Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Matkultur och konsumtion [från Vinjournalister och deras (in)kompetens]

Dejzan

Medlem
[Utbruten ur Vinjournalister och deras inkompetens - Admin]

På många sett tror jag också att det här hänger ihop med vår (bristande) matkultur. Där följer ju svensson samma konsumtionsmönster som för vin. Dvs billigt och mycket. Den tråkiga sanningen är väl också att hur mycket konsumenten än skriker efter hög kvalitet på livsmedel (och vin) har dom 1) ingen kunskap för att veta vad som är bra och 2) ingen vilja att betala för kvalitet.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Matkultur och konsumtion [från Vinjournalister och deras (in)kompetens]

Dejzan skrev:
På många sett tror jag också att det här hänger ihop med vår (bristande) matkultur. Där följer ju svensson samma konsumtionsmönster som för vin. Dvs billigt och mycket. Den tråkiga sanningen är väl också att hur mycket konsumenten än skriker efter hög kvalitet på livsmedel (och vin) har dom 1) ingen kunskap för att veta vad som är bra och 2) ingen vilja att betala för kvalitet.

Tjena Dejzan,

Ditt inlägg försvann lite virrvarret!

Du har helt rätt i att den stora massan av konsumenter inte har vare sig kunskap eller vilja att betala för så kallade 'kvalitetsviner' även om det är ett vanskligt ord att använda. Men att säga att vi saknar mat eller dryckeskultur i Sverige tycker jag är fel. Nu står det kockjävel under din avatar så jag tar förgivet att du arbetar i restaurangbranchen, och vi som gör eller har gjort det är ju dagligen utsatta för nya smak och doftkombinationer både inom livsmedel och drycker så det är lätt att bli lite fartblind. Även om 'Svensson' i våra ögon är hjälplösa loosers när det gäller trender och smaker så har även de utvecklats enormt i vad de tycker om och är villiga att prova. De bombarderas varje vecka av recept, tips och utskick i allt från konsums månadstidning till dagspressen. Så, tro mig, det finns ett intresse och en vilja på gräsrotsnivå!

Vad som dock inte finns, i alla fall inte för att mätta behovet, är förmågan att ge informativ information på ett sätt som alla kan ta till sig. Det finns fortfarande en stort mått av pretentioner inom främst vinvärlden men även inom matvärden som gärna bibehåller en liten "exklusiv" och svåråtkomlig aspekt på smaker och dofter. Två saker som jag verkligen anser tillhör alla.

JAg skulle vilja se en mer informativ och utbildande inställning från främst press och skribenter. Dagligvaruhandeln vet ju redan att de måste utmana sina kunder och få dem att handla mer. De för ett förhållandevis gott jobb redan nu!
 
Trådskapare
D

Dejzan

Medlem
SV: Matkultur och konsumtion [från Vinjournalister och deras (in)kompetens]

Krug skrev:
Tjena Dejzan,

Ditt inlägg försvann lite virrvarret!

Du har helt rätt i att den stora massan av konsumenter inte har vare sig kunskap eller vilja att betala för så kallade 'kvalitetsviner' även om det är ett vanskligt ord att använda. Men att säga att vi saknar mat eller dryckeskultur i Sverige tycker jag är fel.
Där tycker jag du misstolkar mig, visst har vi en på många sätt fantasisk matkultur med tanke på vilt, skaldjur, bär och frukter mm. Hur ska jag föklara det bättre? Säg så här, gå in en livsmedelsbutik i en mindre fransk stad och titta lite i köttdisken. Du kommer garanterat hitta ett par olika varianter på kyckling, kanin och olika styckdetaljer av lamm och kalv. Gör sen om det i en svensk stad av samma storlek och du kommer hitta Kronfågels kyckling och färs samt fläskkarré i 3 olika förpackningstorlekar. Ok här överdriver jag lite ;) Med kvalitet ang viner menar jag det mesta som inte finns i pappersförpackning eller lila snögubbar.
Nu står det kockjävel under din avatar så jag tar förgivet att du arbetar i restaurangbranchen, och vi som gör eller har gjort det är ju dagligen utsatta för nya smak och doftkombinationer både inom livsmedel och drycker så det är lätt att bli lite fartblind. Även om 'Svensson' i våra ögon är hjälplösa loosers när det gäller trender och smaker så har även de utvecklats enormt i vad de tycker om och är villiga att prova. De bombarderas varje vecka av recept, tips och utskick i allt från konsums månadstidning till dagspressen. Så, tro mig, det finns ett intresse och en vilja på gräsrotsnivå!
Här håller jag med dig, men jag är forfarande inte helt säker på om viljan finns att betala för det.

