Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mitt första besök i Champagne - en reseberättelse

Elvis

Medlem
Klockan 18.30 i torsdags rullade vi in i Reims och lät bilens navigator guida oss till Best Western Hotel De La Paix. Det visade sig vara ett mycket trevligt ”standardhotell”, perfekt beläget mitt i centrala Reims.

Vi (min fästmö, mina blivande svärföräldrar och jag) hade bilat sedan kl 9 på morgonen från Kiel och äntligen var vi framme! Efter en snabb uppfräschning på rummen möttes vi upp nere i hotellbaren och tog varsitt glas Henri Abéle Rosé. Fin färg, torr, smak av rödvin, kort eftersmak. Inte särskilt märkvärdig.

Det duggregnade så vi bestämde oss för att hitta en restaurang snabbt och vi hittade också en trevlig bistro runt hörnet. Som aperitif och till förrätten (foie gras, så klart) tog vi in en flaska Laurent-Perrier Brut 1999. En härlig champagne med mycket frukt, perfekt att dricka nu.

Dagen efter hade jag lyckats boka in ett besök hos Perrier-Jouët i Epernay kl 10.00. Inte en visning utan bara ett besök i deras showroom. Perrier-Jouët ligger på Avenue de Champagne, vägg i vägg med Moët & Chandon och de Venoge. Det var roligt att ha kommit in där men tyvärr var det löjligt dyrt, både viner och prylar. Högt på min önskelista stod en Belle Epoque 1996 på magnum och jag hade hoppats att den skulle gå att hitta till rimligt pris men icke. Den fanns men kostade 260 Euro. På väggen satt förresten en meny från en middag på Buckingham Palace i mars 1939. Det var ett tiotal rätter med olika viner till varje, däribland Perrier-Jouët 1999 och Château d'Yquem.

Nästa besök var inbokat till klockan 14.00 på Mumm i Reims, så vi åkte tillbaka till Reims och besökte katedralen och ett par vinbutiker i närheten. En flaska Gosset Grand Millesime 1996 blev första inköpet tänkt att fraktas hem. Vi lyckades sedan leta rätt på en trevlig lunchrestaurang ett halvt kvarter från Mumm. Givetvis blev det en flaska champagne igen, den här gången en Besserat Grande Tradition Brut. Torr och fruktig, men väldigt kort eftersmak.

Sedan tog vi en guidad tur på Mumm för 8 Euro, där ett glas champagne ingick. Man kunde betala mer och få prova fler Mumm, men det kändes inte så viktigt. Som första visning var Mumm helt OK. Lite ”industriellt” och ”löpande band” och lite irritationsmoment som att guiden förklarade att en champagneflaska inte utvecklas efter degorgeringen. ”Hur skulle det kunna ske när jästen är borta?” frågade hon retoriskt. Nåväl, jag valde att inte ta den konflikten. (Jag hade för övrigt svarat fel när hon frågade om någon visste vad en 15-litersflaska kallades, och jag hade inte lust att ”göra bort mig” inför gruppen igen. :)) I stort sett var det ändå en bra visning som jag kan rekommendera.

På provningen som följde på visningen drack jag ett glas Mumm Cordon Rouge, medan min fästmö tog ett glas Mumm Demi-Sec, mest för att för en gångs skull smaka en söt champagne. Jag fick också smaka. Söt champagne är verkligen en vidrig dryck! Sötman känns som ett knytnävsslag i gommen, till och med för en gottegris som jag.

Klockan 16 hade vi nästa visning bokad, på Ruinart, ett par kilometer från Mumm. Ruinart har till att börja med mycket vackra byggnader och det kändes som en befrielse att komma in i den här lugna, tysta och vackra miljön. Deras visningar är dessutom begränsade till åtta personer, så det var bara vi och en grupp skottar på vinresa på den här visningen. Ruinart är det äldsta champagnehuset och visningen var lika mycket en historielektion som en visning. Vår guide var kunnig, trevlig och talade bra engelska. Dessutom var Ruinarts kalkgrottor helt fantastiska! Jag hade aldrig kunnat föreställa mig hur stora de var.

