Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

MEST prisvärda vinerna på SB - utsedda av namnkunnig panel

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Wow!
Kan inte låta bli att förundras, men det är ju ett vackert utslag av "svenskhet" detta med prisvärdhet. Har förjäves försökt förklara detta begrepp för mina senseier och min hustru. Det går helt enkelt inte fram,.,.
Read all about it!
Annars kan du ladda hem den osnygga pdf:en direkt från här!

Själv blev jag ärligen lite sugen på:
2016 Wilhelm Riesling Schiefer
2016 Domaene Gobelsburg Kamptal Grüner Veltliner
2016 Sancerre Les Grandmontains
Graham Beck Brut Pinot Noir Chardonnay
2015 Au Bon Climat Pinot Noir
2014 Calera Pinot Noir
2015 Dão Casal Mor (kanske denna mest av alla!)
2016 Hope Shiraz Reserve
2014 Primo Parziale Appassimento
2015 Bourgogne Rouge Pinot Noir Labouré-Roi
2014 Conero Riserva Umani Ronchi
2012 Villaforte Barolo

Typ, en hel veckas överkonsumtion av druviga drycker. Med min nuvarande konsumtion, så motsvaras det nog av en årskonsumtion...
 

Wintermute

Medlem
Jag tycker att det är lite lustigt med "Best Value", eftersom det tycks utgå från att man enbart är begränsad av pengar och ganska kraftigt så dessutom. Själv är jag (utöver pengar) begränsad av hur ofta jag har tillfällen att i lugn och ro dricka vin. Om jag förspiller ett sådant tillfälle, men sparar t ex 100 kronor tycker jag att jag har gjort en dålig affär.

Lite skönt att det inte bara är plonk på listan. Även jag blir sugen på att stickprova lite.
 

Bastardo

Medlem
PDF går inte hämta, nätverksfel! (Alltså en av dem.) Och jag har inget fel hos mig … ;) Inte just nu, alla fall.
Men det är huvudsaken att det går att läsa! :)

Tolv helflaskor vin på en vecka … ;) Hur många här mäktar med det? Får jag läsa några modiga kommentarer om det?
Det är en rejäl konsumtion av alkohol och man måste vara ganska gravt alkoholiserad att klara av det. :)
Men jag har humor, lugn, bara lugn.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tolv helflaskor vin på en vecka … ;) Hur många här mäktar med det? Får jag läsa några modiga kommentarer om det?
Det är en rejäl konsumtion av alkohol och man måste vara ganska gravt alkoholiserad att klara av det. :)
Inte behöver man vara alkoholiserad, än mindre gravt alkoholiserad, för att dricka 1,7 flaskor vin per dag under en veckas tid? Det lär räcka för att man ska vara smålullig från lunch till sängdags och seg varje morgon i en veckas tid, och jag tror inte att det är ovanligt att en del charterturister ligger någonstans i det häradet under 1-2 veckors tid - utan att det nödvändigtvis styr deras konsumtion resten av året.
Om man däremot dricker i det tempot kontinuerligt, lär man ligga i farozonen för alkoholrelaterade skador om man inte råkar vara ovanligt storväxt eller ha tur i det genetiska lotteriet genom att vara ovanligt tålig.
Aktuell svensk rekommendation är max 14 standardglas per vecka för män, där 1 flaska bordsvin (12%?) = 5 standardglas. Andra länder har eller har haft rekommendationer som ligger ca 50-100% högre, men några (bl.a. Storbritannien) har på sistone skruvat ner rekommendationen för män till samma nivå som för kvinnor (mer politik än nya epidemiologiska undersökningar bakom detta?). 12 flaskor på en vecka är alltså 4,3 gånger så mycket som den svenska rekommendationen, och sådär 2-3 gånger så mycket som de mest "generösa" rekommendationerna.

Schablonen av gammalfranskt drickande - en flaska till lunch och en flaska till middag - hamnar faktiskt lite högre om det rörde sig om 75 cl-flaskor, och lite lägre om det rörde sig om 50 cl-karaffer med bulkvin från det lokala kooperativet.

För mig är också "gravt alkoholiserad" ett begrepp som jag förknippar med endera total oförmåga att ha något alkoholhaltigt inom synhåll utan att omedelbart dricka upp det, eller uppsyn/beteende av klassiskt "A-lagstyp", snarare än en hög konsumtion utspridd över tiden. Men sedan kan säkert en och annan grav alkoholism ha grundlagts på det sättet, särskilt om den innefattade att dricka utan mat till.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...sen kan man ju tänka sig dela flaskorna med ngn, och vips närmar man sig "ok". Om man dessutom har en fem-sex kompisar, så blir det rätt långt från "skrubbleken"!
 