Vad som dock inte finns, i alla fall inte för att mätta behovet, är förmågan att ge informativ information på ett sätt som alla kan ta till sig. Det finns fortfarande en stort mått av pretentioner inom främst vinvärlden men även inom matvärden som gärna bibehåller en liten "exklusiv" och svåråtkomlig aspekt på smaker och dofter. Två saker som jag verkligen anser tillhör alla.

JAg skulle vilja se en mer informativ och utbildande inställning från främst press och skribenter. Dagligvaruhandeln vet ju redan att de måste utmana sina kunder och få dem att handla mer. De för ett förhållandevis gott jobb redan nu!

Absolut håller jag med om detta, dock med ett litet förbihåll. Det är inte bara konsumenten utan även industrin som måste förändras. Du ska få ett exempel: på restaurangen där jag jobbar(ja du hade rätt, jag är kock) köper vi svensk ekologisk gödkalv. Hela kalvar som vi styckar själva, uppfödaren kommer själv och levererar och vi har också hälsat på honom och spanat in vårt nästa "offer". Precis som det ska vara, så en dag kom han och levererade en kalv, både han och frugan var överlyckliga för aldrig tidigare hade någon av deras kalvar fått en så hög kvalitetsklassning av slakteriet. Hurra! Eller? Nej inte alls, den här kalven var av en annan ras än den vi brukar få och var inte i närheten av kvaliten vi brukar få sett till smak och "mörhet". Den höga klassningen kom eftersom just den här kalven gav mer kött (pengar) än vad andra ger. Så för en kalv av sämre kvalitet smakmässigt skulle bonden få mer betalt. Här har vi något som är fel.
 
Trådskapare
D

Dejzan

Medlem
SV: Matkultur och konsumtion [från Vinjournalister och deras (in)kompetens]

Ska revidera mitt svar ang kvalitetsviner. Helt rätt ett mycket luddigt begrepp, mer än så säger jag inte, hur man vrider på det blir det svårt att få till en norm.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Matkultur och konsumtion [från Vinjournalister och deras (in)kompetens]

Dejzan skrev:
Ska revidera mitt svar ang kvalitetsviner. Helt rätt ett mycket luddigt begrepp, mer än så säger jag inte, hur man vrider på det blir det svårt att få till en norm.

Håller helt med!

Sitter sjukt i smeten just nu med jobb, ett långt och uttömande svar till din tidigare post kommer förhoppningsvis under dagen!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Matkultur och konsumtion [från Vinjournalister och deras (in)kompetens]

Det är kul apropå Svensson dock att man ofta då man är hemma hos icke-vinintresserade kompisar ändå hittar ett par buteljer med Amarone och högkvalitativ olivolja i deras hem, vilket man inte gjorde för sisådär 10-15 år sedan.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Matkultur och konsumtion [från Vinjournalister och deras (in)kompetens]

Där tycker jag du misstolkar mig, visst har vi en på många sätt fantasisk matkultur med tanke på vilt, skaldjur, bär och frukter mm. Hur ska jag föklara det bättre? Säg så här, gå in en livsmedelsbutik i en mindre fransk stad och titta lite i köttdisken. Du kommer garanterat hitta ett par olika varianter på kyckling, kanin och olika styckdetaljer av lamm och kalv. Gör sen om det i en svensk stad av samma storlek och du kommer hitta Kronfågels kyckling och färs samt fläskkarré i 3 olika förpackningstorlekar. Ok här överdriver jag lite Med glimten i ögat (blinkande) Med kvalitet ang viner menar jag det mesta som inte finns i pappersförpackning eller lila snögubbar.

Misstolkningar är debattens moder!

