Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mindre söta viner från Sauternes

Mattias Schyberg

Administratör
Det har varit uppe för diskussion innan i vinvärlden. Vi köper för lite söta viner och en möjlig konsekvens av det är att man planerar att skapa en ny appellation i Sauternes (Coteaux du Sauternais) som tillåter torrare varianter med högre tillåtet skördeuttag.

BKWine har skrivit en utmärkt artikel om det här.

Jag är ganska postivt inställd på ett sätt. Torr semillon (eller något torrare än sauternes) som inte kommer från Hunter Valley eller Sydafrika växer inte på träd direkt. Jag är således nyfiken på konceptet. Visst, nu finns det en del udda fåglar av torrt slag att hitta redan även från Sauternes (under generisk appellation), men de är alldeles för ovanliga för att benämna som en egen vinstil.

Nackdelen är givetvis att fokuset på söta ädla droppar kan tänkas minska i regionen och kanske leder det även till att priserna kommer att dra iväg i takt med att sötvinsvolymerna minskar. Lite blandade känslor från mitt håll alltså.

Vad säger forumet?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Usch för förändringar! :)

Skämt å sido så tror jag du tar upp den negativa effekt det kan få. Mindre produktion av sött och högre priser på det som produceras. Man kan dock även se det från vinodlarnas perspektiv. Får dom inget betalt för sina viner får dom hitta på något annat.

För att dra mitt strå till stacken plockade jag precis upp två stycken halvor Sauternes på bolaget!
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Usch för förändringar! :)
Ja, det var bättre förr – i begynnelsen – när vinerna inte klarade lagring och smakade rävgift. :D

Men visst, all förändring är inte av godo, men kanske kan det rädda upp regionen ekonomiskt och samtidigt ge oss en ny vinstil som rockar. Jag är som sagt kluven men öppen för nytänk. Obotlig optimist möjligen. ;)

Bästa lösningen är annars att vi börjar handla söta viner i större mån än idag, men den trenden lär inte ändra sig över en natt direkt.

Edit: Ditt tillägg gjorde bitar av mitt inlägg irrelevanta, men nåväl...
 
Åandrasidan kanske bönder får mer inkomst totalt och därmed inte behöver höja på det övriga. Hur som helst borde jag ge mig in i sötvinsträsket. Nått särskilt som rekommenderas därifrån, utöver d'yquem eller vad det heter?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Åandrasidan kanske bönder får mer inkomst totalt och därmed inte behöver höja på det övriga. Hur som helst borde jag ge mig in i sötvinsträsket. Nått särskilt som rekommenderas därifrån, utöver d'yquem eller vad det heter?
Problemet är ju att det finns en begränsad mängd planterad yta. Så vill dom göra torrare vitt vin så blir det ofrånkomligen på bekostnad av det dom redan producerar idag.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Åandrasidan kanske bönder får mer inkomst totalt och därmed inte behöver höja på det övriga. Hur som helst borde jag ge mig in i sötvinsträsket. Nått särskilt som rekommenderas därifrån, utöver d'yquem eller vad det heter?
Jag kan tycka att en "billig" inkörsport är Chateau Suduiraut eller andravinet av samma producent (Castelnau de Suduiraut). :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Japp men det stod att det skulle tillåtas högre skördeuttag, så frågan är vad slutsumman hamnar på
Totalt så borde ju den totala vinmängden som produceras öka på grund av ökat skördeuttag, men det kommer fortfarande vara på bekostnad av den söta produktionen. :)
 

Daniel A

Administratör
Mycket intressant!

Det som kanske fascinerar mig mest är att Tokaji verkar gå åt andra hållet. 3 och 4 puttonyos finns sedan några år tillbaka inte längre, och den mer halvsöta/halvtorra stilen szamorodni är ju praktiskt taget enhörningsovanlig. Kan tyvärr inte ge källa på det här, men anledningen till att de mindre söta stilarna skrotats är för att regionen vill trycka på att "Tokaji Aszú" alltid ska innebära ett ordentligt kraftfullt och mycket sött vin. Från vinproducenternas perspektiv är det kanske lättare att få verksamheten att gå runt här eftersom majoriteten av druvorna i Tokaji trots allt går till torra viner (som inte exporteras i någon högre grad).

Så utvecklingen i Sauternes är intressant. För om jag tolkar det rätt så är det egentligen inte tal om torra viner, utan om "mindre söta" viner? Nyfiken på vad de egentligen menar med "mindre söta". Tillräckligt söta för att fortfarande vara ett dessertvin? Eller pratar vi om halvtorra viner a lá Vouvray demi-sec (en av få stilar mindre populär än sött, så jag tvivlar)? Mesiga och vattniga dessertviner ger jag inte mycket för, så jag hoppas innerligen att det inte är tal om någon "halv-Sauternes". Spelar de korten rätt och tillåter lite annorlunda stilar och experiment från producenternas sida så ser jag fram emot det här.
 

chambertin

Medlem
Har för mig att jag läst att just odlarna i Sauternes trycker på för få en appellation för torra vita som har anknytning till deras område. Dom kan ju redan idag använda Bordeaux Blanc för detta men jag antar att dom vill dra nytta av sitt renommé från Sauternes och Barsac och slippa att blandas ihop med massor av enkelt vitt bulkvin som finns under Bdx Blanc. Bakgrunden är ju att väldigt få producenter av Sauternes och Barsac idag går runt rent ekonomiskt och detta beror så klart på att prisbilden är nedtryckt och det i sin tur huvudsakligen pga låg efterfrågan.

