Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mini-provningskoncept

MarkusJ

Medlem
Jag har tänkt att köra lite mini-provningar med ett par kompisar nu kommande veckor. Tanken är lite att utforska och få ännu bättre koll på vad man faktiskt gillar och inte.

För ett litet tag sen körde jag en med amerikanska Pinot Noirs, där jag plockade en “billig”, “mellan” och “dyr” som jag körde blint på dom andra. I det här fallet var det Kings Ridge, Calera och Littorai Les Larmes som jag fick tag på i PK-huset.

Jag tycker att upplägget med att köra tre viner av samma druva från (typ) samma område känns som rätt bra, då man får en bra känsla för om det är en stil man gillar, samt även får en liten känsla för kvalitetsskillnaden.

Min tanke är iaf att köra vidare på typ samma koncept, tre liknande flaskor i tre olika prisklasser, där totalpriset blir runt 1000-lappen - typ 100-150, 300 och 600.

Jag får lite för mig att många viner som ligger i den högre prisklassen kanske egentligen gör sig mest rättvisa med ett par år i källaren, men skulle ni säga att det är “rättvist” att t.ex. köra vit/röd Bourgogne för 150/300/600? Vi är ju långt ifrån proffs, men har ändå haft vinintresset ett par år, om än inte på någon “nördigare” nivå.

Har ni lite andra idéer på upplägg som också hade varit spännande att köra?

Och om man kör som ovan, kom gärna med lite tankar på vilka “koncept” man kan köra, “klassiska” som “oklassiska”. Funderar t.ex. på att köra Chablis nu till helgen.

Ni får även jättegärna komma med tips på specifika flighter. Kan ta mig till de flesta bolag i centrala Stockholm, och BS funkar också såklart. Blir i så fall spännande att se hur mycket förslagen kommer dra iväg över budget :D
 

chambertin

Medlem
Jag har tänkt att köra lite mini-provningar med ett par kompisar nu kommande veckor. Tanken är lite att utforska och få ännu bättre koll på vad man faktiskt gillar och inte.

För ett litet tag sen körde jag en med amerikanska Pinot Noirs, där jag plockade en “billig”, “mellan” och “dyr” som jag körde blint på dom andra. I det här fallet var det Kings Ridge, Calera och Littorai Les Larmes som jag fick tag på i PK-huset.

Jag tycker att upplägget med att köra tre viner av samma druva från (typ) samma område känns som rätt bra, då man får en bra känsla för om det är en stil man gillar, samt även får en liten känsla för kvalitetsskillnaden.

Min tanke är iaf att köra vidare på typ samma koncept, tre liknande flaskor i tre olika prisklasser, där totalpriset blir runt 1000-lappen - typ 100-150, 300 och 600.

Jag får lite för mig att många viner som ligger i den högre prisklassen kanske egentligen gör sig mest rättvisa med ett par år i källaren, men skulle ni säga att det är “rättvist” att t.ex. köra vit/röd Bourgogne för 150/300/600? Vi är ju långt ifrån proffs, men har ändå haft vinintresset ett par år, om än inte på någon “nördigare” nivå.

Har ni lite andra idéer på upplägg som också hade varit spännande att köra?

Och om man kör som ovan, kom gärna med lite tankar på vilka “koncept” man kan köra, “klassiska” som “oklassiska”. Funderar t.ex. på att köra Chablis nu till helgen.

Ni får även jättegärna komma med tips på specifika flighter. Kan ta mig till de flesta bolag i centrala Stockholm, och BS funkar också såklart. Blir i så fall spännande att se hur mycket förslagen kommer dra iväg över budget :D

Tror att du är rätt ute vad gäller upplägg med det tillägget att beroende på vilken region ni provar så kanske vissa klarar sig en bit under 1k och andra drar betydligt mer än så för att få den utväxling du söker efter.
Tänker då inte minst på röd Bourgogne där din 150/300/600-setup kanske inte ger samma intressanta utfall som med t.ex Sangiovese eller Sauvignon Blanc
.
Ibland är "less is more" ett bra upplägg och det verkar vara helt i din linje vilket jag också tror är bra.
Att lägga lite mer fokus på färre viner under en provning jfrt med en (eller flera) större flight(er) ger ofta mer när man tänker efter några dagar senare coh framförallt om man är en mindre grupp där diskussionerna om vinerna kan bli givande.
Blir mer dissekering och djupare analys av vinerna än om ni valt 6 viner och tvingats gå ner i pris (och på köpet troligen fått fler ointressanta viner).

Sedan tänker jag att det kanske inte är så viktigt att alla provningar ligger på 1k för alla provningar med tanke på de enorma variationer som vinpriser har idag. Nackdelen med ditt upplägg är ju att ni kommer att prova väldigt få viner men om intresset väcks och ökar pga era provningar så kommer nog botansierandet att öka utanför era provningar också.

