Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Moseltips

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tanken är att ha en provning av Moselviner och då är frågan vad?

Har i det närmaste 0 koll där... :-[

Så finns det några "måsten" och vad bör man ha med för att få ett bra spektrum. Finns det något rött man kan chocka med, kanske spätburgunder?

Tips mottages tacksamt och det är en fördel om flaskorna finns på SB. (Beställningssort. inräknat)
 

Jos

Medlem
SV: Moseltips

Jag kanske missförstår frågan då jag inte tänker på Spätburgunder men Zilliken måste du väl ha!? Min första, riktigt bra Upplevelse var en 80-talare Diabas, Saarburger Rausch(stavning?) som var helt magisk! Syra och petroleum i perfekt harmoni :)


Nyss hemkommen fån en runda på stan med många, många hof och något glas vin så möjligt att jag stavar fel här.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Moseltips

Crist(al)ian 77 skrev:
Tanken är att ha en provning av Moselviner och då är frågan vad?

Har i det närmaste 0 koll där... :-[

Så finns det några "måsten" och vad bör man ha med för att få ett bra spektrum. Finns det något rött man kan chocka med, kanske spätburgunder?

Tips mottages tacksamt och det är en fördel om flaskorna finns på SB. (Beställningssort. inräknat)

Mosel är ju den enda tyska region där de halvtorra vinerna inte har förpassats till att vara en marginell produkt, och nog där de röda haft minst insteg. Efter Rheingau har de näst högst andel Riesling, så jag tycker nog att provningen ska innehålla torr-halvtorr-söt Riesling av olika Prädikat.

I teorin ska olika delar av regionen ha olika stil, med högre syra och lite slankare viner i Saar och Ruwertal, och lite kraftigare viner i Terrassenmosel (nedre Mosel), allt jämfört med Mellanmosel. Men dessa skillnader övertrumfas normalt av tillverkarstil, årgångsstil och vinkvalitet om man har en salig blandning. Så jag tror dessa skillnader är svåra att illustrera samtidigt som man illustrerar helt olika vinstilar, men man kan ju ändå välja en blandning.

Några intressanta producenter, långt från uttömmande lista:

- Egon Müller är ju mycket välkänd, men är Tysklands dyraste producent. Så leta bara upp någon vin därifrån om du har en hög budget.
- Joh. Jos. Prüm gör mycket traditionella halvtorra viner från Mellanmosel, verkligen gjorda för lagring. (Vinerna från S A Prüm har däremot sällan imponerat lika mycket på mig.)
- Dr. Loosen är rätt lätt att hitta. En rätt bra producent, men i mitt tycke inte i absolut toppklass, och ganska "modern" stil - anpassade för att dricka unga.
- Fritz Haag är i mitt tycke ett snäpp bättre än Loosen, och kanske "halvtraditionell", ett bra val för att visa toppklass av halvtorra viner från Mellanmosel.
- Markus Molitor är också bra, men det totala sortimentet är helt oöverskådligt (något som man för all del slipper konfronteras med i Sverige)
- Karthäuserhof är ett exempel på en riktigt bra tillverkare från Ruwer.
- Geltz-Zilliken är ett exempel på en riktigt bra tillverkare från Saar
- Heymann-Löwenstein gör de kraftigaste torra vinerna från nedre Mosel, många tror knappast att det är Moselviner när de provar dem.
- (Van Volxem är lite åt samma hållet från Saar, men inte fullt lika kraftiga, tyvärr finns de inte på SB.)

Man bör absolut ha med något vin med 10-15 års ålder, för sådana dyker upp med jämna mellanrum, och när de är enklare Spätlese är också priserna rimliga (eftersom halvtorra viner är lite bortglömda).

Det kan ju också vara kul att ha med något rätt uselt halvtorrt vin, t.ex. från skräpkooperativet Moselland, eller den pinsamma Königsmosel, och jämföra.

På den söta sidan är det knepigt att få tag på bra viner på nivån Auslese och uppåt som inte är väldigt dyra. Mellanprisproducenterna finns inte så väl företrädda på SB. Så de söta får verkligen bli din budgetregulator.

