Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

mögel

hean

Medlem
hej, jag har varit sugen på ett vinlagringsskåp ett bra tag. Hittade ett prisvärt på blocket. Köpte det i en imponerande vinkällare av en trevlig person, lite mörkt och stressigt...

Kommer hem och märker att hyllorna är angripna av mögel!!! är det bara att inse att man är lurad och fortsätta leta eller kan man åtgärda problemet?
 

Per Stade

Lege artis
SV: mögel

hean skrev:
hej, jag har varit sugen på ett vinlagringsskåp ett bra tag. Hittade ett prisvärt på blocket. Köpte det i en imponerande vinkällare av en trevlig person, lite mörkt och stressigt...

Kommer hem och märker att hyllorna är angripna av mögel!!! är det bara att inse att man är lurad och fortsätta leta eller kan man åtgärda problemet?

Du kanske kan lagra ost i det istället?
Förslagvis Stilton eller Roquefort.
 
SV: mögel

hean skrev:
hej, jag har varit sugen på ett vinlagringsskåp ett bra tag. Hittade ett prisvärt på blocket. Köpte det i en imponerande vinkällare av en trevlig person, lite mörkt och stressigt...

Kommer hem och märker att hyllorna är angripna av mögel!!! är det bara att inse att man är lurad och fortsätta leta eller kan man åtgärda problemet?
Är hyllorna av trä? Du kan ju prova att slipa dem rena, alternativt köp nya. Vilket skåp är det du har?

Här är en länk du kan titta på. De har en hel del annat läsbart om att ta bort mögel http://www.lfs-web.se/mogel-kylskap.htm
 
Trådskapare
H

hean

Medlem
SV: mögel

ett elektrolux, ser ut som dometic med hel dörr.

det är trähyllor och de kan jag ju snickra nya själv eller typ slipa och hälla på kokande vatten/köra dom i ugnen el liknande. I skåpet finns det ett "träbakstycke" som är typ plywood, den blir ju svår att byta ut.
 
Trådskapare
H

hean

Medlem
SV: mögel

Om man tvättar med klorin, finns det inte då en risk att en svag doft finns kvar och förstör flaskorna?
 
SV: mögel

hean skrev:
Om man tvättar med klorin, finns det inte då en risk att en svag doft finns kvar och förstör flaskorna?
Trä är svårt då det suger vätska men i ett skåp borde det vara behandlat på något sätt. Jag skulle prova med en hylla och en svag klorinblandning och skölj med mycket vatten. Anders på forumet brukar vara bra på byggrejer så han kanske har någon ide.

Har du pratat med den som sålde skåpet? Det är väl det första steget innan du börjar med försöka lösa problemet själv. Om det inte ger något, ring Electrolux.
 

Per Stade

Lege artis
SV: mögel

hean skrev:
hej, jag har varit sugen på ett vinlagringsskåp ett bra tag. Hittade ett prisvärt på blocket. Köpte det i en imponerande vinkällare av en trevlig person, lite mörkt och stressigt...

Kommer hem och märker att hyllorna är angripna av mögel!!! är det bara att inse att man är lurad och fortsätta leta eller kan man åtgärda problemet?


Gör rent skåpet ordentligt.Diskmedel lär gå bra men Klorin luktar renare ;)
Jag har använt Alg & Mögeltvätt med gott resultat på målade
väggar utomhus.
Trähyllor är väl tveksamt egentligen i ett vinlagringsskåp. Metallhyllor går att få gratis
hos vilken kylskåpssäljare som helst. Alla gamla skåp som de måste ta i retur är fyllda
med metallhyllor.
Annars lär det vara bra att impregnera trät.
Huruvida impregneringsmedlet är bra för vinet är en annan fråga.
 

Helen

Medlem
SV: mögel

Jag har 3 förpackningar med trähyllor för dometic vinlagrinsskåp i min butik.
De skulle nog kunna passa ditt skåp.
Jag ska skicka tillbaka dem till dometic då de var ett felköp av min kund.
http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... rt=1192126
Om du bor i stockholm så kan du gärna komma in och titta på dem asap.