Tycker nog också att Semillon-dominerat torrt vitt är en nisch som borde kunna hävda sig och finna kunder. Tror inte att dagens Sauternes kommer att försvinna (jfr Tyskland som för 30-40 år sedan gjorde väldigt mkt mer halvtorr/halvsöt/söt Riesling än man gör idag men fortfarande så finns lieblich-stilen kvar parallellt med Trocken) utan de flesta odlare kommer nog att försöka göra båda stilarna.

Men förmodligen är det läge att köpa på sig lite mer än man gjort de senaste åren. Priserna är ju som sagt löjligt låga ur egentligen alla perspektiv. Har t.o.m sett priser på 8-10 år gammal Sauternes sjunka en del de senaste åren. Undantaget är väl just d'Yquem och i viss mån Climens och de Fargues. Som exempel så sprang jag på 2010 Ch. Raymond-Lafon på Carrefour för några veckor sedan och prislappen var 25€/helfalska ! Hittade nyligen även 2010 Ch Rieussec för en bit under 50€ vilket är väldigt billigt. Rieussec gör för övrigt regelbundet sin torra R de Rieussec vilket kan tjäna som ett bra exempel på hur stilen i området skulle kunna bli med en ny "torr" Sauternes-appellation.
 

Helen

Medlem
Åandrasidan kanske bönder får mer inkomst totalt och därmed inte behöver höja på det övriga. Hur som helst borde jag ge mig in i sötvinsträsket. Nått särskilt som rekommenderas därifrån, utöver d'yquem eller vad det heter?
Jag drack suduiraut 2002an på julafton och den kanonbra nu. Det roliga är att när jag drack den för 1 år sedan var jag inte alls lika nöjd riktigt fyndvin som jag måste köpa mera av.
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/chateau-suduiraut-300401
 

Ekdahl

Medlem
Jag drack suduiraut 2002an på julafton och den kanonbra nu. Det roliga är att när jag drack den för 1 år sedan var jag inte alls lika nöjd riktigt fyndvin som jag måste köpa mera av.
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/chateau-suduiraut-300401
Ursäkta min ignorans, jag är verkligen urusel på söta viner - dricker dem nästan aldrig. Men tittade faktiskt på just den flaskan för några dagar sedan.
Till min fråga - hur länge kan man hålla en öppnad flaska Sauternes? Lite mastigt att dra i sig en 75 cl flaska på en kväll även med sällskap.
 
Last edited:

Helen

Medlem
Ursäkta min ignorans, jag är verkligen urusel på söta viner - dricker dem nästan aldrig. Men har en fråga - hur länge kan man hålla en öppnad flaska Sauternes? Lite mastigt att dra i sig en 75 cl flaska på en kväll även med sällskap.
Jag har haft vissa flaskor öppna i 3 veckor utan problem. 1 75a på 4 - 6 personer brukar alltid slinka ner
 

Ekdahl

Medlem
Jag har haft vissa flaskor öppna i 3 veckor utan problem. 1 75a på 4 - 6 personer brukar alltid slinka ner
Tackar. 3v är dock kort tid med min minimala konsumtion av söta viner. Då håller jag mig nog till fortifierade viner typ Port när det gäller större flaskor.
 
För att avleda tråden på en tangent, en öppnad sauternes, håller det som en vanligt vin, några dagar, eller klara det sig längre? Nån vecka, två?
Portvin mår, tycker jag, ofta lika bra om inte bättre iaf nån månad efter öppnad och tycker ofta det klarar sig bra ett tag till. Det är iofs alkoholstarkare, nåväl, sauternes?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
För att avleda tråden på en tangent, en öppnad sauternes, håller det som en vanligt vin, några dagar, eller klara det sig längre? Nån vecka, två?
Portvin mår, tycker jag, ofta lika bra om inte bättre iaf nån månad efter öppnad och tycker ofta det klarar sig bra ett tag till. Det är iofs alkoholstarkare, nåväl, sauternes?
Jag upplever att söta viner generellt klarar sig bättre än torra. Sötman skyddar ju vinet på liknande vis som syra exempelvis, dessutom är de vanligtvis avsevärt mer "svavlade". En flaska sauternes brukar vara utmärkt även efter någon vecka (säkert ett par om man inte är kinkig) om man förvarar den svalt och i väl försluten förpackning.
 
Toppen