Några förslag

Torra - klart begränsat urval just nu av viner som är markerade som torra av SB, har fått kolla upp några "oklassade" och inkludera några "i stort sett torra"

- Karthäuserhof Eitelsbacher Karthäuserhofberg Ruwer Riesling QbA Trocken 2011 (nr 73116), 149 kr - borde vara ett lite slankare torrt vin (från Ruwer), men ändå av bra kvalitet
- dyrare alternativ till ovanstående: Forstmeister Geltz-Zilliken Saarburger Rausch Riesling Diabas 2010 (nr 99281), 325 kr - syradriven årgång, högklassigt vin men från en ofta "slankare" del av Mosel
- Heymann-Löwenstein Röttgen 2009 (nr 92084), 255 kr - hans mest "tropiska" vingård från en årgång med mogna druvor (Uhlen-vinerna är stramare), ett bra vin som borde vara i "förvånande" stil och en tydlig kontrast från ovanstående

Halvtorra

- Moselland Riesling Kabinett 2011 (nr 5135), 59 kr - en mycket enkel Kabinett att jämföra med nedanstående vin
- Karthäuserhof - Eitelsbacher Karthäuserhofberg Riesling Kabinett Erste Lage 2010 (nr 98050), 169 kr - syradriven årgång och från Ruwer, borde ge en bild av hur en klassisk Kabinett är när den är högklassig.
- Fritz Haag Brauneberger Juffer Sonnenuhr Riesling Spätlese 2010 (nr 97057), 249 kr - samma årgång, men borde vara ett steg upp i koncentration och sötma p.g.a. Mellanmosel och Spätlese
- Reichsgraf von Kesselstatt Piesporter Goldtröpfchen Riesling Auslese 1999 (nr 92024), 59 kr/halvflaska - verkar vara den enda möjlighet som moget vin till rimligt pris, nog inte direkt tyngre än Spätlesen ovan.

Söta (gränsen mot ovanstående är lite glidande)

- Dr H Thanisch Bernkasteler Lay Riesling Auslese 2009 (nr 70764), 149 kr/halvfl - här finns det flera alternativ, men en 2009:a framstår nog som lite mer söt en 2010, och det är lika bra att välja en från Mellanmosel.
- Dr Loosen Riesling Beerenauslese 2006 (nr 5364), 99 kr/kvartsfl - en lågpris-BA (för att komma från en känd tillverkare) från en årgång där de helt enkelt fick för mycket botrytiserade druvor. Inte lika elegant som de bästa BA/TBA, men rejäl koncentration och äkta botrytiskaraktär i massor - ett bra pris. Men många flaskor att öppna eftersom bara 187 ml-varianten finns kvar (den såldes även i 375 ml i Sverige, tror jag). :)
- Om du till äventyrs vill gå "all in": Markus Molitor Brauneberger Mandelgraben Eiswein Riesling 2002 (nr 83290), 439 kr/halvfl - det enda Mosel Eiswein i det nuvarande sortimentet. Från kända tillverkare är de alltid dyra. En utmärkt årgång för Eiswein, men egentligen bör man servera Eiswein yngre än BA på en översiktsprovning, för det finns delade meningar om Eiswein bör lagras (medan BA/TBA gärna kan lagras i ett och annat decennium).
 

MD

Medlem
SV: Moseltips

Reinhold Haart, Zilliken och Wllie Schaefer är tre personliga favoriter när det kommer till klassiska viner i den halvtorra till söta skolan. Haart har dock krävt en del lagring och bjudit på för mycket svavel som unga. Finns några få på Bolis som kan vara värda att ta med... Zilliken och Schaefer ser jag nog som husvin här hemma under vår och sommar.
 

kayaker

Cyklist
SV: Moseltips

MD skrev:
Reinhold Haart, Zilliken och Wllie Schaefer är tre personliga favoriter när det kommer till klassiska viner i den halvtorra till söta skolan. Haart har dock krävt en del lagring och bjudit på för mycket svavel som unga. Finns några få på Bolis som kan vara värda att ta med... Zilliken och Schaefer ser jag nog som husvin här hemma under vår och sommar.
Origo Wine brukar ha lite mer tillgängligt i Sverige än vad som syns vid en vanlig SB-sökning, antingen under hemliga nummer eller gm privatimport. Det kan vara värt att kolla. Samtliga Origos tyska producenter håller hög klass.
http://www.origowine.se/index.php?optio ... &Itemid=19
 

chambertin

Medlem
SV: Moseltips

Väldigt bra sammanfattning av vintomas där så har väl inte direkt så mycket att tillägga.

En producent i Mosel som jag smakat en del bra torra Riesling från är Weingut Kerpen (Graach och Wehlen).
Vet inte om deras viner tas in till Sverige dock.

