1. Forumet har legat nere i helgen, men nu är saken löst. Positivt i kråksången är att vi numera ägs av oss själv och kommer att ligga på en egen server!
    Stäng notis

Mögel i ny Vinkyl - Reklamationshantering

Diskussion i 'Vinkällare och annat' startad av matage, 6 juli 2019.

1. matage

matage The drinker formerly known as Padawan

Fick igår hem min sprillans Climadiff och efter sju sorger och åtta bedrövelser, lätt blodvite och många svordomar baxat den på plats.
    Tar bort transportspärrarna för dörren och tycker den luktar lite unket när dörren öppnas..

Det visar sig att varenda hylla är mögelangripen, mögel på horisontella lackade ytor och fästena till utdragshyllan har börjat rosta.
    Att återemballera och få ut den igen är inget jag är så sugen på så jag ser två alternativ.
    - Begära att den byts ut "på plats".
    - Begära nya hyllor och mögelsanera den lackade plåten och få en redig slant tillbaka.

Jag skulle kunna tänka mig alt 2 men å andra sidan oroar jag mig för om något annat skadats/börjat rosta...

image1.jpeg image2.jpeg image3.jpeg image4.jpeg

2. gece

gece Man vänjer sig.

Usch!

3. NoSense

NoSense Medlem

Den där har nog stått på lagret väldigt länge. Går det att klura ut tillverkningsdatum? Håll oss gärna uppdaterade om hur det går efter kontakt med säljaren. Går det åt skogen får du gärna hänga ut dom med namn som varning åt oss andra som går i köptankar.

Mats gillar detta.
  4. petterkalle

petterkalle It´s just wine, drink it

Fy attans!
    Alternativ 1 måste vara det enda alternativet. Alternativ 2 kan bli hur jobbigt som helst och sluta med att du måste byta ut skåpet helt i alla fall!

Mats och matage gillar detta.
  5. matage

Sant!
    Antar att det blir en intressant diskussion med dem eftersom det i villKoren står att man ska packa i orginalemballage igen dvs mickla ut eländet igen - nåt som jag grinigt nog anser inte är MITT problem..

Enligt vad jag kan läsa från besiktningsnoten som låg i skåpet är det tillverkat i oktober 2018 (lite otydlig månad men åtminstone tvåsiffrig)

6. Pontus

Pontus Medlem

Man undrar ju hur detta är möjligt? Det är definitivt inget du ska behöva lyfta ett finger för att åtgärda. Begär byte på plats.

Mats gillar detta.
  7. sunqan

sunqan Vinös

Ta kontakt med dem med en gång, ingen mening att spekulera i hur de vill göra. I detta läge finns det ju risk att bärande delar av konstruktionen är rostangripna, plus att du riskerar att få mögelangrepp på dina flaskor så det rimliga är att skåpet byts. Är det vinkylen.se du handlat av?

Konsumentköplagen säger att det inte ska kosta dig nånting, de kan önska att man återanvänder originalemballaget vid en reklamation, men de kan aldrig kräva det. Detta är alltså under förutsättning att du köpt skåpet i egenskap av privatperson.

matage gillar detta.
  8. matage

Yep, det är från Vinkylen och jag mailade dem så snart jag upptäckte det nu i helgen.

Vid närmare eftertanke håller jag helt med om att rubbet måste bytas och det borde ju vara en nobrainer från reklamationshänseende.
    Vi får väl se var dialogen landar när det gäller logistiken dock eftersom jag inte får ut eländet på egen hand. To be continued..

Daniel B, LarsW, tobbe81 och 2 andra gillar detta.
  9. hobbydrickare

hobbydrickare Medlem

Hur har det gått med detta? Har du fått återkoppling än?

10. matage

Första budet var att de skulle skicka nya hyllor och filter men jag har begärt byte på plats.
    Fick nyss besked att de ska lösa det men att det kan bli längre ledtid pga semestertider eftersom deras normala transportfirma bara kör till tomtgräns.

Helt klart mer mögel än vad man såg vid första ögonkastet för nu luktar det gammal jordkällare i den delen av rummet så jag har precis begärt OK på att jag ställer skåpet utomhus under tak tills de kan hämta det. Känns inte särskilt fräscht att ha det inne i huset..

ChristianB gillar detta.
  11. ChristianB

ChristianB Medlem

Jag fick vänta åtta veckor extra på sju stycken hyllor som inte kom i första leveransen, så det finns nog en risk att det drar ut på tiden...

12. sunqan

sunqan Vinös

Hur har det gått?

13. matage

Mailade dem en påminnelse nu på morgonen eftersom de inte hört av sig sen 9'e Juli när de skulle "kolla och återkomma" med angående skiftet.
    OK att det är semestertider men jag är lite petig när det gäller kundkommunikation. Radiotystnad är ingen lovande taktik för kundnöjdhet..

Borjes_bubblor, Pontus, n_micke och 1 annan gillar detta.
  14. buteljen

buteljen Medlem

Jag köpte likadant skåp och hade också lite mögel under några av hyllorna. Men inte alls lika mycket som dig.
    Fick ett set nya hyllor på några dagar + nytt filter. Allt hanterades väldigt snabbt och bra. Hade kontakt med Malin.
    Hoppas att det löser sig snabbt för dig också!!

15. matage

Då var detta löst med lite extra fördröjning pga logistikfirman som gjorde det enkelt för sig i semestertider.
    "Vi har försökt avisera besök flera gånger"... Jag hade ett missat samtal den veckan från okänt nummer och inga meddelanden...

Anyway - ny kyl på plats, mögel-kyl på väg tillbaka till Climadiff och jag kan strax börja migrera viner och sälja av gamla Norcool-skåpet :)

16. Tomas Lindblom

Tomas Lindblom fd Deppodi Moderator

Så skönt att det löste sig :)

Dela sidan