SV: Moseltips
Crist(al)ian 77 skrev:
Tanken är att ha en provning av Moselviner och då är frågan vad?
Har i det närmaste 0 koll där... :-[
Så finns det några "måsten" och vad bör man ha med för att få ett bra spektrum. Finns det något rött man kan chocka med, kanske spätburgunder?
Tips mottages tacksamt och det är en fördel om flaskorna finns på SB. (Beställningssort. inräknat)
Mosel är ju den enda tyska region där de halvtorra vinerna inte har förpassats till att vara en marginell produkt, och nog där de röda haft minst insteg. Efter Rheingau har de näst högst andel Riesling, så jag tycker nog att provningen ska innehålla torr-halvtorr-söt Riesling av olika Prädikat.
I teorin ska olika delar av regionen ha olika stil, med högre syra och lite slankare viner i Saar och Ruwertal, och lite kraftigare viner i Terrassenmosel (nedre Mosel), allt jämfört med Mellanmosel. Men dessa skillnader övertrumfas normalt av tillverkarstil, årgångsstil och vinkvalitet om man har en salig blandning. Så jag tror dessa skillnader är svåra att illustrera samtidigt som man illustrerar helt olika vinstilar, men man kan ju ändå välja en blandning.
Några intressanta producenter, långt från uttömmande lista:
- Egon Müller är ju mycket välkänd, men är Tysklands dyraste producent. Så leta bara upp någon vin därifrån om du har en hög budget.
- Joh. Jos. Prüm gör mycket traditionella halvtorra viner från Mellanmosel, verkligen gjorda för lagring. (Vinerna från
S A Prüm har däremot sällan imponerat lika mycket på mig.)
- Dr. Loosen är rätt lätt att hitta. En rätt bra producent, men i mitt tycke inte i absolut toppklass, och ganska "modern" stil - anpassade för att dricka unga.
- Fritz Haag är i mitt tycke ett snäpp bättre än Loosen, och kanske "halvtraditionell", ett bra val för att visa toppklass av halvtorra viner från Mellanmosel.
- Markus Molitor är också bra, men det totala sortimentet är helt oöverskådligt (något som man för all del slipper konfronteras med i Sverige)
- Karthäuserhof är ett exempel på en riktigt bra tillverkare från Ruwer.
- Geltz-Zilliken är ett exempel på en riktigt bra tillverkare från Saar
- Heymann-Löwenstein gör de kraftigaste torra vinerna från nedre Mosel, många tror knappast att det är Moselviner när de provar dem.
- (Van Volxem är lite åt samma hållet från Saar, men inte fullt lika kraftiga, tyvärr finns de inte på SB.)
Man bör absolut ha med något vin med 10-15 års ålder, för sådana dyker upp med jämna mellanrum, och när de är enklare Spätlese är också priserna rimliga (eftersom halvtorra viner är lite bortglömda).
Det kan ju också vara kul att ha med något rätt uselt halvtorrt vin, t.ex. från skräpkooperativet Moselland, eller den pinsamma Königsmosel, och jämföra.
På den söta sidan är det knepigt att få tag på bra viner på nivån Auslese och uppåt som inte är väldigt dyra. Mellanprisproducenterna finns inte så väl företrädda på SB. Så de söta får verkligen bli din budgetregulator.
Några förslag
Torra - klart begränsat urval just nu av viner som är markerade som torra av SB, har fått kolla upp några "oklassade" och inkludera några "i stort sett torra"
- Karthäuserhof Eitelsbacher Karthäuserhofberg Ruwer Riesling QbA Trocken 2011 (nr 73116), 149 kr - borde vara ett lite slankare torrt vin (från Ruwer), men ändå av bra kvalitet
- dyrare alternativ till ovanstående: Forstmeister Geltz-Zilliken Saarburger Rausch Riesling Diabas 2010 (nr 99281), 325 kr - syradriven årgång, högklassigt vin men från en ofta "slankare" del av Mosel
- Heymann-Löwenstein Röttgen 2009 (nr 92084), 255 kr - hans mest "tropiska" vingård från en årgång med mogna druvor (Uhlen-vinerna är stramare), ett bra vin som borde vara i "förvånande" stil och en tydlig kontrast från ovanstående
Halvtorra
- Moselland Riesling Kabinett 2011 (nr 5135), 59 kr - en mycket enkel Kabinett att jämföra med nedanstående vin
- Karthäuserhof - Eitelsbacher Karthäuserhofberg Riesling Kabinett Erste Lage 2010 (nr 98050), 169 kr - syradriven årgång och från Ruwer, borde ge en bild av hur en klassisk Kabinett är när den är högklassig.
- Fritz Haag Brauneberger Juffer Sonnenuhr Riesling Spätlese 2010 (nr 97057), 249 kr - samma årgång, men borde vara ett steg upp i koncentration och sötma p.g.a. Mellanmosel och Spätlese
- Reichsgraf von Kesselstatt Piesporter Goldtröpfchen Riesling Auslese 1999 (nr 92024), 59 kr/halvflaska - verkar vara den enda möjlighet som moget vin till rimligt pris, nog inte direkt tyngre än Spätlesen ovan.
Söta (gränsen mot ovanstående är lite glidande)
- Dr H Thanisch Bernkasteler Lay Riesling Auslese 2009 (nr 70764), 149 kr/halvfl - här finns det flera alternativ, men en 2009:a framstår nog som lite mer söt en 2010, och det är lika bra att välja en från Mellanmosel.
- Dr Loosen Riesling Beerenauslese 2006 (nr 5364), 99 kr/kvartsfl - en lågpris-BA (för att komma från en känd tillverkare) från en årgång där de helt enkelt fick för mycket botrytiserade druvor. Inte lika elegant som de bästa BA/TBA, men rejäl koncentration och äkta botrytiskaraktär i massor - ett bra pris. Men många flaskor att öppna eftersom bara 187 ml-varianten finns kvar (den såldes även i 375 ml i Sverige, tror jag).
- Om du till äventyrs vill gå "all in": Markus Molitor Brauneberger Mandelgraben Eiswein Riesling 2002 (nr 83290), 439 kr/halvfl - det enda Mosel Eiswein i det nuvarande sortimentet. Från kända tillverkare är de alltid dyra. En utmärkt årgång för Eiswein, men egentligen bör man servera Eiswein yngre än BA på en översiktsprovning, för det finns delade meningar om Eiswein bör lagras (medan BA/TBA gärna kan lagras i ett och annat decennium).