Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mousserade rödvin

Hej!
Mitt första inlägg här på forumet. Har besökt både Sydafrikanska vingårdar och även i Australien. Gillar verkligen de mousserade röda vinerna. Min fråga till er "proffs" är om var jag kan få tag på ett bra mousserade rött?. Kan vara ett sparkling shiraz eller annat. Gillar absolut inte SÖTA viner. Tacksam för svar.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej!
Mitt första inlägg här på forumet. Har besökt både Sydafrikanska vingårdar och även i Australien. Gillar verkligen de mousserade röda vinerna. Min fråga till er "proffs" är om var jag kan få tag på ett bra mousserade rött?. Kan vara ett sparkling shiraz eller annat. Gillar absolut inte SÖTA viner. Tacksam för svar.
Välkommen till forumet och ett extra tack för en intressant första tråd! Har själv ännu bara hört talas om sparkling Shiraz, men är absolut nyfiken på att lära mig mer. Har för mig att det finns en del i Italien, typ Lambrusco, men de anses ju vanligtvis vara skräp och är troligtvis söta vilket du inte efterfrågar. :)
 

Vino fino

Medlem
Som en gammal dinosaur på savannen kan jag berätta att jag förlorade min oskuld 1997 när jag för första gången provade Seppelt's legendariska Great Western. (Som tyvärr har blivit fyra gånger så dyr sedan dess, ungefär som Bdx Cru Classé).

Ärligt talat tror jag aldrig jag provat någon riktigt dålig mousserande Shiraz från Australien, men det beror kanske på att det är ett svårsålt vin med låga marginaler som bara entusiaster håller på med. T.o.m. Hollicks mousserande Merlot är bra, även om jag tycker att shiraz/syrah är ett bättre grundmaterial att utgå ifrån eftersom det har mer karaktär.

Sök på wine-searcher efter det vin du vill ha och vilka EU-leverantörer som skeppar till Svedala. Själv köper jag från Slurp och Corking.

Ska väl tilläggas här att SB har/hade en bra mousserande Nebbiolo som både jag och @Larseman gillar, Pret-a-Porter från Viberti. Även om den är långt ifrån lika bra som de fina australiensiska exemplaren.
 
Trådskapare
M
Hej Mattias. Tack. Har en kompis som bor i Milano som är italienare och vinkännare. Vi har ihop varit och besökt ett antal vingårdar i runt Milano och där fick jag tag i ett vin som heter "Bon Nero" som var mousserade rött. Helt fantastiskt. Tyvärr producerar inte vingården detta mer så jag kan inte få tag i fler flaskor. Hur svårt kan det vara att hitta något bra.....skit....:)
 

grappa

Medlem
Hej!
Mitt första inlägg här på forumet. Har besökt både Sydafrikanska vingårdar och även i Australien. Gillar verkligen de mousserade röda vinerna. Min fråga till er "proffs" är om var jag kan få tag på ett bra mousserade rött?. Kan vara ett sparkling shiraz eller annat. Gillar absolut inte SÖTA viner. Tacksam för svar.
Får väl försvara Lambrusco lite, inte bara söta och flera lite speciella smakinriktningar. Bra? Beror på tycke och smak. Hedersknyffeln Carlo Merolli i Köpenhamn har ett brett utbud, köpte en låda med tre ggr två förra besöket. Snuskigt billigt (70 DKr styck) och varannan är god för att inte tala om det spektakulära i mörkrött mousserande.
Kul att höra om mousserande från Australien, aldrig testat!
 

Vino fino

Medlem
Tja Vino Fino! Har Slurp eller Corking något bra mousserande rött? Funkar det bra med beställningarna?
Jo, som jag var inne på har Slurp ett par exemplar, både den gudomliga "Tight Cluster" från Magpie och Hollicks Merlot (som är bra, men inte lika bra som Tight Cluster).

Från Corking köper jag min gamla favorit Seppelt's Great Western. Som kanske ändå är urtypen för mousserande shiraz i mitt liv. Tål 20+ års lagring. Gällande årgång är 2007 men det är ingen brådska.

Med risk för att svära igen i Finewines shampoo-kyrka men Seppelt torkar sig högaktningsfullt i baken med löven från Bollinger Vielles Vignes Françaises. Det finns ingen bättre Noir de Noirs än denna superkomplexa australiensare.
 

MartinE

Medlem
Hej!
Mitt första inlägg här på forumet. Har besökt både Sydafrikanska vingårdar och även i Australien. Gillar verkligen de mousserade röda vinerna. Min fråga till er "proffs" är om var jag kan få tag på ett bra mousserade rött?. Kan vara ett sparkling shiraz eller annat. Gillar absolut inte SÖTA viner. Tacksam för svar.
Hej Martin och välkommen till forumet!

Det här är några exempel på roséchampagner som definitivt kan definieras som mousserande rödviner och som du borde gilla:

Leclerc Briant Rubis de Noirs
Vouette & Sorbée Saigné de Sorbée
David Léclapart L'Alchimiste
Pol Roger Rosé Vintage
Laherte Frères Les Beaudiers

De tre översta är i princip rödviner medan de båda övriga är klart rödvinslika. Leclerc Briant och Pol Roger hittar du i beställningssortimentet på SB (jag har ännu inte druckit de aktuella årgångarna men föregångarna har varit fantastiska). