Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mest vin för pengarna – Bordeaux, Piemonte, Napa Valley eller Champagne?

LeChat

Medlem
image.jpeg

Slutade lite tidigare idag vilket gjorde att jag korkade upp min 2007 Forman Cabernet Sauvignon rätt tidigt vilket gjorde att jag tyckte mig behöva öppna en flaska till. Det är då jag konstaterar: Fan va Napa är dyrt! Bordeaux som brukar få mycket stryk när det gäller prisvärde blir ju plötsligt fyndstämplad.
 

Vino fino

Medlem
Fan va Napa är dyrt! Bordeaux som brukar få mycket stryk när det gäller prisvärde blir ju plötsligt fyndstämplad.
Åååhhh.... tack! Bra att någon annan än jag säger det. Bdx är undervärderat och har varit det en stund. Ännu löjligare tydlig skillnad än Napa blir det när man jämför med Italien och Champagne.
 

kayaker

Cyklist
Åååhhh.... tack! Bra att någon annan än jag säger det. Bdx är undervärderat och har varit det en stund. Ännu löjligare tydlig skillnad än Napa blir det när man jämför med Italien och Champagne.
Som Casalferro 2008 då, eller? ;)
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Inte i min bok, inte. Och den spöade väl inte ett gäng Bdx'er utan tre, via utslagsröstningssystemet. Men man umgås ju med en massa jäviga italienkramare... ;)

Vet inte riktigt om det är rätt beskrivet vad som egentligen hände. Vinet vann sitt heat blint (osäker hur många bdx'er som förlorande), och vann trots oblint mot övriga heatsegrare (fler än tre bdx'er..)... Visst, det kanske fanns en massa Italien kramare i sällskapet, men man kan väl ändå säga att det var värd till sitt pris (Lite partiskt då det var mitt vin). Skönt att inte alla är etikettsdrickare på forumet...:)
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Vet inte riktigt om det är rätt beskrivet vad som egentligen hände. Vinet vann sitt heat blint (osäker hur många bdx'er som förlorande), och vann trots oblint mot övriga heatsegrare (fler än tre bdx'er..)... Visst, det kanske fanns en massa Italien kramare i sällskapet, men man kan väl ändå säga att det var värd till sitt pris (Lite partiskt då det var mitt vin). Skönt att inte alla är etikettsdrickare på forumet...:)
Absolut, jag tyckte själv det var ett jättebra vin. Men utslagssystemet gör ju att alla viner inte mäts mot varandra. (Inget fel med det heller, annars går det åt väldigt många glas)

Man kan ju säga att vinet "spöade alla bdx'er" (=1st) i sin grupp och sedan vann över en annan gruppsegrare (=1st från Bdx). Den delade totalsegern med Au Bon Climat, fem röster var.

Som sagt, jag gnäller absolut inte på vinet. Och jag tror inte ens gruppen är särskilt vriden åt Italien. Men man måste få retas med italienkramarna...:)
 
Last edited:

kayaker

Cyklist
Absolut, jag tyckte själv det var ett jättebra vin. Men utslagssystemet gör ju att alla viner inte mäts mot varandra. (Inget fel med det heller, annars går det åt väldigt många glas)

Man kan ju säga att vinet "spöade alla bdx'er" (=1st) i sin grupp och sedan vann över en annan gruppsegrare (=1st från Bdx). Den delade totalsegern med Au Bon Climat, fem röster var.

Som sagt, jag gnäller absolut inte på vinet. Och jag tror inte ens gruppen är särskilt vriden åt Italien. Men man måste få retas med italienkramarna...:)
Vilka är Italienkramare?
 

Vino fino

Medlem
Vilka är Italienkramare?
Svenska folket, ivrigt dirigerade av inköpsavdelningen vid Kungsträdgården som får betalda semestrar/flaskor att ta med hem.

Svedala sticker ut (tillsammans med Tyskland) som en mogen ekonomi med helt oproportionerlig konsumtion av italienska viner, förutom Italien självt då. Resten av den civiliserad världen dricker avsevärt mindre. Italien har väl ett par peggar på LivEX medan Frankrike har ett par hundra men vi i vår damm har ett sortiment (och en konsumtion) som är fullständigt pervers. Drygt 29 % av vinet som säljs på Monopolet är från Italien (Q1 2016). Chockerande.
 

