Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Moulin Touchais Anjou

Kalle A

Medlem
Jag har fått möjlighet att vara med på en provning med ett antal äldre årgångar av detta vin. (oklart vilka årgångar, men tror att både 50- och 60-tal är med)
Har noll erfarenhet av dessa viner, och undrar om någon här på forumet har provat och har något att berätta om vad jag har att se fram mot?

//Kalle
 

Daniel A

Administratör
Har druckit en hel del från 50-talet och framåt. Mycket innan jag blev "seriöst" (nåja) vinintresserad, så har inte möjlighet att ge en djupare redogörelse. Men. Du kan se fram emot en grym provning! Risk för flaskvariation, och årgångarna kan skilja sig rätt mycket åt. Men det som är bra kommer vara riktigt bra!

Förhoppningsvis är en del yngre viner med också, och då kommer du få en väldigt intressant inblick i hur vinerna beter sig över tid. Som alla riktigt bra viner är de goda oavsett ålder, om du frågar mig. :ängel:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Inte mycket erfarenhet, men visst har jag provat en del med blandade känslor. Några har varit fantastiska och några lite mer mediokra (men fortfarande värda sin slant). Gillar de som har en lagom dos botrytis bäst. Mycket problem med korkdefekter dessutom.
 

Trydebull

Medlem
Risk för flaskvariation, och årgångarna kan skilja sig rätt mycket åt. Men det som är bra kommer vara riktigt bra!

Det där är en väldigt bra summering!

Jag tror att jag har druckit åtminstone 15-18 årgångar och bl a 59, 68, 71 och 75 (riktigt bra årgång - druckit fyra flaskor - alla fyra över 92 enl mig) som väl är de av de äldre årgångar som funnits tillgängliga de senaste tio åren (möjligtvis med undantag av 75). Har fortfarande kvar av samtliga i källaren.

MEN - precis som Daniel skriver - det är ruskig flaskvariation, och man måste ge dem ordentligt med tid efter korkdragning.

Du kommer helt säkert att kunna testa av 60-70 år av dessa och få en stor mängd olika uppfattningar om vinet. Bra söt Chenin Blanc är verkligen något för sig med fräschheten, sötman och nästan lite sälta fullständigt integrerad tillsammans med en uppsjö av olika smaknyanser.
 

Pontus

Medlem
Inte mycket erfarenhet, men visst har jag provat en del med blandade känslor. Några har varit fantastiska och några lite mer mediokra (men fortfarande värda sin slant). Gillar de som har en lagom dos botrytis bäst. Mycket problem med korkdefekter dessutom.
Stämmer precis med mina erfarenheter. Av de årgångar jag druckit har 1997 etsat sig fast i minnet. Den var riktigt, riktigt bra.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Har fått info om att det blir årgångarna: 59, 69, 75, 85, 96 och 2001 som ska provas:)
1959 är sedan länge en klassiker (om korken vill...), och 1996 är (tack vare en kombination av bra mognad och höga syranivåer) en årgång för evigheten som nog ännu inte har nått toppen!
För övrigt - om det står Anjou på etiketten är det en äldre flaska avsedd för exportmarknader där Coteaux du Layon ansågs för svårt att uttala. Sedan länge står det C.d.L. på alla nysålda flaskor. Anjou är ju en mer ospecifik appellation för rött och vitt, medan C.d.L. enbart är för söta vita.
Kan i övrigt rekommendera några gamla inlägg på min blogg:
https://vintomas.wordpress.com/2015/09/17/moulin-touchais-1949-1999-med-munskankarna/
https://vintomas.wordpress.com/2013/12/21/besok-pa-moulin-touchais/
 
Trådskapare
Kalle A

Kalle A

Medlem
Då var provningen avklarad. Mycket intressant provning. Att få prova ett och samma vin över så många år på en kväll är ju lärorikt och inte något man gör varje helg.
Tyvärr var 96:an defekt. 01:an var i sammanhanget på tok för ung, och personligen tyckte jag nog att 75:an var godast även om 59:an kanske var den roligaste att prova. Den var som att dricka flytande marsipan med lite "aprikos-honung" på. Märkte dock att jag inte är en van sötvins-drickare för huvudvärken var tung dagen efter.
Vi provade först 2 cl var, innan maten, utan något som helt till. Sedan serverades middag och efteråt dukades det fram parmesan, gruyere, saint agur och någon ost till och till det så fick vi 3 cl påfyll av alla vinerna. Till ost var de mer i sitt rätta element (enligt mig).
 

Attachments

  • 20180525_202631.jpg
    20180525_202631.jpg
    91,4 KB · Visningar: 272
  • 20180525_202648.jpg
    20180525_202648.jpg
    47,3 KB · Visningar: 261
Toppen