Bastardo

Medlem
...sen kan man ju tänka sig dela flaskorna med ngn, och vips närmar man sig "ok". Om man dessutom har en fem-sex kompisar, så blir det rätt långt från "skrubbleken"!
Du är en lycklig man, StefanAkiko, som har så många vinvänner! :) Jag känner personligen knappt någon, som gillar goda viner. Eller alltså, känner gör jag väl, men inte så väl, att vi kunde dela några flaskor vin, vilket är synd.
Jag har en bild att munskänkarna håller bara inom den närmaste kretsen omkring de och vill inte blanda sig med andra … :(
Men jag är med i en privat vinförening, en av grundarna faktiskt. Men vi provar vin bara några få gånger per år, och det är ett jäkla procedur varje gång för att få till någon provning över huvud taget! (Visserligen inte jag som kallar oss ihop, men ändå. Vinvalet däremot är på mitt ansvar och vi har redan två flaskor till kommande provning, förmodligen i början av nästa år.)

600 viner på två dagar! Vilket vansinne. Och en mycket stor del av det dessutom plonk, som man annars frivilligt skulle inte komma ens i närheten av. ;) Man får ta det vad det är. Bara ett jippo, som betyder inte så mycket, utom kanske för vissa vintidningar … :) där man delar fyndstämpel till viner även med minuspoäng!
 
Last edited:

Stina

Medlem
Nästan sant. Alla 3-betygsuppsatser som skrivs hamnar i ett mörkt arkiv utan att komma medlemmarna till nytta (enbart styrelsen och utbildningsansvariga). Vad jag har förstått. ;)
Fel. Alla trebetygsuppsatser går att komma åt som medlem om man loggar in och går till "Mina Sidor". Bra material om man vill plugga till tvåbetyget eller trebetyget :) eller bara är allmänt intresserad av att förkovra sig.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fel. Alla trebetygsuppsatser går att komma åt som medlem om man loggar in och går till "Mina Sidor". Bra material om man vill plugga till tvåbetyget eller trebetyget :) eller bara är allmänt intresserad av att förkovra sig.
Där ser man! En klar förbättring och en nyhet för mig. Har efterfrågat dessa uppsatser innan och har då fått höra att det var på det viset. I stand corrected! :)
 

Bastardo

Medlem
Och här inser jag att jag läste fel då jag fick för mig att det stod att det var de fysiska personerna som blev inlåsta i ett arkiv...:D
Mea culpa...
Just tänkte på, att vad sjutton var det så ironiskt … ;) Kan hända den bästa, att man läser lite fel ibland. När jag var gift, så var jag grodornas definitiva världsmästare. Kunde själv skratta så att tårarna rann, vad jag hade kommit på. :)
2016 Wilhelm Riesling Schiefer borde jag beställa. Det bör vara gott vin om man gillar druvan. Och producenten brukar vara pålitlig samt att årgången är kanske inte så dum ändå.
 

The Wall

Medlem
Idén är god, men med tanke på att alla viner förefaller indelade i klasser om 5 kronors-intervall liknar det lite skidskytte över det hela; det är olika starter, olika distanser, olika lag/kombinationer osv. Börjar nästan misstänka att "alla som deltar får pris". Det hade varit intressant att se en deltagarlista och inte bara en vinnarlista samt hur det går till att delta (vilket säkert går att googla/läsa sig till någonstans).
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Idén är god, men med tanke på att alla viner förefaller indelade i klasser om 5 kronors-intervall liknar det lite skidskytte över det hela; det är olika starter, olika distanser, olika lag/kombinationer osv. Börjar nästan misstänka att "alla som deltar får pris". Det hade varit intressant att se en deltagarlista och inte bara en vinnarlista samt hur det går till att delta (vilket säkert går att googla/läsa sig till någonstans).
Deltagarlista finns om man läser...:rolleyes: Namnkunnigt gäng.

850 viner på 8 timmar! Verkar vara blint men som jag tolkar det så vet juryn prisklassen på vinet som provas innan. D.v.s. indelningen görs på förhand istället för att blanda. Dessutom kan man se både flaskform och folietoppen. Märkligt eftersom vinerna ändå är upphällda på karaff.

Jag har inga problem med begreppet prisvärdhet men det används helt fel. Ett dåligt vin är aldrig prisvärt oavsett pris. Sedan blir man tveksam när Pol Roger Rosé 2012 kammar hem första platsen...:p
 
Toppen