Några andra goda flaskor som slunkit ner är:
1988, Graacher Himmelreich R. Auslese, Friedrich-Willhelm-Gymnasium (bra firma)
1983, Sharzhofberger R. Auslese, von Hövel (strålande vin men har bara druckit detta vin från firman)
Flertalet av Staatsweinguter-vinerna från Ockfen, Trier m.m
Flera viner från Graach och Wehlen från S.A. Prüm-Erben (inte riktigt J.J Prüm klass men bra)

Några inte fullt så bra viner har varit flera från Dr.Pauly-Bergweiler.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
SV: Moseltips

Tack föra alla svar även de av nördig art och som jag aldrig kommer få dricka ändå ::). Det blir nog Zilliken, Egon Müller och någon halvflaska.

Lustigt att du nämner Moselland vintomas, jag hade nämligen en sinister plan att vaska flaskan och köpa den på box för att hälla över och sen hålla tummarna för att någon gillar den. ;D

Jos Hof är aldrig fel, finns även på magnum...

Vintomas, nästa gång ska jag be om en utförlig redogörelse och se vad som händer. ;)
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Sannolikt grymt dum fråga i detta forum där nivån är hög, men, men. Minskar söthetsgraden i tyska viner med lagring? Jag upplever alla jag hitills provat som söta. Lite för söta.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sannolikt grymt dum fråga i detta forum där nivån är hög, men, men. Minskar söthetsgraden i tyska viner med lagring? Jag upplever alla jag hitills provat som söta. Lite för söta.
Hej Bror.
Nivånn här på forumet är inte särskilt hög. Tur nog har vi dock väldigt kunnigt folk på olika områden, men alla är mer eller mindre rudisar på olika områden. Det finns ju så MYCKET och MÅNGA olika viner att ingen kan ha en chans att täcka in allt. Du är varmt välkommen att bidra med allt du kan. Frågor är också bra.

Söta Rieslingar tappar sötma över åren. Iaf upplever tungan att så är fallet. Vad som händer kemsikt har jag dock ingen aning om... Men, med lite tur finns det någon här som kan, @vininfo.nu kanske?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Sannolikt grymt dum fråga i detta forum där nivån är hög, men, men. Minskar söthetsgraden i tyska viner med lagring? Jag upplever alla jag hitills provat som söta. Lite för söta.
Öh, har du provat de som är torra eller de som är "halvtorra"? Förvisso kan man uppfatta även de tyska som är torra (<9 g/l, oftast inte så mycket under gränsen) som "sötare" än t.ex. Chablis (då talar vi nog om 2-4 g/l), men det har nog egentligen mer med Rieslingaromerna att göra, som får oss att associera till sötma.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Öh, har du provat de som är torra eller de som är "halvtorra"? Förvisso kan man uppfatta även de tyska som är torra (<9 g/l, oftast inte så mycket under gränsen) som "sötare" än t.ex. Chablis (då talar vi nog om 2-4 g/l), men det har nog egentligen mer med Rieslingaromerna att göra, som får oss att associera till sötma.
Jo, man kan ju absolut välja olika nivåer av sötma på utgångsvinet, precis som man kan välja att para sitt vin med sådant det funkar bättre eller sämre till. Inlagd senapssill passar tex makalöst bra med Auslese. Samma sak med ostarna Mont d'Or eller Brillat Savarin.

Som jag uppfattar frågan, handlar den dock om det är så att söta Rieslingar tappar sötma vid lagring.

Och som jag själv uppfattat tex de två tüska Auslese från 1976 jag så turligt fått dricka under april månad, så har de idag en betydligt lägre sötma än vad de borde ha haft under 70-talet... Men om detta är upplevt snarare än kemiskt, det har jag ingen aning om.
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Wow, tack för alla svar. Kanske enklast för en novis som jag är att vi i denna fråga utgår ifrån att upplevd sötma = sötma.
Det jag drack igår, och fann ganska "sött" var 2011 Zilliken Rauch 1 Kabinett. Om jag läst rätt skall det inte vara sött, i vart fall inte i jämförelse med andra klassificeringar.
Jag vill dock veta vad jag köper, så därav frågorna.
(Vartefter kvällen led led jag allt mindre av sötman. Socker är gott!)
 

