Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Michelin Nordic 2017

Stockholm (2017)
Oaxen Krog **
Imouto *
Sushi Sho *
Esperanto *
Volt *
Gastrologik *
Mathias Dahlgren Matbaren *
Operakällaren *
Ekstedt *

Malmö (2017)

Vollmers **
Bloom in the Park *
Sture *

Göteborg (2017)

Bhoga *
Thörnströms Kök *
28+ *
Sjömagasinet *
Koka *
SK Mat & Människor *
Upper House *

Järpen (2017)
Fäviken Magasinet **

Öland (2017)
Hotell Borgholm *

Skåne Tranås (2017)
Daniel Berlin *

Växjö (2017)
PM & Vänner *


Några överraskningar?

 

Mattias Schyberg

Administratör
Stockholm (2017)
Oaxen Krog **
Imouto *
Sushi Sho *
Esperanto *
Volt *
Gastrologik *
Mathias Dahlgren Matbaren *
Operakällaren *
Ekstedt *

Malmö (2017)

Vollmers **
Bloom in the Park *
Sture *

Göteborg (2017)

Bhoga *
Thörnströms Kök *
28+ *
Sjömagasinet *
Koka *
SK Mat & Människor *
Upper House *

Järpen (2017)
Fäviken Magasinet **

Öland (2017)
Hotell Borgholm *

Skåne Tranås (2017)
Daniel Berlin *

Växjö (2017)
PM & Vänner *


Några överraskningar?
Var lite orolig att 28+ skulle få problem att behålla sin stjärna då Hans Borén har slutat. Trevligt. Kim gör ett strålande jobb som ersättare!
 

MartinE

Medlem
Några överraskningar?

Den stora överraskningen för mig var att det inte var några större överraskningar! Man har ju vant sig vid en eller annan skräll, i form av nya oväntade stjärnor, de senaste åren, både här i Sverige samt i Köpenhamn och Berlin (de båda andra restaurangscener som jag håller koll på och besöker frekvent).

Sedan var det så klart en liten skräll att Vollmers fick sin andra stjärna (även om den är klart välförtjänt) och att (det nya) Sture redan nu fick sin första (även om Karim Khouani, som är den som tagit över stället, ju hade en stjärna på sin förra restaurang, Ambiance à Vindåkra)! Jag är dessutom lite överraskad över att Volt lyckats behålla sin stjärna, men jag har å andra sidan bara besökt dem en gång (i juni 2015) och de har kanske förbättrat sig sedan dess? Den ständiga frågan är ju varför Esperanto aldrig verkar få sin andra stjärna, så den är snart ingen överraskning längre...

Tillägg: Apropå Köpenhamn tycker jag att det var en liten överraskning att 108 fick en stjärna, även om de har fantastisk mat och att det är Nomas systerrestaurang. Men GM ser dem kanske som ett naturligt substitut nu när Noma stänger och ett slags kompensation för att de inte hann dela ut någon tredje stjärna...
 
Last edited:
Trådskapare
danryd

danryd

:)
Den ständiga frågan är ju varför Esperanto aldrig verkar få sin andra stjärna, så den är snart ingen överraskning längre...
Just denna är ju intressant då White Guide höjer den till skyarna vartenda år
 

Jos

Medlem
Esperanto är väl i klass med två stycken trestjärniga krogar jag käkat på och klart bättre än en del tvåstjärniga så visst tycker jag också det är märkligt.
 

Daniel A

Administratör
Hehe, största överraskningen för mig var att jag missat att Frantzen stängt ett tag (hur länge sedan?). Trodde först att imploderat och blivit katastrofdåliga...

Har inte käkat på så många av de svenska stjärnrestaurangerna, så har inte så mycket att tillägga där. Tycker dock att det är smått ofattbart hur Colonialen i Bergen inte ens är omnämnd i guiden. Humbug.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Trodde och hoppades på både Aloé och Adam/Albin.
Senaste besöket på Aloé för någon vecka sen var ren magi, definitivt en-stjärnigt kanske till och med värd två.
I min värld bättre än både Volt och Esperanto.
 
  • Like
Reactions: Jos

gece

Man vänjer sig.
Den ständiga frågan är ju varför Esperanto aldrig verkar få sin andra stjärna, så den är snart ingen överraskning längre...
Esperanto är väl i klass med två stycken trestjärniga krogar jag käkat på och klart bättre än en del tvåstjärniga så visst tycker jag också det är märkligt.
De får väl nöja sig med att de har två stjärnor i samma matsal, Imouto och Esperanto :rolleyes: Men jag håller med, de borde ha mer än en stjärna.
 

MartinE

Medlem
Trodde och hoppades på både Aloé och Adam/Albin.
Senaste besöket på Aloé för någon vecka sen var ren magi, definitivt en-stjärnigt kanske till och med värd två.
I min värld bättre än både Volt och Esperanto.
Oj - där har du fått mig intresserad!
 

Keen

slan
Har ätit på Esperanto, Shibumi och Råkultur, måste få till Imouto snart. Var och käkade lunch på Soyokaze förra veckan, ruggigt bra. Kocken/ägaren, Batjargal Ochirbat, jobbade på Imouto och Råkultur förut, och om han är en indikation så måste Imouto vara sjukt bra.

Rätt dyrt för lunch, men ändå prisvärt. 300 kr för ett par aptitretare, ett par temaki, 10 maki, en soppa och 4 dumplings. Rullade därifrån, dumplings ej nödvändiga. Bäst var temaki och maki, särskilt ålen (odlad). Sjukt gott.
 

Jos

Medlem
Imouto... Alltså jag var rätt besviken. Har inte riktigt förståelse för stjärnan men visst, grym sushi. Jag älskar sushi men är väl inte bevandrad så kanske därför..?

Vet bara att vi pröjsade 1200 spänn för en 13-bitars sushi samt några aptitretare. Superfin firre men fortfarande bara en bit fisk på risklump, - tycker flera andra bättre sushiställen varit i närheten men då till kanske en åttondel av priset.
 

MartinE

Medlem
Vet bara att vi pröjsade 1200 spänn för en 13-bitars sushi samt några aptitretare. Superfin firre men fortfarande bara en bit fisk på risklump, - tycker flera andra bättre sushiställen varit i närheten men då till kanske en åttondel av priset.
Var i Stockholm hittar du bra sushi för 150 kr? Då menar jag alltså en hel meny/måltid som du blir mätt/nöjd på - och inte på lunchen! :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Var i Stockholm hittar du bra sushi för 150 kr? Då menar jag alltså en hel meny/måltid som du blir mätt/nöjd på - och inte på lunchen! :)
Dehär med bra o billig sushi har jag heller aldrig upplevt - (förutom den jag gör själv :ängel: ) så om någon har förslag vill jag gärna testa :)
 

Jos

Medlem
Var i Stockholm hittar du bra sushi för 150 kr? Då menar jag alltså en hel meny/måltid som du blir mätt/nöjd på - och inte på lunchen! :)

Menar du att du blev mätt på Imouto? Utan att trycka i dig efterrättsbullar som de uppmuntrade att man skulle äta flera av?

Men för enkelhetens skull, gå en trappa ner till Råkultur och beställ en femtonbitars för 200 :D
 
Last edited:
Toppen