Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Matcha med ren-revbensspjäll

Jerobaum

Medlem
Ska tillaga renrevbensspjäll på lördag för ett sällskap om 8 personer. Det kommer vara en rätt bland 3 andra varmärtter så en rätt basic historia. Sous vide 70 grader, salt och sen köra färdigt i ugnen för lite yta. För er som testat denna köttdetalj vet ni att den är ytterst smakrik, behöver i princip ingen kryddning. Till det kommer jag testa coleslaw med fänkål och morot med lite majonnäsbas för lite syra. Kommer inte krångla till det mer. Men kan lika gärna bli en potatisbakelse, måste jobba lite på det.

Hur som helst. Vad dricker man till? :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag hade valt ett medelfylligt/fylligt, hyfsat fruktigt men elegant rött utan överdrivet mycket tanniner. En brunello, typ.

Varför inte 2013 Caprili Brunello di Montalcino från senaste släppet? (95805)
 

glenn_peter

Medlem
Låter supergott!
Vet inte om det är höstrusket som gör sig påmind, men jag hade gått på en syrahbaserad norra-rhônare.
Kanske allra bäst match till ev potatisbakelse, men tror den kan funka fint till coleslawn också.
Är coleslawn åt det sötare hållet kanske jag fortfarande hållit mig till syrah, men då en nya världen syrah/shiraz.
 
Trådskapare
Jerobaum

Jerobaum

Medlem
Jag hade valt ett medelfylligt/fylligt, hyfsat fruktigt men elegant rött utan överdrivet mycket tanniner. En brunello, typ.

Varför inte 2013 Caprili Brunello di Montalcino från senaste släppet? (95805)

Den tror jag också på :) Tanniner med denna typ av kött kan krocka lite men det fruktdrivna passar nog bra
 
Trådskapare
Jerobaum

Jerobaum

Medlem
Låter supergott!
Vet inte om det är höstrusket som gör sig påmind, men jag hade gått på en syrahbaserad norra-rhônare.
Kanske allra bäst match till ev potatisbakelse, men tror den kan funka fint till coleslawn också.
Är coleslawn åt det sötare hållet kanske jag fortfarande hållit mig till syrah, men då en nya världen syrah/shiraz.

Det är så gott. Väldigt underskattad bit på renen
 
Trådskapare
Jerobaum

Jerobaum

Medlem
Låter supergott!
Vet inte om det är höstrusket som gör sig påmind, men jag hade gått på en syrahbaserad norra-rhônare.
Kanske allra bäst match till ev potatisbakelse, men tror den kan funka fint till coleslawn också.
Är coleslawn åt det sötare hållet kanske jag fortfarande hållit mig till syrah, men då en nya världen syrah/shiraz.

Jag är så dålig på norra-rhone, eller rhone generellt för den delen :) Körde med ett säkert kort då jag kan brunello montalcino mkt bättre. Blev en 2013 Caprili Brunello di Montalcino efter tips från @Mattias Schyberg
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Jag är så dålig på norra-rhone, eller rhone generellt för den delen :) Körde med ett säkert kort då jag kan brunello montalcino mkt bättre. Blev en 2013 Caprili Brunello di Montalcino efter tips från @Mattias Schyberg

Tips: Måste lovorda året 2015 för BdM och övriga Toscana (både Chianti Classico och IGT ...). Provade många från årgången när jag var där nu i höstas... mycket lovande. Kommer försöka bunkra årgången.
 

chambertin

Medlem
Jag är så dålig på norra-rhone, eller rhone generellt för den delen :) Körde med ett säkert kort då jag kan brunello montalcino mkt bättre. Blev en 2013 Caprili Brunello di Montalcino efter tips från @Mattias Schyberg
Vill du utforska norra Rhône så rekommenderar jag denna varmt (antingen att dricka nu på frukt, kraft och charm eller lägga i 8-10 år och vänta ut mognadstonerna): 2016 Crozes-Hermitages "Clos des Grives" Dom Combier
Tyckte inte att dom andra C-H från Dom Combier var ngt som stack ut men av dom två <200kr så var nog Cuvée Laurent för 169kr snäppet bättre än deras C-H för 199kr.
 
Trådskapare
Jerobaum

Jerobaum

Medlem
Tips: Måste lovorda året 2015 för BdM och övriga Toscana (både Chianti Classico och IGT ...). Provade många från årgången när jag var där nu i höstas... mycket lovande. Kommer försöka bunkra årgången.

Trevligt att höra! Några specifika producenter för Brunello Montalcino som du bunkrar?
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Jag drack inga BdM 2015 (de har väl inte släppts ännu vad jag vet), men producenterna var lyriska. Alla producenter man träffade, sa att 2015 var något i hästväg. Drack dock många IGT och Chianti som släppts från 2015, de var jättebra..(tex Tignanello och Ornellaia var den bästa jag provat, jättebra viner. Har dock inte druckit så många årgångar tidigare) så jag är beredd att tro på vad de säger. Men det är väl bara att köpa de producenter man brukar köpa när de släpps tex Casanova di Neri, La Fuga, Val di Suga, Cecchi, Fattoi. Kommer köpa från övriga Toscana från årgången så länge.
 
Last edited:

Bearman

a´lea iacta est iterum
Googlade lite på årgången 2015 Italien och de verkar som de flesta "gillar" årgången... även Norra Italien, så ni som gillar Nebiolo kommer nog inte bli besvikna när de vinerna kommer.... verkar som 2015 är ett bra år i Italien. Mitt tips är således bara en spaning, så hoppas ni provar och gillar den... (provade inte alla viner i Italien när jag var där :) ). Återkom således om ni provat ngt som ni gillar....

Har beställt en del från årgången i "sossepris" (under 250 pix) från BS (medium wines) ... hoppas de är lika bra som på plats.. tyckte allt var bra från årgången som jag provade. Kommer försöka ha lite koll när de mer kända producenterna har sina släpp... och på vad ni påstår är bra och på de recensioner som FW tycker vid ev släpp.
 
Trådskapare
Jerobaum

Jerobaum

Medlem
2015 var väl ett rätt varmt år i Italien om jag minns rätt. Har för mig att jag var där mitt i sommaren och att de var väldigt positiva fram till den tiden iaf
 
Toppen