Provningen som följde var lika bra som visningen. Vi fick slå oss ner i ett fint rum med en soffgrupp i skinn. För 30 Euro (för guidning och provning) fick vi prova två valfria champagner var, och både Dom Ruinart 1998 och Dom Ruinart Rosé 1996 fanns med som alternativ. När alla skulle välja vilka två man skulle prova, kom guiden med ett utmärkt förslag: hon skulle korka upp båda ovanstående plus en Ruinart Blanc de Blancs och en Ruinart Rosé, och alla skulle få prova alla fyra sorterna! Det tackade ingen nej till, och sedan hade vi en intressant provning där vi först jämförde deras vanliga blanc de blancs med Dom Ruinart 1998. Jag måste säga att båda är mycket bra champagner, men Dom Ruinart vinner på sin nästan Krug-lika doft och längre eftersmak. Sedan jämförde vi Ruinart Rosé och Dom Ruinart Rosé 1996 på samma sätt. Här var skillnaden i färg påtaglig. Ruinart Rosé är ovanligt röd för att vara en roséchampagne medan Dom Ruinart Rosé är mycket ljusare (jag har för mig att kvinnorna i sällskapet använde liknelsen ”aprikos” – själv är jag dålig på att beskriva färger). Det var inget fel på vanliga rosén men Dom Ruinart Rosé 1996 var helt fantastisk! Massor med smaker och en oändlig eftersmak. Säkert utmärkt till mat! Det var för övrigt lite roligt att se guiden under provningen; hon spottade ut de tre första men glaset med Dom Ruinart Rosé drack hon upp medan hon satt och pratade med oss. :)

På strålande humör efter en härlig eftermiddag i Reims och en massa god Ruinart begav vi oss till Epernay för att checka in på Le Clos Raymi Hotel, som jag hittat genom forumet. Det var fullbokat första natten, så det var därför vi bodde en natt i Reims. Jag måste tacka magnum för det tipset! Le Clos Raymi var helt perfekt för oss. Bra service, trevliga rum, en strålande frukost, bra tyst läge bara ett kvarter från Avenue de Champagne. Jag kommer garanterat att bo där igen.

På kvällen gick vi och åt på Cave a Champagne, där jag hade bokat bord (nödvändigt!). Svärföräldrarna och fästmön sa något om att vi kanske skulle nöja oss med rödvin men då såg jag så besviken ut att de snabbt gick med på en flaska champagne till förrätten. Det blev en Hostomme blanc de blancs 2002, på rekommendation av kyparen. Ovanlig doft med inslag av russin. God torr smak, blommig, fruktig, fyllig.

Under lördagen hade vi inga besök bokade utan tänkte besöka ett par byar. Första anhalten blev Ay, en sömnig småstad som kändes nästan lika stor som Epernay. Här var allt igenbommat och vi hittade inte ett enda champagnehus som hade öppet. I stället gav vi oss iväg på en promenad bland vinodlingarna ovanför Bollinger. Det var strålande sol och vi var helt ensamma. Underbart!

Nästa anhalt var Le Mesnil-sur-Oger men navigatorn tog ut oss på omvägar och när vi körde igenom Montmort-Lucy tyckte vi att byn såg så mysig ut att vi stannade och åt lunch där. Nu stod resten av sällskapet på sig, så jag fick nöja mig ett glas. Det blev Montaudon Brut, som var spritig med bismak av sherry. Ingen höjdare alls.

Efter lunch och omprogrammering av navigatorn hittade vi rätt till Le Mesnil-sur-Oger, en charmig by som dock såg lika sömnig ut som Ay. Vi parkerade på torget och gick till fots ner mot Clos du Mesnil. På vägen dit passerade vi Pierre Moncuit, ett för mig okänt champagnehus. De hade öppet och vi fick prova igenom nästan hela sortimentet:

• Pierre Moncuit Cuvée Hugues de Coulmet Brut
• Pierre Moncuit Cuvée Pierre Moncuit-Delos Grand Cru
• Pierre Moncuit Grand 1999
• Pierre Moncuit Grand 2002
• Pierre Moncuit Brut Rosé

Bäst var 2002:an men NV grand cru:n var inte dum heller. Fina dofter, goda och lång eftersmak, precis som en bra champagne ska vara. De hade även 1996:eek:r för 45 Euro styck och jag köpte två stycken, trots att vi inte fått smaka den. Vi hade förhoppningar om att hitta bröllopschampagne och NV Grand Cru:n seglade upp som en stark kandidat. Den kostade bara 37 Euro per magnum. Dock ville vi prova något annat märke innan vi bestämde oss, så vi fortsatte promenaden.