Pontus

Medlem
Svenska folket, ivrigt dirigerade av inköpsavdelningen vid Kungsträdgården som får betalda semestrar/flaskor att ta med hem.

Svedala sticker ut (tillsammans med Tyskland) som en mogen ekonomi med helt oproportionerlig konsumtion av italienska viner, förutom Italien självt då. Resten av den civiliserad världen dricker avsevärt mindre. Italien har väl ett par peggar på LivEX medan Frankrike har ett par hundra men vi i vår damm har ett sortiment (och en konsumtion) som är fullständigt pervers. Drygt 29 % av vinet som säljs på Monopolet är från Italien (Q1 2016). Chockerande.

Chockerande är väl lite överdrivet? Italien står trots allt för knappt 20% av världens produktion. Sen vet jag inte vad svenska folkets smak och SB:s inköpsavdelning har med den BYOB ni hade att göra...
 

Vino fino

Medlem
Sen vet jag inte vad svenska folkets smak och SB:s inköpsavdelning har med den BYOB ni hade att göra...
Inte jag heller. Men om du läste frågan som jag svarade på så var ju undran vilka som var italienkramarna, inte om vår BYOB.:) Statistiskt antar jag att finewines är en ganska dålig representation av svenska folket, men vi får väl anta att att det finns ett visst genomslag även här. Man kan ju analysera smaknoter, inköp, månadens vin etc om man har gott om tid.
 

Vino fino

Medlem
Har du några belägg för det påståendet?
Sannolikt fel tråd för att fortsätta denna diskussion, men jag följer upp med något jag såg idag. Vi pratar alltså om SB:s inköpsavdelning, som aldrig någonsin köper in några viner direkt från producent utan officiellt jobbar genom urvalsprocess från leverantörernas utbud.

Vi kör vi ett officiellt uttalande från eliten vid Kungsträdgården (via SB:s hemsida):
Vinerna från de bästa lägena är bland de mest eftertraktade i världen, samtidigt som produktionen är mycket liten. För Systembolaget gäller det att vara på plats och visa sitt intresse.
– Vi är långt ifrån ensamma om att vilja köpa dessa viner, och de mest välrenommerade producenterna arbetar med strikta allokeringar. Att vara på plats och träffa producenterna gör att vi kan försäkra oss om tilldelning så att våra kunder i slutändan får möjlighet att köpa de mest exklusiva vinerna.


Samtidigt, i ett annat avsnitt på samma hemsida, skryts om Världens Bästa Inköpsprocess:
Märkesneutraliteten innebär att vi alltid ska vara:
Transparenta. Exempelvis är inköpsvillkoren icke förhandlingsbara och samma för alla leverantörer.
Icke-diskriminerande. Alla leverantörer ska behandlas på samma sätt.
Objektiva. Vi tar bort varumärke och flaska i urvalsprocessen och fokuserar enbart på sensoriken.

OK. Ska vi översätta då för folket (som äger AB Systembolaget):
1) Vi är inte en inköpare av viner direkt från producent, importörer skickar oss prover från deras leverantörer/producenter utifrån våra lanseringsplaner
2) Vi är så extremt objektiva och blinda att vi aldrig någonsin vet producent (eller importör)
3) Vi måste ändå “vara på plats” och “visa intresse” hos producenter för att “försäkra oss om tilldelning” när det gäller eftertraktade viner.

Jajamen.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Åååhhh.... tack! Bra att någon annan än jag säger det. Bdx är undervärderat och har varit det en stund. Ännu löjligare tydlig skillnad än Napa blir det när man jämför med Italien och Champagne.

Om du menar mellan spumante och champagne får du ge exempel. Min erfarenhet säger att förhållandet är nära 1 om det är pris vi avser som jämförelse. Adekvat NV spumante för 2-300 kr är likvärdig dito champagne för 3-400 kr och bättre årgångar runt 4-500 kr för båda, typ Del Bosco Zero Dosage. Mina bästa spumanteupplevelser har dock varit prestiger för 800-1200 kr med en Ferrari 1995 som nummer ett. Påminde om en GA men priset är även detsamma...
 