Vg lagring så varierar så klart tycke/smak inom det området men som du mycket riktigt påpekar så har ambitösare viner en klart bättre utvecklingskurva även om alla inte är gjorda med avsikten att prestera som bäst efter 5-10-15 års lagring utan ofta blir det resultatet av alla de ambitösa val man gör ända från vingård till buteljering. Bra vin är såklart (nästan alltid då...) bra även som ungt även om det allt som oftast händer att man inte hittar storheten i ett vin som ungt men 10 år senare så står man där och dricker samma vin (moget) och undrar var omdömet befann sig 10 år tidigare.

Till sist vill jag bara rekommendera dig/er att prova blint så mycket ni kan och inte låta provningarna dra iväg i riktningen gissningstävlingar utan fokusera på provning, samtal, analys och utveckling av era sinnen och intressen för vin !
 

Poussard

Medlem
Om man vill få bättre koll på vad man faktiskt gillar och inte, som du säger, skulle jag antingen köra provningar med olika druvor, eller en och samma druva men olika regioner, t.ex. Pinot Noir från Bourgogne, Californien och Sydafrika (och/eller att de är i olika stilar typ en ståltankad, en med ny ek och en lite mer ”naturlig” i stilen, förslagsvis Enderle & Moll från Baden eller nån producent från Jura). Tre Bourgogne i olika prisklasser skulle inte hjälpa mig att förstå om jag gillar Pinot Noir eller vilka stilar inom druvan jag gillar. Då behövs antingen olika druvor för att se skillnaderna, eller olika regioner/metoder. Men detta är bara mina 2 cent.
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag har tänkt att köra lite mini-provningar med ett par kompisar nu kommande veckor. Tanken är lite att utforska och få ännu bättre koll på vad man faktiskt gillar och inte.

För ett litet tag sen körde jag en med amerikanska Pinot Noirs, där jag plockade en “billig”, “mellan” och “dyr” som jag körde blint på dom andra. I det här fallet var det Kings Ridge, Calera och Littorai Les Larmes som jag fick tag på i PK-huset.

Jag tycker att upplägget med att köra tre viner av samma druva från (typ) samma område känns som rätt bra, då man får en bra känsla för om det är en stil man gillar, samt även får en liten känsla för kvalitetsskillnaden.

Min tanke är iaf att köra vidare på typ samma koncept, tre liknande flaskor i tre olika prisklasser, där totalpriset blir runt 1000-lappen - typ 100-150, 300 och 600.

Jag får lite för mig att många viner som ligger i den högre prisklassen kanske egentligen gör sig mest rättvisa med ett par år i källaren, men skulle ni säga att det är “rättvist” att t.ex. köra vit/röd Bourgogne för 150/300/600? Vi är ju långt ifrån proffs, men har ändå haft vinintresset ett par år, om än inte på någon “nördigare” nivå.

Har ni lite andra idéer på upplägg som också hade varit spännande att köra?

Och om man kör som ovan, kom gärna med lite tankar på vilka “koncept” man kan köra, “klassiska” som “oklassiska”. Funderar t.ex. på att köra Chablis nu till helgen.

Ni får även jättegärna komma med tips på specifika flighter. Kan ta mig till de flesta bolag i centrala Stockholm, och BS funkar också såklart. Blir i så fall spännande att se hur mycket förslagen kommer dra iväg över budget :D
Förutom de kloka ord som redan sagts så kan jag tillägga följande.

Svårt att hitta ett optimalt upplägg men att avgränsa det till 3 viner har ändå många fördelar. Framförallt lättare att fokusera. Oavsett hur man gör går det inte att testa alla variabler (druva, område, producent, land, vinmakning, m.m.) på en gång ändå.

Unga dyra toppviner kan vara ett problem, framförallt från vissa regioner i gamla världen. Inte alltid de presterar bra blint och för vissa viner som Cristal är det snarare tvärtom. Läs lite på forumet eller fråga specifikt efter vintips.

Sedan skulle jag vilja lägga ett pedagogiskt förslag om att ha fyra provningar med uttänkt tema i serie, där sista provningen består av de 3 tidigare vinnarna. Exempelvis kör ni:
  1. 3x chablis
  2. 3x bourgogne (exklusive Chablis)
  3. 3x chardonnay övriga
  4. Vinnare från provning 1, 2 och 3.
Med det upplägget kan ni testa fler variabler och få en större förståelse för hur olika druvor/viner beter sig i olika delar av världen eller vinområden. Dessutom får ni direkt återkoppling på om ni lärt er något från de tidigare provningarna. Kan ni känna skillnad på chablis, bourgogne och USA?

Sedan är det bara att fortsätta och variera temat. Tycker ni det är kul kommer det att ge sig själv. Prova blint och ofta är vägen till framgång. Gör på följande sätt för att inte påverka varandra i era omdömen eller bli påverkade av vinetiketterna/priset.

  1. prova blint
  2. rangordna/betygsätt vinerna
  3. prata om vinerna (i första hand doft och smak men när/om ni blir mer avancerade kan man fylla på med mer egenskaper som alkohol, syra, BLIK - balans, längd, intensitet och komplextet för att bedöma vinet. )
  4. täck av flaskorna
Kan vara svårt att prata och beskriva doft och smak i början men det är bara att kämpa på även om det känns krystat. Skulle även rekommendera att skriva ner beskrivningarna om man vill utvecklas och lära sig.

