Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Middagsuppslag?

Sjödin

Joråsåatt...
Ärade forumkamrater och dryckesbröder, jag har svårt att bestämma mig.
Hilfe, bitte!
Jag behöver tips om sjuuukt goda huvudrätter innehållandes kött samt tillbehör, som lirar lite i samklang med en nice bourdeaux.
Kruxet? Jag vill inte ha biff å bea, utan nåt kul och lite mer udda. Men vad? Och nej, inga paco jets, vakummaskiner eller rökaggregat i mitt kök. Ännu.

Eller, jäävligt trevlig huvudrätt som inte är fisk och som skulle lira harmoni med en mogen skumpa?
Jag har totalt stillestånd och kommer inte på ett skit.

Idéer?
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Hmm, kul och lite mer udda?
Med rädsla för att för mycket av vinet försvinner med en massa komplicerade och annorlunda smaker så säger jag gå enkelt, typ en jäkligt nice filét mignon med schyssta ugnsbakade rotfrukter till!

För övrigt älskar jag korv, och en riktigt schysst korv med vitlök kanske skulle fungera?
 

Gurto

Medlem
Jag röstar på märg! Detta kräver iofs att du inte bara har ett innerstadskök utan har tillgång till en grill: Ta ett gäng sågade märgben och rök dem i en vanlig grill tills de är lagom rökiga (jag är väldigt precis, jag vet :) ). Mojsa ihop märgen och linda hårt i plastfolie, som korvar. In i frysen några timmar. Halvera och förkoka lite jordärtskockor. Svalna/torka i kylskåp och förfritera dem sedan i 140-gradig olja. Låt svalna i kyl igen. När det börjar närma sig med köttet friterar du dem klara i 180-gradig olja. Gör också en rätt hårt reducerad rödvinssås enligt konstens alla regler plus att du har lite stjärnanis i den. Ta sedan ett stycke bra kött (biff/entrecôte/T-bone/club steak) stek/grilla till perfektion. Riv den frysta märgen över köttet, ringla på lite rödvinsreduktion, servera med de friterade jordärtskockorna och klipp lite smörgåskrasse över (så får du något grönt + att det är gott och pepprig). Denna rätt har har inplanerad till en väntande flaska Boedeaux i alla fall.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Här har du något som inte kräver några större köksresurser:

Kolla om du inte har en butik som kör viltkött i närheten och beställ en stek från rådjur, hjort eller älg.
(Finns nog fryst på Ica i värsta fall)
Lågtempa på typ 120 grader till 55 grader innertemp och servera med en potatis och jordärtkockspuré som du med fördel kan smaksätta med kaljohansvamp eller trattkantarell och kanske ett stänk tryffel eller vanilj.
Till detta en svårt reducerad rödvinsgojja.

Vill du få lite skön syrlighet kan du pickla lite smålökar och något annat kul, kanske snyggt tärnade polkabetor någon/några dagar i förväg.
Gör en helt vanlig inläggning á la Rutiga Kokboken och låt stå i en glasburk, ju längre desto bättre.

Förrätt till skumpa? En liten råraka (snyggt utstansad med en lämplig storlek på glas) ovanpå en rejäl löjromsklick, gräddfil, rödlök. -Så jävla bra!
 

Mattias Schyberg

Administratör
En fin entrecôte och ugnsgratinerad potatis med Väserbottenost och parmesan. Lite mozzarellasallad med rödlök och tomat. Slutligen lite rödvinsreduktion.

Enkelt och gott som sjutton, speciellt till ett kraftigt rödvin!
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
Lammracks är alltid bra!
Till det en riktigt nedkokad rödvinssås med timjan/rosmarin och valfri potatis eller rotfrukter

Mm... jag var lite inne på lamm faktiskt. Fast just lammracks grillar vi titt som tätt om somrarna, så känns lite uttjatat.
Kanske nåt annat på lamm med en nice puré till däremot. Mm..funderar på den.

Hmm, kul och lite mer udda?
Med rädsla för att för mycket av vinet försvinner med en massa komplicerade och annorlunda smaker så säger jag gå enkelt, typ en jäkligt nice filét mignon med schyssta ugnsbakade rotfrukter till!

För övrigt älskar jag korv, och en riktigt schysst korv med vitlök kanske skulle fungera?

Nja, asså det måste absolut inte vara komplicerade och annorlunda smaker. Mer kanske annorlunda styckningsdetalj eller tillagningssätt jag är ute efter, tror jag. Kul korv är fan ingen dum idé! Grejen är att jag måste göra den själv i så fall, för annars äter inte sambon.. och det blir tight att hinna med..