Nära Clos du Mesnil (vilket gav en viss andäktig känsla att se) hittade vi Bardy Chauffert, en liten odlare med bara tre hektar. Vi bjöds in för att prova deras champagner och det var ett mycket trevligt par som tog hand om oss inne i deras eget hem. Vi provade deras NV och deras rosé. Rosén var lite märklig, men deras Bardy Chauffert Brut Réserve Grand Cru var riktigt trevlig. Torr, fyllig smak med bland annat vanilj och kola. Vi fick också en visning av deras källare där mannen i huset ”riddlar” alla deras flaskor manuellt. Det var roligt att få en känsla för hur en litet familjeföretag fungerar i Champagne. Påverkad av hur trevligt vi haft var jag på vippen att köpa bröllopschampagnen av dem, men min fästmö höll huvudet kallt och påminde om hur bra Pierre Moncuits viner varit. Vi köpte dock två rosé (som min fästmö gillade bättre än jag) och två vanliga.

Vi gick tillbaka till Pierre Moncuit och köpte 12 magnum av deras NV grand cru. Vi fick lite saker på köpet också: en champagnehink och en ”metallkork” av försluta öppnade flaskor med.

Nöjda med dagen åkte vi in till Epernay för ett besök hos Salvatori, en vinbutik som magnum tipsat om. Där hittade jag en Belle Epoque 1996 magnum för 200 Euro, vilket jag inte kunde motstå.

Före middagen satt jag nere i biblioteket på Le Clos Raymi och bläddrade i Richard Juhlins senaste bok som heter något i stil med ”Richard Juhlin Champagne Guide”. Jag tror inte att den har släppts i Sverige än men den kommer att göra det mycket snart. Det är en fortsättning på 4,000 Champagnes, men provningsanteckningarna har komprimerats och boken är betydligt mindre, rent fysiskt. Till min glädje läste jag att mina Pierre Monsuit 1996 fått betyg 92 (94) så det verkar ha varit ett bra köp för 45 Euro.

Sista middagen i Champagne åt vi på Les Berceaux (magnum, tack än en gång för bra tips!). Till förrätten delade vi på en flaska Vergnon Brut Naturale 2002 (ingen dosage), en väldigt torr blanc de blancs men med rund och fin smak. Riktigt bra! Till desserten tog vi varsitt glas roséchampagne, på franskt manér. Det var ingen bra matchning till våra efterrätter men det blev i alla fall Louis Casters Rosé, en bra rosé!

På söndagen skulle svärföräldrarna börja köra bilen till Sverige med all champagne, medan jag och fästmön skulle ta tåget till Paris för att flyga hem på kvällen. På vägen till stationen i Reim stannade vi till vid en vinbutik nära katedralen, där jag sett en Gosset Grand Réserve på jero för 169 Euro två dagar innan. Otroligt vacker flaska och den fick bli mitt sista inköp under resan.

Det här var mitt första men definitivt inte mitt sista besök i Champagne!
 

Krug88

Medlem
SV: Mitt första besök i Champagne - en reseberättelse

Det lät som en helt fantastisk resa, trots att det är väldigt svårt att åka runt i Champagne med folk som inte är lika kära i skumpa som man själv är...
Vet inte hur mycket skäll jag fått för att man ska in i vartenda vinbutik man ser för att det finns en rädsla för att man kanske"missar något"...

Madame Salvatori är klart bästa butiken i Epernay, besökte du Vinocave i Reims?
Ligger bara en 150m från ditt hotell...
 

CH

Medlem
SV: Mitt första besök i Champagne - en reseberättelse

Helt underbar historia, verkade vara mindre fylld av motgångar än min var.
Du fick samma historia om utvecklingen märker jag också. Jag tog diskutionen men frågan är om någon blev visare av det.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Mitt första besök i Champagne - en reseberättelse

Krug88 skrev:
Madame Salvatori är klart bästa butiken i Epernay, besökte du Vinocave i Reims?
Ligger bara en 150m från ditt hotell...

Nej, jag fick nöja mig med att stå och kika in genom skyltfönstret på Vinocave. När vi kom till hotellet var Vinocave stängt och när vi checkade ut dagen efter hade de inte öppnat än. Det stod på min lista att åka dit, men jag blev tvungen att kompromissa lite. Nästa gång!

Däremot var en av de tre vinbutiker som ligger ett stenkast från katedralen riktigt bra!
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Mitt första besök i Champagne - en reseberättelse

Elvis skrev:
meny från en middag på Buckingham Palace i mars 1939. Det var ett tiotal rätter med olika viner till varje, däribland Perrier-Jouët 1999 och Château d'Yquem.

Jag menade Perrier-Jouët 1919. :)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Mitt första besök i Champagne - en reseberättelse

Elvis skrev:
Jag menade Perrier-Jouët 1919. :)

Jag såg också det där,men ville inte förringa din fantastiska reseskildring genom att peka på småsaker!