Nu har jag gjort allt det här i mer än 10 år och är fortfarande helt ute och cyklar på ett eller flera viner på de flesta blindprovningarna så misströsta inte om det upplevs svårt.:)
 

The Wall

Medlem
Jag är själv ofta inne på samma spår, dock att det brukar bli enkom med mig själv och hustrun. För min del är blint nästan ett måste för att kunna släppa eventuella fördomar. Som en bonus hamnar jag dessutom vanligen helt fel när jag ger mig på gissningar, vilket skapar viss ödmjukhet samt törst efter mer kunskap. Om du har tillgång till fru/sambo/barn/syskon/vänner som kan inhandla och hälla upp kan även du delta helblint.

Några idéer:
"Bx-blend" (USA, Frankrike, Argentina/Chile eller Italien?)
"Syrah" (Côte du Rhône / Crozes / Hermitage/Côte Rôtie) eller (Frankrike / USA / Sydafrika)
"Vit Bourgogne" (Les Sétilles eller generisk vit B / Meursault / Puligny eller Chassagne) eller fat-tema (Meursault (Bourgogne)/ Failla (Sonoma Coast)/ Felton Road)
"Nebbiolo" (Langhe nebb från bättre producent / "billig" Barolo / finfin Barolo)
"Sangiovese" (Chianti Classico i 3 olika prisnivåer, helst samma producent eller om möjligt årgång)
"Toscana" (Chianti Classico / Maremma / Vino Nobile)
 
Trådskapare
M

MarkusJ

Medlem
Tack alla för grymt bra och givande svar! Blir förhoppningsvis många provningar framöver, så kommer nog kunna prova på lite olika upplägg :)
 

The Wall

Medlem
Tack alla för grymt bra och givande svar! Blir förhoppningsvis många provningar framöver, så kommer nog kunna prova på lite olika upplägg :)

Om du behöver inspiration till lite tilltugg fungerar en bit grillad kossa väldigt bra till de röda tankarna.

Andra röda teman som kan vara lite underskattade är även Spanien och Portugal.
 

Johan L

Medlem

Chablis är nog en bra början på ert koncept. (Petit) Chablis, Premier Cru och Grand Cru passar rätt bra in i era tänkta prisklasser (låter det dock vara osagt vad det finns för grand cru att få tag på just nu och till vilka priser). Vad gäller mat skulle jag vilja tipsa om att köra igenom er blindprovning av vinerna ordentligt utan mat först så att ni får prova grejerna utan "störande" inslag och sedan se hur det blir med mat. Finns många fina klassiska matchningar till chablis, dock kan det vara lite olika vad som passar till en (petit) chablis och en chablis grand cru eftersom de brukar göras i något olika stilar. Det kan alltså vara kul att ha åtminstone två olika anrättningar och se hur olika sorters chablis passar till olika mat.
 

The Wall

Medlem
Utöver mycket kloka synpunkter från @Johan L kan jag tipsa om att Brocard Sainte Claire Vielles Vignes passar väldigt bra till räkor med limeaioli (eller citrondito) på en liten kexbit, tex Göteborgs Lätta dinkelkex. Tycker även att just Vielles Vignes är fullt i klass med 1er cru från Brocard. Fèvre gör riktigt bra viner och grand cru blir ännu bättre med lagring. Köp 2 flaskor av varje och vänta 5-10 år med en uppföljningsprovning.
Kör vinprovning först och testa sedan vinerna till mat, förslagsvis pilgrimsmusslor med citronbaserad sås/sky och därefter piggvar eller hälleflundra med vitvinssås. Testa gärna även att låta grand cru:n komma upp lite i temp (typ 12-14 grader) och hälla den i Bourgogne-kupa.
 
Trådskapare
M

MarkusJ

Medlem
Nu vet jag inte i vilken del av Sverige du befinner dig men denna godbit finns på några bolag fortfarande. Har inte provat den aktuella årgången men en del tidigare och har alltid övertygat.
Butteaux Chablis 1er Cru Pattes Loup
Var när på att plocka hem någon flaska när den släpptes, men annat fick gå före då. Uppsala är ju inte orimligt långt från Stockholm, men får nog bli annat denna gången. Men tack för tips!
 

The Wall

Medlem
Var när på att plocka hem någon flaska när den släpptes, men annat fick gå före då. Uppsala är ju inte orimligt långt från Stockholm, men får nog bli annat denna gången. Men tack för tips!
Det är säkrast att ringa till butiken och be att de kollar på hyllan att flaskorna faktiskt finns där innan du åker dit. Ibland finns det tydligen folk som missar detaljen "betala" på väg ut ur butiken med flaskor i lite högre prisklass har det visat sig. Jag åkte till butiken i Arninge för några månader sedan för att plocka upp några Felton Road som det skulle finnas 7 st av, men verkligt saldo på hyllan var tyvärr 0 pga nyss nämnda företeelse.
 
Toppen