kayaker

Cyklist
Wow, tack för alla svar. Kanske enklast för en novis som jag är att vi i denna fråga utgår ifrån att upplevd sötma = sötma.
Det jag drack igår, och fann ganska "sött" var 2011 Zilliken Rauch 1 Kabinett. Om jag läst rätt skall det inte vara sött, i vart fall inte i jämförelse med andra klassificeringar.
Jag vill dock veta vad jag köper, så därav frågorna.
(Vartefter kvällen led led jag allt mindre av sötman. Socker är gott!)
Inte särskilt konstigt med tanke på en restsockerhalt på 64g/l. :)
http://www.zilliken-vdp.de/en/wines/2011/saarburg-rausch-kabinett.html
Om du vill ha torr tysk riesling så ska du kolla efter Grosse Lage, dvs. Grosses Gewächs alt. Erstes Gewächs (i Rheingau), eller Trocken. Ett vin som är trocken kan dock ha en restsockerhalt på upp till 9g/l. En bra ledtråd brukar vara att kolla på alkoholhalten. Ju högre alkoholhalt, desto större chans att de jäst ut sockret.
Ett bra exempel på en torr tysk riesling är Dr Bürklin-Wolf Wachenheimer Riesling Trocken 2012. Lova mig att du inte köper mer än en flaska.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ett bra exempel på en torr tysk riesling är Dr Bürklin-Wolf Wachenheimer Riesling Trocken 2012. Lova mig att du inte köper mer än en flaska.
Blev lite sugen på detta, kan du utveckla dina åsikter kring det, eller vill du helst inte yttra dig för att få alla för dig själv? :)
 

kayaker

Cyklist
Om jag varit vinskribent så hade jag använt ett "four letter word"... ;)
Både 2010 och 2012 av vinet är rena, klassiska rieslingviner.
Jag fångade upp 4 flaskor efter ett antal hyllningar på diverse bloggar. Det tog slut ganska snabbt på SB och hos importören, men sedan ett tag tillbaka så går det att beställa igen så jag har kompletterat men jag behöver fylla på mer.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Om jag varit vinskribent så hade jag använt ett "four letter word"... ;)
Både 2010 och 2012 av vinet är rena, klassiska rieslingviner.
Jag fångade upp 4 flaskor efter ett antal hyllningar på diverse bloggar. Det tog slut ganska snabbt på SB och hos importören, men sedan ett tag tillbaka så går det att beställa igen så jag har kompletterat men jag behöver fylla på mer.
Behöver ett gäng krispiga Riesling nu när sommaren kommer. Låter som att detta blir vinet. ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Wow, tack för alla svar. Kanske enklast för en novis som jag är att vi i denna fråga utgår ifrån att upplevd sötma = sötma.
Det jag drack igår, och fann ganska "sött" var 2011 Zilliken Rauch 1 Kabinett. Om jag läst rätt skall det inte vara sött, i vart fall inte i jämförelse med andra klassificeringar.
Jag vill dock veta vad jag köper, så därav frågorna.
(Vartefter kvällen led led jag allt mindre av sötman. Socker är gott!)
Vill man undvika sötma bör man lära sig ett tyskt ord: trocken = torr. ;) För att göra livet mer komplicerat står det inte "trocken" på riktigt alla torra viner. Framför allt de bästa torra vinerna, t.ex. Grosses Gewächs, har inte detta utskrivet.
Kabinett - utan tillägg av trocken - har bara förutsättningar att vara minst sött bland de "halvtorra" till söta, eftersom Kabinett står för lägst druvmognad i serien Kabinett - Spätlese - Auslese - Beerenauslese - Eiswein - Trockenbeerenauslese. Kabinett utan tilläggsbeteckning är ett "halvtorrt" vin, ofta i lättare stil.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mao: Tyskland är komplicerat.
...eller:
Tyskland är en utmaning!

Varsågod att välja :)
 
SV: Moseltips
- Om du till äventyrs vill gå "all in": Markus Molitor Brauneberger Mandelgraben Eiswein Riesling 2002 (nr 83290), 439 kr/halvfl - det enda Mosel Eiswein i det nuvarande sortimentet. Från kända tillverkare är de alltid dyra. En utmärkt årgång för Eiswein, men egentligen bör man servera Eiswein yngre än BA på en översiktsprovning, för det finns delade meningar om Eiswein bör lagras (medan BA/TBA gärna kan lagras i ett och annat decennium).

Kan meddela att Eiswein går utmärkt att lagra. Vi körde en 2002 provning med champagne (Deutz BdB, Diebolt-Vallois FdP, Michel Arnould MdV, David Léclapart l'Apôtre, Krug) och hade beslutat att vi skulle fortsätta med 2002 även till dessert. Fick öppna med tvåblads då korken var sunkig men vinet var det inget fel på. Upplevde att sötman satt där (med anledning av @StefanAkiko kommentar ovan), syran är klart påtaglig och ger balansen till vinet. Lätt simmigt med lager av smaker. Finns inte några oxidationstendenser alls. Riktigt bra vin som nog klarar åtminstone ett halvt decennium till.

upload_2021-3-14_21-36-40.png
 
Last edited:
Toppen