Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Misslyckade sabreringar

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Grillkorvspaket? Vänligen utveckla detta :)
.
Självfallet skall jag utveckla min gode Watson.

Förra sommaren när vi var ute med båten åkte sabeln med i lasten och snabbt konstaterades det att flybridgesabrerad champagne förstås var snäppet liite godare än helt vanligt hemmaöppnad skumpa.
I samband med detta föddes då teorin om att det kanske inte bara är Champagne som blir godare utan att det kanske är så att allt de facto smakar lite bättre om man sabrerar det?

Således sabrerades alla möjligt produkter under loppet av kvällen för att testa teorin och självklart visade det sig att stämma, sabrerad IPA, minst 34% bättre förutsatt att man inte dricker direkt ur flaskan. Magnum(glasspinne), sjukt mycket godare, tyvärr mycket svinn. Gurka, får en helt ny dimension. Etc.

Mest förvånande var dock att snikbillig skräpgrillkorv blev upp till 600% godare. Den mycket professionella juryn hade först värmt upp med tiotalet flaskor skumpa, en helkväll på Lammet & Grisen samt tillbörlig efterfest ombord innan grillkorvspaketen provsabrerades som då plötsligt visade sig vara en unik smakupplevelse. Faktiskt så bra att flertalet medlemmar i juryn tyckte det var helt onödig att ens tända grillen och istället valde njuta grillkorven som korv tartar. Faktiskt så bra att hela sällskapet fick gå och sova efter att den ogrillade men vackert sabrerade korven var uppäten.
Vad gör man inte för vetenskapen.

Bilden nedan visar vår gamla skorv fackmannamässigt parkerad i Sandvik på Öland bara minuter före experimenten tog sin början.
20140823_191620.jpg

20140823_191620.jpg
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Självfallet skall jag utveckla min gode Watson.

Förra sommaren när vi var ute med båten åkte sabeln med i lasten och snabbt konstaterades det att flybridgesabrerad champagne förstås var snäppet liite godare än helt vanligt hemmaöppnad skumpa.
I samband med detta föddes då teorin om att det kanske inte bara är Champagne som blir godare utan att det kanske är så att allt de facto smakar lite bättre om man sabrerar det?

Således sabrerades alla möjligt produkter under loppet av kvällen för att testa teorin och självklart visade det sig att stämma, sabrerad IPA, minst 34% bättre förutsatt att man inte dricker direkt ur flaskan. Magnum(glasspinne), sjukt mycket godare, tyvärr mycket svinn. Gurka, får en helt ny dimension. Etc.

Mest förvånande var dock att snikbillig skräpgrillkorv blev upp till 600% godare. Den mycket professionella juryn hade först värmt upp med tiotalet flaskor skumpa, en helkväll på Lammet & Grisen samt tillbörlig efterfest ombord innan grillkorvspaketen provsabrerades som då plötsligt visade sig vara en unik smakupplevelse. Faktiskt så bra att flertalet medlemmar i juryn tyckte det var helt onödig att ens tända grillen och istället valde njuta grillkorven som korv tartar. Faktiskt så bra att hela sällskapet fick gå och sova efter att den ogrillade men vackert sabrerade korven var uppäten.
Vad gör man inte för vetenskapen.

Bilden nedan visar vår gamla skorv fackmannamässigt parkerad i Sandvik på Öland bara minuter före experimenten tog sin början.
Visa bifogad bild 4460
Visa bifogad bild 4460
I sann vetenskaplig anda så måste jag säga att du tar dig an traditionen med sabrering på helt rätt sätt, dessutom så blir det en underbar historia att läsa, vilket vi är tacksamma för! Mycket bättre än traditionen att "döpa" båten i dyr skumpa, vilket mer känns som att vaska. För övrigt så går det också utmärkt att göra med grillkorv om man så önskar, men med tanke på att du är sjöman och vetenskapligt lagd så är jag övertygad om att du redan har provat. :)
 

MartinE

Medlem
Självfallet skall jag utveckla min gode Watson.

Förra sommaren när vi var ute med båten åkte sabeln med i lasten och snabbt konstaterades det att flybridgesabrerad champagne förstås var snäppet liite godare än helt vanligt hemmaöppnad skumpa.
I samband med detta föddes då teorin om att det kanske inte bara är Champagne som blir godare utan att det kanske är så att allt de facto smakar lite bättre om man sabrerar det?

Således sabrerades alla möjligt produkter under loppet av kvällen för att testa teorin och självklart visade det sig att stämma, sabrerad IPA, minst 34% bättre förutsatt att man inte dricker direkt ur flaskan. Magnum(glasspinne), sjukt mycket godare, tyvärr mycket svinn. Gurka, får en helt ny dimension. Etc.

