Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mogen champagne på SB denna vecka

FredrikC

Medlem
Det är frågan vad du menar med mogen. Mest drickbara prestige jag druckit på bolaget just nu är Dompa 08. Lite över din budget dock.

Måste du hålla dig under 1500 skulle jag faktiskt hellre ta en Pol Roger 2012 magnum istället för en Bollinger la grande annee.
 

Poussard

Medlem
Varför inte 89:an som dyker upp i din sökning om det är ”moget” du är ute efter till en provning (med andra Champagner?)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hej!

Ska ha en vinprovning på fredag och vill köpa en mogen champagne för 1000-1500 kr. Känner lite osäkerhet på vad som är drickbart just nu.

https://www.systembolaget.se/sok-dryck/?subcategory=Mousserande vin&combinedcountry=Frankrike&originlevel1=Champagne&sortfield=Price&sortdirection=Descending&fullassortment=0
Mogen champagne i ett specificerat, relativt snävt prisintervall som ska finnas på hyllan på Systembolaget?! :confused: Optimist där! De verkligt mogna champagner som dyker upp i SB:s sortiment brukar väl endera vara mer eller mindre udda småodlar- eller småhusskumpor, eller överprissatta sendegorgerade storhusskumpor. De förstnämnda kan vara i varierande prisklasser och när jag har jagat ihop flaskor till champagne- eller bredare bubbelkurser har jag nog oftare hittat dem i BS. Men det hjälper dig förmodligen inte särskilt att höra att du borde varit ute 1-2 veckor tidigare... :D

När jag specificerar PK-huset, som borde ha ett brett sortiment, hittar jag exakt en champagne på 750 ml-flaska i prisintervallet 1000-1500 kr: Bolly LGA 2012.
https://www.systembolaget.se/sok-dryck/?subcategory=Mousserande vin&combinedcountry=Frankrike&originlevel1=Champagne&bottletypegroup=Helflaska glas&pricefrom=1000&priceto=1500&sortfield=Price&sortdirection=Descending&fullassortment=0
(Jag tror att vald butik inte följer med länken, utan det är den butik du valde senast i din webbläsare som visas hos dig.)
Får du själv fler träffar än så på någon annan butik du tänkte köpa från?
Inte så mycket att välja på med andra ord. Bolly LGA 2012 är säkert drickbar (likt de flesta champagner annat än möjligen unga icke-malo blanc de blancer) men knappast mogen.

Så dina val är väl ungefär:
- Välj Bolly LGA 2012 och släpp kravet på moget
- Bredda prisintervallet och gå på en tidigare årgång. Vill du ha något riktigt moget och sherryosande så rekommenderar jag den här: https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/desbordes-amiaud-7740301 (men var beredd på att det kan stå 1998 på hyllan trots att det står 1989 på webben och i mitt tycke är även 1998 en kul skumpa "i pedagogiskt syfte" för de som är ovana vid äldre champagner, men den imponerar nog inte så mycket kvalitetsmässigt på de som druckit moget många gånger förr) Vill du ha något halvmoget och bättre så välj någon av de 2008or eller 2009or som passar din prisklass. 2009or borde generellt vara mer mogna än 2008or, men varken Henriot eller Winston Churchill (de enda två på hyllan) är skumpor som generellt mognar tidigt.
- Plundra din källare på mogen skumpa
- Hoppas att en mogen flaska dyker upp på något annat sätt genom att någon ser ditt inlägg och vill förbarma sig över dig
 
Trådskapare
Jerobaum

Jerobaum

Medlem
Wow bra svar! Tack

Jag uttryckte mig otydligt. Kanske skulle valt ordet drickbar istället. Men jag förtydligar lite. Det här är ett gäng som antagligen inte fått dricka speciellt komplexa eller balla champagne tidigare. Jag vill ge dem en lite wow-känsla om att man hur riktigt bra och mer utvecklad champagne kan vara. Inser så klart att allt inte passar alla eller vad man ska säga men generellt tycker jag att champagne som fått utveckla sig brukar generera en hel del bra omdömen.
 

FredrikC

Medlem
Wow bra svar! Tack

Jag uttryckte mig otydligt. Kanske skulle valt ordet drickbar istället. Men jag förtydligar lite. Det här är ett gäng som antagligen inte fått dricka speciellt komplexa eller balla champagne tidigare. Jag vill ge dem en lite wow-känsla om att man hur riktigt bra och mer utvecklad champagne kan vara. Inser så klart att allt inte passar alla eller vad man ska säga men generellt tycker jag att champagne som fått utveckla sig brukar generera en hel del bra omdömen.
Lägg till 199:- å ta Dompa 08 då skulle jag säga.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Wow bra svar! Tack

Jag uttryckte mig otydligt. Kanske skulle valt ordet drickbar istället. Men jag förtydligar lite. Det här är ett gäng som antagligen inte fått dricka speciellt komplexa eller balla champagne tidigare. Jag vill ge dem en lite wow-känsla om att man hur riktigt bra och mer utvecklad champagne kan vara. Inser så klart att allt inte passar alla eller vad man ska säga men generellt tycker jag att champagne som fått utveckla sig brukar generera en hel del bra omdömen.
Begränsad till butik skulle jag kunna tänka mig Pol Roger 2012 & Roederer Rosé 2014 (ta 13 om du hittar) som alternativ till DP. Då får de även se hur bra rosé smakar.:cool:

Hittar även Vilmart CdC 2011 som kan vara intressant men vågar inte gå i god för den.
 
Toppen