Vino fino

Medlem
Om du menar mellan spumante och champagne får du ge exempel. Min erfarenhet säger att förhållandet är nära 1 om det är pris vi avser som jämförelse. Adekvat NV spumante för 2-300 kr är likvärdig dito champagne för 3-400 kr och bättre årgångar runt 4-500 kr för båda, typ Del Bosco Zero Dosage. Mina bästa spumanteupplevelser har dock varit prestiger för 800-1200 kr med en Ferrari 1995 som nummer ett. Påminde om en GA men priset är även detsamma...
Jag var mer inne på Bdx (röd) kontra övriga. För 150-200 kr om man väljer rätt får man bra ursprungsrepresentation, återspegling av årgångens karaktär, komplexitet, och med klassiska attribut. I den kategorin hittar vi exempelvis Cru Bourgeois från de stora årgångarna '05 och '10. Man får en glimt av hur de stora vinerna smakar och i vissa fall kan man få samma kvalitet som i de lägre klassade stora vinerna. För samma pengar i Napa, Piemonte, eller Toscana, blir det inte mycket att hänga i julgranen. Och alla är väl överens om att Champagne för en tvåhundring sällan är någon höjdare eller ger någon inblick i distriktets potential.

Min åsikt är att röd Bdx är undervärderad i segmentet under GCC och det finns också många lagrade fynd att hitta mellan 500-1000 kr. @Innertällmo Bryggeris Clerc-Milon '90 för 69 euros är väl ett färskt exempel på ett sådant. Sen är ju Bolagets Bdx-sortiment en katastrof men det finns att välja på på kontinenten. Vilket förstås alla rekommenderas att göra :)
 

kayaker

Cyklist
Min åsikt är att röd Bdx är undervärderad i segmentet under GCC och det finns också många lagrade fynd att hitta mellan 500-1000 kr.
Jag kan inte annat än instämma. Det finns otroligt mycket bra Bordeaux och om man undviker de mest inflationsdrabbade producenterna så kan man göra många fynd.
The Wine Cellar Insider erbjuder mycket läsning om man vill försöka hitta dessa, även om navigeringen på sajten ibland kan vara långtifrån uppenbar. Jag tycker att den här sidan funkar skapligt att utgå ifrån.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag var mer inne på Bdx (röd) kontra övriga. För 150-200 kr om man väljer rätt får man bra ursprungsrepresentation, återspegling av årgångens karaktär, komplexitet, och med klassiska attribut. I den kategorin hittar vi exempelvis Cru Bourgeois från de stora årgångarna '05 och '10. Man får en glimt av hur de stora vinerna smakar och i vissa fall kan man få samma kvalitet som i de lägre klassade stora vinerna. För samma pengar i Napa, Piemonte, eller Toscana, blir det inte mycket att hänga i julgranen. Och alla är väl överens om att Champagne för en tvåhundring sällan är någon höjdare eller ger någon inblick i distriktets potential.

Min åsikt är att röd Bdx är undervärderad i segmentet under GCC och det finns också många lagrade fynd att hitta mellan 500-1000 kr. @Innertällmo Bryggeris Clerc-Milon '90 för 69 euros är väl ett färskt exempel på ett sådant. Sen är ju Bolagets Bdx-sortiment en katastrof men det finns att välja på på kontinenten. Vilket förstås alla rekommenderas att göra :)

Bdx vs Napa har jag inga synpunkter på men du skrev "Bdx är undervärderat och har varit det en stund. Ännu löjligare tydlig skillnad än Napa blir det när man jämför med Italien och Champagne." då måste du rimligen mena att skillnaden mellan champagne och spumante är större än Bdx vs Napa.

Jag instämmer med att champagne för 200 kr är adekvat i bästa fall men samma gäller spumante enligt mina erfarenheter. Så därför får jag inte ihop din argumentation såvida det inte var en rödvinsslägga till skumpatorskarna.:)
 
Toppen