PS: Jimmy om du anser att detta är reklam får du ta bort mitt inlägg.

Mvh

Helen
 
Trådskapare
H

hean

Medlem
SV: mögel

slutsatsen är alltså att det borde gå att rengöra skåpet och använda det, ev med nya hyllor. Ingen av annan åsikt?
 

Helen

Medlem
SV: mögel

hean skrev:
slutsatsen är alltså att det borde gå att rengöra skåpet och använda det, ev med nya hyllor. Ingen av annan åsikt?

Jag måste erkänna att jag är kluven till denna fråga, går det verkligen att få bort all mögel ur skåpet med hjälp av mögeltvätt??
Om det går så är det ju toppen. Jag är mögelfreak och hatar det som pesten därför skulle jag få nojjan om jag visste
att mitt skåp hade varit fullt med mögel :eek:
Kan du inte ringa någon som sysslar med just mögelborttagning och fråga hur du ska gå till väga och vad chansen är
att möglet kommer tillbaka.
Du bör dock kolla om ditt skåp har ett kolfilter, om den har det så bör det bytas.
Byte av kolfilter bör göras vart annat år.
 
Trådskapare
H

hean

Medlem
SV: mögel

Pratade precis med säljaren som menade att det inte var ngt problem med mögel, att man skall ta ut flaskorna och torka ur skåpet var 6:e månad. Stämmer detta, isf inget stort problem och inget behov av att byta ut hyllorna. Han menade att det alltid finns mögel i vinkällare och att det därför inte var ngt problem i vinlagringsskåp.
 

Krug88

Medlem
SV: mögel

Han har fel.
Mögel är ett stort problem då det kan påverka både etiketter och kork.
Det ska absolut inte finns mögel i ett vinlagringsskåp.

Jag skulle bege mig till 1crus butik på Nybrogatan och kolla om hyllorna där passar ditt skåp.
Tveksamt om du kan göra rent de andra tillräckligt bra...
 
Trådskapare
H

hean

Medlem
SV: mögel

Jag har tvättat ur det med klorin, skruvade av bakstycket och tvättade även det, i hörnan var det även där lite mögel. Nu är skåpet igång och det luktar ok.

Om jag köper nya hyllor och lägger in mina flaskor och det sedan kommer nytt mögel, kan jag då slänga skiten, köpa ett nytt och lägga flaskorna i det nya.

Alltså, kommer flaskorna som legat i skåpet som ev kommer få nytt mögel då var "kontaminerade" så att jag isf sprider möglet till nästa skåp?

Alltså, är det värt att chansa på det jag har (2500 +875 för nya hyllor) eller ska jag ta förlusten nu, slänga skåpet och fortsätta leta efter ett nytt?
 

Helen

Medlem
SV: mögel

Jag blir helt förskräckt när jag hör vad säljaren sade om mögel i vinkällaren. Det ska absolut inte
finnas något mögel i skåpet! Säljaren verkar bara skylla ifrån sig eller så är
han mycket okunnig.

Låt skåpet stå tomt i två veckor och se hur det utvecklar sig med mögeldoften är mitt råd.
Är det ok efter den tiden så kan du ju lägga in några flaskor (de billigaste) och se hur det fungerar en månad.

Har du hittat kolfiltret?
 

Per Stade

Lege artis
SV: mögel

hean skrev:
Jag har tvättat ur det med klorin, skruvade av bakstycket och tvättade även det, i hörnan var det även där lite mögel. Nu är skåpet igång och det luktar ok.

Om jag köper nya hyllor och lägger in mina flaskor och det sedan kommer nytt mögel, kan jag då slänga skiten, köpa ett nytt och lägga flaskorna i det nya.

Alltså, kommer flaskorna som legat i skåpet som ev kommer få nytt mögel då var "kontaminerade" så att jag isf sprider möglet till nästa skåp?