Jag röstar på märg! Detta kräver iofs att du inte bara har ett innerstadskök utan har tillgång till en grill: Ta ett gäng sågade märgben och rök dem i en vanlig grill tills de är lagom rökiga (jag är väldigt precis, jag vet :) ). Mojsa ihop märgen och linda hårt i plastfolie, som korvar. In i frysen några timmar. Halvera och förkoka lite jordärtskockor. Svalna/torka i kylskåp och förfritera dem sedan i 140-gradig olja. Låt svalna i kyl igen. När det börjar närma sig med köttet friterar du dem klara i 180-gradig olja. Gör också en rätt hårt reducerad rödvinssås enligt konstens alla regler plus att du har lite stjärnanis i den. Ta sedan ett stycke bra kött (biff/entrecôte/T-bone/club steak) stek/grilla till perfektion. Riv den frysta märgen över köttet, ringla på lite rödvinsreduktion, servera med de friterade jordärtskockorna och klipp lite smörgåskrasse över (så får du något grönt + att det är gott och pepprig). Denna rätt har har inplanerad till en väntande flaska Boedeaux i alla fall.

Kul!! Klart som tusan jag har en grill!! Den står precis utanför köket!
Hur pass mjuka kokar du kockorna innan du friterar dem?
SKa definitivt fundera på den här rätten..

Här har du något som inte kräver några större köksresurser:

Kolla om du inte har en butik som kör viltkött i närheten och beställ en stek från rådjur, hjort eller älg.
(Finns nog fryst på Ica i värsta fall)
Lågtempa på typ 120 grader till 55 grader innertemp och servera med en potatis och jordärtkockspuré som du med fördel kan smaksätta med kaljohansvamp eller trattkantarell och kanske ett stänk tryffel eller vanilj.
Till detta en svårt reducerad rödvinsgojja.

Vill du få lite skön syrlighet kan du pickla lite smålökar och något annat kul, kanske snyggt tärnade polkabetor någon/några dagar i förväg.
Gör en helt vanlig inläggning á la Rutiga Kokboken och låt stå i en glasburk, ju längre desto bättre.

Förrätt till skumpa? En liten råraka (snyggt utstansad med en lämplig storlek på glas) ovanpå en rejäl löjromsklick, gräddfil, rödlök. -Så jävla bra!

Om det inte vore för att både jag och gäster är från Norrbotten och en av dem dessutom jagar och äter viltkött varje vecka, så absolut.

En fin entrecôte och ugnsgratinerad potatis med Väserbottenost och parmesan. Lite mozzarellasallad med rödlök och tomat. Slutligen lite rödvinsreduktion.

Enkelt och gott som sjutton, speciellt till ett kraftigt rödvin!

Jo, absolut! Skitgott. Får bara för mig att jag äter kotte var och varannan vecka...

Tycker ni jag är velig? Jo, det är jag också.... Haha..
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Borde det inte finnas en forumtitel: Vin till mat / mat till vin?
 

Gurto

Medlem
Kul!! Klart som tusan jag har en grill!! Den står precis utanför köket!
Hur pass mjuka kokar du kockorna innan du friterar dem?
SKa definitivt fundera på den här rätten..

Koka tills de är nästan helt mjuka. Gör inget om de skulle bli helt mjuka heller iofs. Se bara till att de får torka i kylen (sprid ut på papper) så att du kan få fin frasig yta.

Vill du ha en mer udda styckdetalj kan du ju köra slaktarbiff/onglet/njurtapp.
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
Tack som fan alla!!
Kollade precis Hestons köttavsnitt och fick lite idéer där också. Jag ska kika lite på vad lokale köttmånglaren har i diskarna också...

@Gurto jag körde njurtapp för ett tag sen, jävligt bra!! Ni som inte testat det har missat nåt.
Har kört brisket på grillen några gånger också, sjuuukt bra men kanske mer en bärs-rätt...
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
Sådär, middag avklarad!!
Började med anklever m sherrybrässade druvor på ankfettstekt surdegsbröd. Dom Perignon -99
Confiterad anka m puylinser. Westvleteren trapist 2005
Hängmörad helgrillad entrecote. Rödvinsreduktion, friterad jordärtskocka, riven rökt märg o pulvriserat brynt smör. Smith haut lafite -98
Frusen chokladdessert m rött vin (Hestonrecept. Vidrigt, gick inte äta)
Hemgjord Lakritsglass , Chateau de Levant 2009
Ostar, Calem Colheita 1974
Tack för inspiration!!
 

Gurto

Medlem
Sådär, middag avklarad!!
Började med anklever m sherrybrässade druvor på ankfettstekt surdegsbröd. Dom Perignon -99
Confiterad anka m puylinser. Westvleteren trapist 2005
Hängmörad helgrillad entrecote. Rödvinsreduktion, friterad jordärtskocka, riven rökt märg o pulvriserat brynt smör. Smith haut lafite -98
Frusen chokladdessert m rött vin (Hestonrecept. Vidrigt, gick inte äta)
Hemgjord Lakritsglass , Chateau de Levant 2009
Ostar, Calem Colheita 1974
Tack för inspiration!!

Kul! Blev allt som du tänkt dig (dvs bra - förhoppningsvis), förutom Hestons choklad då?
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
Jo, det tycker jag absolut!
Ankan blev aningens för fast i köttet, men detalj...
Märgen var ju svårare att riva än jag räknat med, den smälte ju direkt när jag tog den ur frysen. Men det löste sig!!
Kvällen innan, på fredag, bidde det fulla menyn på Pubologi och idag rundade vi av med brunch på Rival. Så jag kommer nog käka lättkvarg i några veckor nu.. ;-)
 
Toppen