Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mest njutning per krona

Vino fino

Medlem
Inspirerad av debatten om huruvida finewines har blivit mediumwines gjorde jag en slagning i CT för att kolla vilket vin som givit mig mest poäng (=egen njutning) per krona. Nykter läsning!

Jag gjorde en avancerad sökning på mina noter, med ett maxpris (i mitt fall satte jag schablonmässigt 40 dollar), och sen filtrerade jag på poäng.

Vill gärna höra från er medlemmar som kör CT: vilket vin är det mest "kostnadseffektiva" ni druckit?
 

Michael.S

Medlem
Håller med @Mattias S om Reyneke 2012. Jag gav det 92-93p

Men 2012 Giant Steps Pinot Noir Sexton Vineyard fick 91p med ett pris på 239kr. Och 2011 Kanonkop Estate Cabernet Sauvignon gav jag också 91p den kostade 220kr. Reyneken är ett av dem bästa viner jag nånsin druckit. Men i denna diskussion vinner dem andra.
 
Trådskapare
Vino fino

Vino fino

Medlem
Ditt resultat då, det måste du väl ändå posta? ;)
Mycket dessert- och starkvin i toppen.

Ohotad etta är La Sacristía från Sanchez Romate, en av mina favoritbodegor. 16,99 euro kostade den (då) på Barajas, för 500 ml. Pinsamt billigt för en VORS Oloroso i högsta divisionen. 96p

Släng er i väggen alla etikettflukare. Late Disgorged and Woefully Overpriced?? Mitt bästa vin per krona är minst 30 år gammalt och priset räcker knappt till ett litet glas premiumskumpa. För pengarna får jag kanske en centiliter Romanee-Conti.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mycket dessert- och starkvin i toppen.

Ohotad etta är La Sacristía från Sanchez Romate, en av mina favoritbodegor. 16,99 euro kostade den (då) på Barajas, för 500 ml. Pinsamt billigt för en VORS Oloroso i högsta divisionen. 96p

Släng er i väggen alla etikettflukare. Late Disgorged and Woefully Overpriced?? Mitt bästa vin per krona är minst 30 år gammalt och priset räcker knappt till ett litet glas premiumskumpa. För pengarna får jag kanske en centiliter Romanee-Conti.
Såklart, starkvin och desservin toppar ju lätt en prisvärdhetslista. Skalan tenderar ju att hamna högre på denna kategori rent generellt, speciellt i förhållande till pris. Lite fegt således. ;)
 
Trådskapare
Vino fino

Vino fino

Medlem
Såklart, starkvin och desservin toppar ju lätt en prisvärdhetslista. Skalan tenderar ju att hamna högre på denna kategori rent generellt, speciellt i förhållande till pris. Lite fegt således. ;)
Fegt?? Tvärtom är det verkligen avantgarde. Eftersom alla fegisar dricker annat än starkvin och dessertvin så hålls priserna nere. Vilket leder till högst poäng per krona. :)

Men visst, du ska få en röding. Montus '96, inköpt för 199 kr, lagrad och sedan konsumerad 2013. 92 p
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fegt?? Tvärtom är det verkligen avantgarde. Eftersom alla fegisar dricker annat än starkvin och dessertvin så hålls priserna nere. Vilket leder till högst poäng per krona. :)
Starkvin och dessertvin lider av liknande problem som efterrätten på en restaurang. Det är huvudrätten som man värderar högst i de flesta fall (och till viss del även förrätten), vilket leder till att de "finaste vinerna" (dyraste) dricks till dessa rätter medan dessertvinet blir en liten bonus på slutet, vilket de flesta inte är beredda att satsa lika mycket på.

Tråkigt tycker jag, då efterrätten ofta är kvällens största upplevelse i många fall, men statusen är oförtjänt låg. :(

Mer sött till folket! :)
 

Magikern

Medlem
Berthau Fixin Les Clos- 2000 har ju tagits upp ett flertal gånger eftersom många var med på provningen.
Den finns nog att hitta för 250 om man nu hittar en flaska vilket troligen är svårt.

Har möjligen provat någon enstaka supertuscan som har samma komplexitet för motsvarande pris men tror det knappt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Berthau Fixin Les Clos- 2000 har ju tagits upp ett flertal gånger eftersom många var med på provningen.
Den finns nog att hitta för 250 om man nu hittar en flaska vilket troligen är svårt.