Om man tar det exempel som du drar upp, med den Franska livsmedelsbutiken så har det ju otroligt mycket att göra med kultur och klimat. Vi har haft ett bistrt och hårt klimat med sån där vit skit drällandes på marken i tid och otid. Någongång efter den 13 november var det bara att låsa in sig i timmerstugan och börja karva på den rökta skinkan och laka ut den saltade sillen. I medelhavsländerna har man inte behövt oroa sig för detta på samma sätt, man har kunna driva ett produktivt jordbruk på en året runt basis. Det har lett till att man idag fortfarande har en levande kultur med små jordbruk där man slaktar och levererar korvar, skinkor, gödgrisar och you name it till din lokala slaktare eller säljer direkt till producent. Att det här har funnits tillgängligt i alla tider och att färska råvaror inte har varit den lyx som det faktiskt har varit här har gjort att konsumenten är betydligt mer medveten om vad den vill sätta i sig. Detsamma gäller naturligtvis för vin som är en produkt som vi inte har odlat själva och därmed inte har haft tillgängligt på samma sätt som de vitlöksstinkande grodätarna. Vi är vad vi äter och dricker är väldigt sanna ord! ;)

Här håller jag med dig, men jag är forfarande inte helt säker på om viljan finns att betala för det.

Au contraire mon ami! Viljan att betala finns där, det enda som saknas är modet att våga köpa. Ta mysonoxens exempel med Amarone och olivolja. Amarone är det vin som säljer mest i prisgruppen viner +150:- på Systembolaget, och varför är det så? Jo, narutligtvis för att det är en produkt som fått mycket uppmärksamhet i press och blivit uppskrivet av diverse vinrecensenter. och så har det varit under en väldigt lång tid. Vi Svenskar är ju riktiga gottegrisar, vi tycker om sött och smaskigt, och det föll sig ju bara naturligt att när öl och brännvinslandet Sverige skulle ta sina första staplande steg mot att bli en vin nation så var det bara naturligt att det var ur Systembolagets stolta krets vinskribenterna trådde. Då de hade ungefär samma kunskap vid tillfället (i tidernas gryning, någon gång i början på 80talet), så tyckte de naturligtvis exakt som 'Svensson' och skrev upp de 'härliga och smakrika Italienska vinerna'. Om vi kan få till stånd en mera beskrivande och upplysande skribentkår så ska du se att folk vågar köpa 'bättre' produkter. Det såg jag själv dagligen då jag jobbade på golvet. Gav man bara kunden information och självförtroende nog att våga ta ett beslut så tog de oftast ett dyrare vin.

Absolut håller jag med om detta, dock med ett litet förbihåll. Det är inte bara konsumenten utan även industrin som måste förändras. Du ska få ett exempel: på restaurangen där jag jobbar(ja du hade rätt, jag är kock) köper vi svensk ekologisk gödkalv. Hela kalvar som vi styckar själva, uppfödaren kommer själv och levererar och vi har också hälsat på honom och spanat in vårt nästa "offer". Precis som det ska vara, så en dag kom han och levererade en kalv, både han och frugan var överlyckliga för aldrig tidigare hade någon av deras kalvar fått en så hög kvalitetsklassning av slakteriet. Hurra! Eller? Nej inte alls, den här kalven var av en annan ras än den vi brukar få och var inte i närheten av kvaliten vi brukar få sett till smak och "mörhet". Den höga klassningen kom eftersom just den här kalven gav mer kött (pengar) än vad andra ger. Så för en kalv av sämre kvalitet smakmässigt skulle bonden få mer betalt. Här har vi något som är fel.

Här har du ju hamnat i en underlig situatuaton, man kan ju tycka att den som prodducerar sina råvaror ska veta var klassificering av råvaror innebär, de stora företagens klassificeringar är ju enbart skapade för att generera mer pengar. Det gäller allt från Svanen till Svenskt Kött och allt däremellan. Det finns inte någon klassificering i Sverige som är en kvalitetsbeteckning. Alla beteckningar kommer från industriledet. Jag kan att Sverige skulle behöva en klassificering likande det Franska Appellation Controlée systemet där allt är kontrollerat och lagstadgat. Då kan man bygga upp en kvalitetsmedvetenhet.

Tyvärr har vi inte traditioner av att tänka på det sättet i det här landet!
 
Toppen