Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Moët & Chandon Jeroboam

bosse1961

Medlem
Jag har en 3-liters Moët som är 15-20 år gammal. Är det nån som tror att den kan leverera på något positivt sätt?
 
Trådskapare
bosse1961

bosse1961

Medlem
Jag gissar att Moët inte lagrar 3-liters utan använder sig av transfermetoden och därför undrar jag om någon har erfarenhet av att dricka en sådan med så pass lång lagring?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Enklare NV som fått ett par decenniers lagring kan vara precis hur bra som helst!
Instämmer.
Enda erfarenheten jag har av lagrad Jero var en helt ok Pommery inköpt 1975!

Bara några år för en vanlig flaska kan göra underverk för enklare NV för att inte tala om magnum...

Min gissning är att den sopar banan med en nyköpt Moët NV. Andrahandsvärdet för gammal NV är dessutom ringa så det är bara att poppa med gott samvete.
 

fxr

Medlem
Jag har druckit ett par nv på helflaska från 70 talet som jag tyckte var rätt trevliga, inte överdrivet med bubblor men inte helt dött heller, ganska mysig men relativt kort eftersmak hade druckit lite annat innan vid senaste tillfället men den var ok tyckte jag. har en magnum kvar som jag fingrade lite på nu när jag läste här. Det finns säkert andra med mer erfarenhet här som kan ge en rättvisare bild.

Hur är skicket på flaskan? Vänd på den och kolla fyllnadsnivån, kolla efter tecken på läckage vid korken och om möjligt kolla skicket på korken. Lys med ficklampa genom glaset och se hur färgen ser ut. Verkar allt ok och du inte ser några färgavvikelser/fällnng så tolkar jag det som ett gott tecken. Om något av ovan avviker så öppna med en gång och prova! Då har du nog ändå ingen anledning att vänta.

Jag ska tillägga att jag inte minns hur en "ny" moet nv smakar.
 
Toppen