Mest förvånande var dock att snikbillig skräpgrillkorv blev upp till 600% godare. Den mycket professionella juryn hade först värmt upp med tiotalet flaskor skumpa, en helkväll på Lammet & Grisen samt tillbörlig efterfest ombord innan grillkorvspaketen provsabrerades som då plötsligt visade sig vara en unik smakupplevelse. Faktiskt så bra att flertalet medlemmar i juryn tyckte det var helt onödig att ens tända grillen och istället valde njuta grillkorven som korv tartar. Faktiskt så bra att hela sällskapet fick gå och sova efter att den ogrillade men vackert sabrerade korven var uppäten.
Vad gör man inte för vetenskapen.

Bilden nedan visar vår gamla skorv fackmannamässigt parkerad i Sandvik på Öland bara minuter före experimenten tog sin början.
Visa bifogad bild 4460
Visa bifogad bild 4460
Det känns som ett under att alla tio (?) fingrarna fortfarande fanns kvar efter en sådan (vass) kväll! ;)

Härligt inlägg!
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Självfallet skall jag utveckla min gode Watson.

Förra sommaren när vi var ute med båten åkte sabeln med i lasten och snabbt konstaterades det att flybridgesabrerad champagne förstås var snäppet liite godare än helt vanligt hemmaöppnad skumpa.
I samband med detta föddes då teorin om att det kanske inte bara är Champagne som blir godare utan att det kanske är så att allt de facto smakar lite bättre om man sabrerar det?

Således sabrerades alla möjligt produkter under loppet av kvällen för att testa teorin och självklart visade det sig att stämma, sabrerad IPA, minst 34% bättre förutsatt att man inte dricker direkt ur flaskan. Magnum(glasspinne), sjukt mycket godare, tyvärr mycket svinn. Gurka, får en helt ny dimension. Etc.

Mest förvånande var dock att snikbillig skräpgrillkorv blev upp till 600% godare. Den mycket professionella juryn hade först värmt upp med tiotalet flaskor skumpa, en helkväll på Lammet & Grisen samt tillbörlig efterfest ombord innan grillkorvspaketen provsabrerades som då plötsligt visade sig vara en unik smakupplevelse. Faktiskt så bra att flertalet medlemmar i juryn tyckte det var helt onödig att ens tända grillen och istället valde njuta grillkorven som korv tartar. Faktiskt så bra att hela sällskapet fick gå och sova efter att den ogrillade men vackert sabrerade korven var uppäten.
Vad gör man inte för vetenskapen.

Bilden nedan visar vår gamla skorv fackmannamässigt parkerad i Sandvik på Öland bara minuter före experimenten tog sin början.
Visa bifogad bild 4460
Visa bifogad bild 4460

Emanuel, Finewines bidrag till Svenska akademin!

Korv tartar.:D Måste serveras på nyår, naturligtvis sabrerad.:cool:

PS vad tyckte du om Lammet & Grisen? Vinlistan på Ödeland är ju trist nog riktigt mager kontra Sälen.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ja, alltså, hela upplevelsen var ju smått surrealistisk, vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig men jag trodde väl att det skulle vara nån gammal lada där de stod och grillade lite med några bord runt omkring... Inte ett gigantiskt megakomplex i någon sorts spansk/mexikansk stil där tusen pers körde grisfest värre än på Mallis... Inklusive trubadurer som spelade fågeldansen och Sweet Home Alabama medans folk dansade på borden...

Man kunde ju inte annat än älska stället således, men gud så märkligt. Mitt i ödemarken i ingestans dyker plötsligt en jätteparkering ala Ikea upp och vips så är du på fullständigt urspårad grisfest :)

Kanske ska tillägga att det var säsongsavslutning när vi var där så det var halva priset på allt och därav förmodligen extra mycket törstiga ölänningar...
Sandvik var ju också väldigt fint även om vi bara kommer in där med båten när säsongen lagt sig lite, är inte helt lätt att klämma in en båt på 23 meter i den gästhamnen på högsäsong.
Taxi Löttorp körde ju sedan fastpris med storbil därifrån till Lammet så det var ju aldeles lysande.

Ja, vinerna då, jag hade ju också hört talas om vinlistan i Sälen så jag blev initialt lite besviken men de hade ju en handfull viner som inte var helt tokiga. Har för mig att vi tog in några Telegraphe -02 och några BDX från 90-tal som funkade helt okej till grisfest... Och väldigt rimligt prissatt.

Det var ju fortfarande bättre än Kalmars standardutbud på viner där det oftast begränsas till en odrickbar Valpolicella Ripasso och någon än mer vedervärdig variant på Zinfandel...

Men, vill man har vinporr får man ju titta in hos Karin Franzon i Borgholm, den vinlistan är det inget fel på :)
 
Toppen