Har möjligen provat någon enstaka supertuscan som har samma komplexitet för motsvarande pris men tror det knappt.
Ja, det är bara att hålla med. Denna Bourgogne lyckades knipa fröjdiga 93p av mig och 94p av @Magnus L vill jag minnas, dessutom blev det väl WOTN i stenhård konkurrens när göteborgsgänget summerade kvällen om jag minns rätt? Inte illa får man säga. Hade gärna provat vinet igen för att bekräfta dock, då jag var väldigt grön när det gäller kvalitets-PN på den tiden. :)
 

Magikern

Medlem
Ja, det är bara att hålla med. Denna Bourgogne lyckades knipa fröjdiga 93p av mig och 94p av @Magnus L vill jag minnas, dessutom blev det väl WOTN i stenhård konkurrens när göteborgsgänget summerade kvällen om jag minns rätt? Inte illa får man säga. Hade gärna provat vinet igen för att bekräfta dock, då jag var väldigt grön när det gäller kvalitets-PN på den tiden. :)

Det vinet dödade onekligen myten om att man måste vara en riktig Bourgognefantast för att hitta Bourgogne man verkligen uppskattar i denna prisklassen nuförtiden. Tror nog att flera på provningen antog att det handlade om ett vin över 700 sträcket.
 

Magikern

Medlem
Utan tvekan är det Dezi regina del bosco Marche IGT som inhandlats för 220 pix hos producenten.
2005 har jag givit 94P (alla uppdruckna), 2008 fick 93P (en fl kvar som är frugans, men hon kanske glömmer bort den med tiden:rolleyes:)
2008 var med på BYOB, @Magnus L gav 92P.

Finns förvånansvärt många under radarn viner från Italien. Från Sicilien till Valtellina. Just Marche har nog passerat extra mycket obemärkt.
 

Appel

Medlem
Det vinet dödade onekligen myten om att man måste vara en riktig Bourgognefantast för att hitta Bourgogne man verkligen uppskattar i denna prisklassen nuförtiden. Tror nog att flera på provningen antog att det handlade om ett vin över 700 sträcket.
700, folk undrade om det var DRC. Då får man väl ändå anse att det var bang for the buck...
 

grappa

Medlem
Bra tråd pga nyttig info men principiellt känns prisvärdhet som fel spår att gå. Om ett vin för 51 SEK får 60 poäng (ta tex Ch Prat Majou Gay som alldeles för många har hyllat som prisvärt) så måste ett 100 poängsvin max kosta 85 SEK för att få samma kvot. Ännu värre blir det med kranvatten som får 50 poäng på Parkerskalan (börjar ju vid 50 poäng, inte helt rätt tänkt av Parker :)) och kostar ca 1,6 öre per flaska, dvs ett 100 poängsvin kan max kosta 3,0 öre för att matcha.
(Skriver detta mest på skoj men är lite trött på allmänna BiB prisvärda viner och tycker att resonemanget är fel.)
Mer seriöst; jag blir lite tveksam till att jämföra ett 90 poängsvin för 200 SEK med ett 100 poängsvin för 1 000 SEK. Om man tar kvoten så kan ju 100 poängsvinet max kosta 222 SEK för att matcha. Jag tror personligen mer på att titta på kvaliten, blir jag intresserad och vill köpa kollar jag priset men jag väljer aldrig ett vin med lägre kvalitet för att priset är lägre. (Självklart har jag ett maxpris så jag köper inte all viner oavsett pris.)
Nog tjafs, bra tråd. Mina bidrag (samtliga på 100 poäng men jag har ingen längre historik med skalan så ta det med en nypa salt):
  • Domaine Wienbach Cuvée Saint Catherine, ca 350 SEK för några år sedan, nu ca 450 SEK. (Världens bästa Riesling?)
  • Zind-Humbrecht Heimbourg Gewurztraminer, ett fynd för ca 300 SEK genom åren. 100 poäng. (Gewurztraminer=drottningen av druvor.)
  • Chateau d'Ampuis 2010 Guigal ca 1000 SEK.
  • Bonneau de Martray Corton Charlemange 1998, 1 000 SEK.
 
Toppen