Tack för en härlig resebeskrivning!
 

EuphoniC

Medlem
SV: Mitt första besök i Champagne - en reseberättelse

Inte jag heller :-X

En dag.. en dag.. fast jag har inget lämpligt resesällskap :'(
 

CH

Medlem
SV: Mitt första besök i Champagne - en reseberättelse

EuphoniC skrev:
En dag.. en dag.. fast jag har inget lämpligt resesällskap :'(

Välj ett datum en bra bit framåt och lägg upp en förfrågan här på forumet om det är någon som vill följa med.
Det finns ju onekligen en hel del kunskap om distriktet och vart de riktigt guldkornen finns.

Hade vi blivit ett gäng så hade det nog varit väldigt stor chans att jag åkt med ner i alla fall.

Frågan är bara hur på hur många plan en sådan resa hade balla ur för den hade varit en fråga om hur mycket och inte om den ballat ur?
 

anders

Medlem
SV: Mitt första besök i Champagne - en reseberättelse

Ja, det hade varit en resa det om vi kör den vinferno-style. Vi får nog ta med oss några "klasspappor" för att hålla koll på oss. Men fan vad kul det skulle vara! Jag är på.
 

CH

Medlem
SV: Mitt första besök i Champagne - en reseberättelse

anders skrev:
Ja, det hade varit en resa det om vi kör den vinferno-style. Vi får nog ta med oss några "klasspappor" för att hålla koll på oss. Men fan vad kul det skulle vara! Jag är på.

Vi hade definitivt behövt någon ansvarig som hållt koll på oss.

Ska vi plocka ett fiktivt datum någon gång under början av 2009 och se hur många som kan tänka sig att följa med? Det hade varit grymt kul!!
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Mitt första besök i Champagne - en reseberättelse

Inspirerad av SUPRA kommer här ett par av mina bilder.

348qb8o.jpg

Belle Epoque i olika storlekar

1zcpjir.jpg

Ruinart

2j2c510.jpg

Pierre Moncuit - blivande bröllopschampagne

30siudx.jpg

Hotel Le Clos Raymi i Epernay

1zbucxu.jpg

Jag köper Belle Epoque 1996 på magnum av Madame Bovari.
 

CH

Medlem
SV: Mitt första besök i Champagne - en reseberättelse

Jag var också inne hos Madame Bovari och handlade. Trodde hon skulle tappa mina flaskor varje gång hon rörde sig. Snacka om att hennes buik var fullproppad med flaskor.
 

vattholma

Medlem
SV: Mitt första besök i Champagne - en reseberättelse

Hej!
Caves a Champagne är verkligen en höjdare. Var där för andra gången nu i oktober tillsamans med fru och 2 vänner. Champagne genomgående till maten. Suveränt. Besökte sedan bara 3 odlare men köpte desto mer.
Ett bra o billigt hotell i Epernay är Ibis. Inget speciellt men om man bara ska sova duger det.
Vi brukar göra en Chacha resa vartannat år (Champagne och Chablis). 9-5an rymmer bra många lådor...
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Mitt första besök i Champagne - en reseberättelse

CH skrev:
Jag var också inne hos Madame Bovari och handlade. Trodde hon skulle tappa mina flaskor varje gång hon rörde sig. Snacka om att hennes buik var fullproppad med flaskor.
Bovari? Heter hon inte Salvatori?
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Mitt första besök i Champagne - en reseberättelse

vattholma skrev:
Hej!
Caves a Champagne är verkligen en höjdare. Var där för andra gången nu i oktober tillsamans med fru och 2 vänner. Champagne genomgående till maten. Suveränt. Besökte sedan bara 3 odlare men köpte desto mer.
Ett bra o billigt hotell i Epernay är Ibis. Inget speciellt men om man bara ska sova duger det.
Vi brukar göra en Chacha resa vartannat år (Champagne och Chablis). 9-5an rymmer bra många lådor...

Håller med! Jag har varit på restaurangen två gånger och vid bägge tillfällena kört genomgående champagne till maten, fantastiskt!
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Mitt första besök i Champagne - en reseberättelse

Mina flaskor har varit i tryggt förvar hos svärföräldrarna på västkusten i ett par månader, men nu har jag äntligen fraktat hem dem. Här är tre av favoriterna:

1zzku1x.jpg

Från vänster: Gosset Grand Reserve (jero), Pierre Moncuit Cuvée Nicole Moncuit Vieille Vigne 1996 och Belle Epoque 1996 (magnum)

;D
 
Toppen