Alltså, är det värt att chansa på det jag har (2500 +875 för nya hyllor) eller ska jag ta förlusten nu, slänga skåpet och fortsätta leta efter ett nytt?

Frågan är varför det har blivit mögel från första början.
Troligen har det väl stått oanvänt i någon fuktig lokal (källare?)
en längre tid. Det brukar behövas fukt och hyfsad temperatur
(över 0 grader) för att det skall mögla.
På frågan om flaskorna kommer att bli kontaminerade: Det finns
mögelsporer överallt så det har nog ingen betydelse.
För att undvika kontamination så måste du packa flaskorna i
en lufttät förpackning och sterilisera dem. Rekommenderas inte.
För övrigt håller jag med 1CRU. Om du har tvättat rent skåpet
ordentligt och sätter igång det och väntar några veckor så kan
du ju alltid kolla sen. Lägger du in en elektronisk termometer
med minnesfunktion så kan du samtidigt kolla hur eventuella
temperatursvägningar är. Jämn temperatur är ju önskvärt.
Chansen är stor att det kommer att gå bra och så kan du
köpa nya hyllor hos 1CRU om några veckor.
Lycka till och glöm inte att rapportera!
 
Trådskapare
H

hean

Medlem
SV: mögel

Tack för all hjälp! kommer självklart raportera vidare om intresse finns

1CRU: jag har inte hittat ngt kolfilter men det borde finnas, skåpet ser ut precis som ett dometic, i övre vänstra hörnet finns ett ventilationshål med ett cirkelformat plastnät, ska det vara där bakom det sitter?

Per Stade: Jo skåpen (han hade 5st) har stått i en källarlokal. kommer nu stå i lägenhet och gå på 12 grader.

Två funderingar till:
det var tre hyllor i skåpet, den översta var mycket angripen, den mittersta lite och den understa i princip ren. Jag kan få in hyllorna på snedden i min ugn, om man kör dem någon timme eller två på typ 200 grader borde man väl döda ev djupt liggande rötter/sporer? Vad tror ni?

Bakstyckena som jag pratat om tidigare är av kompakt spånskiva/mdf, i hörnet på den ena var det lite mögel och det var lite uppsvällt. Jag har tvättat dem rena och skruvat tillbaka dem. Tror ni det räcker eller ska jag tillverka nya skivor att sätta bak?
 

sunqan

Vinös
SV: mögel

jag skulle ta kontakt med dometic och höra vad de tror... Och så skulle jag se vad bakstycket kostar, säljer inte electrolux-servicebutiker reservdelar till skåpet? de brukar vara billigare än att ta det via butik...

-sunqan
 

Per Stade

Lege artis
SV: mögel

hean skrev:
Två funderingar till:
det var tre hyllor i skåpet, den översta var mycket angripen, den mittersta lite och den understa i princip ren. Jag kan få in hyllorna på snedden i min ugn, om man kör dem någon timme eller två på typ 200 grader borde man väl döda ev djupt liggande rötter/sporer? Vad tror ni?

Det lär bli träkol av hyllorna innan de blir sterila.
Sterilisering enligt den gamla metoden med hetluft
rekommenderas bara för oorganiskt material.
Hetluftssterilisering sker vid minst 180grader i mellan
1 och 2 timmar (beroende på mängden gods).
Mitt råd är att slänga alla som är angripna.

hean skrev:
Bakstyckena som jag pratat om tidigare är av kompakt spånskiva/mdf, i hörnet på den ena var det lite mögel och det var lite uppsvällt. Jag har tvättat dem rena och skruvat tillbaka dem. Tror ni det räcker eller ska jag tillverka nya skivor att sätta bak?

Behöver du ha skivorna? eller är de mest till för utseendet?
 
Trådskapare
H

hean

Medlem
SV: mögel

de är två skivor som skapar en luftspalt, bakom den övre sitter kylaggregatet så den behövs för att skydda detta, tror även att cirkulationen blir lidande utan den undre.
 
Toppen