka etc.. utmärkt). Pasta som lasagne, tortellini, ravioli (prova dig fram bland färska), pasta carbonara, putanesca brukar gå rätt bra också. Dagsformen avgör, vissa gånger tar maten slut, andra dagar får vi hälften över. Äldsta dottern älskar kött i alla former, framförallt fläskkarre, gärna helgrillad. Ofta kan vi ha lite mer vuxentillbehör till maten vi äter, och ibland blir det korv till de mindre barnen samtidigt som vi och den äldsta äter någon form av kött.
Ibland går mixade soppar, typ majssoppa, rotfruktssoppa, ibland inte.
Sen funkar alltid hamburgare, taco (svensk, mina utsvävningar i Cramsbyskolan har ratats).
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Soppor av olika slag har visat sig fungera bra på mina grabbar (5 och 8). Se bara till att mixa den slät, det får ju inte finnas några konstiga bitar i.
Grillad kycklingklubba går också hem, gärna med grönsaksbiffar.
Annars är det mycket spagetti med köttfärssås, pannkakor, köttbullar, lax etc.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Servera dem stekt blodpudding i en vecka så kommer de att äta vad som helst sen!
Mina barn har alltid älskat blodpudding. Nu för tiden äter dom oftast det som serveras även om do inte är storätare direkt. 1, 5, 11 år gamla.
Ett bra sätt att få barn att gilla mat är att inkludera dom i lagandet av maten så dom får va med och krydda lite och sen en fin uppmuntran när ni äter "ååh gud vilken god mat du lagat lille Alfons" eller mat som man får pilla och fixa lite som man vill, typ tacos, egen pizza, pannkaka etc.
 

vininfo.nu

Medlem
Mina barn är sex och tre år gamla, älskar grönsaker och frukt men vad gäller lagad mat känns deras smak ytterst begränsad. De vill i princip alltid ha köttbullar eller korv som huvudingrediens. Det går att få i dem kyckling och fisk också men utan jubel och klang.

Ni som barn här i forumet: Vad lagar ni för mat till era barn? Vill gärna ha tips, inte minst på mat som hela familjen kan njuta av tillsammans.

Tja, vi har i princip, efter barnmatsåldern, serverat barnen samma mat som för oss vuxna. D.v.s. även när vi är bortbjudna faktiskt "nekat" värdarna som erbjudit sig att göra speciell mat till barnen. Dessutom så låter vi barnen vara med och välja mat åtminstone någon gång i veckan vilket kanske hjälper till att förstå att man inte alltid kan/får välja. Enda undantaget har till nyligen varit rent kött i bit, ända tills dom båda (3,5 och 6,5 år) för någon månad sedan helt plötsligt bägge verkade bestämma sig att även kött var gott... Men visst man måste ju servera mört, lättuggat, kött, annars går det inte... Detta samtidigt som vi aldrig tvingar barnen att äta något om dom inte vill, men väl smaka, vilket dom gör. Dessutom finns ju alltid något på bordet som dom äter i form av tillbehör.

Dessutom äter barnen fiskbullar på burk och blodpudding vilket vi vuxna inte gör men det har dom lärt sig på förskola/skola.

Ingen tips på vad vi lagar, men väl hur vi resonerar och gör...
 

Wintermute

Medlem
Tja, vi har i princip, efter barnmatsåldern, serverat barnen samma mat som för oss vuxna
Bra inställning. I den bästa av världar är barnmenyn en sammanställning av vilka rätter man kan få som halvportion.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Tack för alla bra svar.

Ibland går mixade soppar, typ majssoppa, rotfruktssoppa, ibland inte.

Soppor av olika slag har visat sig fungera bra på mina grabbar (5 och 8). Se bara till att mixa den slät, det får ju inte finnas några konstiga bitar i.

Min äldste son kom helt oväntat hem igår från dagis och berättade att han fått en jättegod tomatsoppa (varm) till lunch. Soppor ska jag absolut prova snart och försöka laga dem ihop med barnen.
 

Stenberg

Medlem
Madeira anses vara lite av en perfekt match. Har ännu inte provat själv, men låt oss testa snarast! :)

Madeira har jag noll och ingen erfarenhet eller koll på men satt faktiskt och knappade på en liten beställning efter att ha suttit och läst en tråd om (förra?) Månadens vin. Får väl ta tag i den igen...

Blodpudding med stekt anklever och rårörda lingon funkar klockrent till Pinot noir.

Gåslever låter oxå värt att prova till. Det är ju gott till det mesta. Men jag vill nog gärna ha mina knaperstekta bacon till blodpuddingen så det får nog bli en kombo där. ;)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Gåslever låter oxå värt att prova till. Det är ju gott till det mesta. Men jag vill nog gärna ha mina knaperstekta bacon till blodpuddingen så det får nog bli en kombo där. ;)
Det ska påpekas att blodpuddingen var inköpt på Undersåkers Chark och var absolut utan konkurrens bästa blodpuddingen ever!
 

Wintermute

Medlem
Ny favorit gällande mat som hela familjen tycker om! Gnocchi med grädde och tryffel.
Stek vanlig köpegnocchi i rikligt med smör och en finhackad vitlöksklyfta. Tillsätt vispgrädde och tryffelsalt. Koka in. Servera med tex tryffelpeccorino riven över.
 

Essle

Medlem
Har tre barn 4, 6 och 10 år. Dom små käkar det mesta men den äldsta är kinkig så även om vi också försöker med att som ska äta den mat vi äter så är det ändå på något sätt roligare om alla är med och äter och gillar det.

På soppsidan så är det linssoppa som gäller här för att alla ska äta.
Torskrygg i ugn med potatis gillas också.
Hemmagjord pizza kör vi ganska ofta så kan man lägga på det man gillar och man kan hålla ner ost mm så att det inte blir allt för onyttigt. Alla gillar dessutom pizzasallad.

Indiskt och sushi är populärast på hämtmatssidan och det funkar ju även att göra själv.

Gott kött eller kyckling gärna grillat funkar bra det med.
 
Toppen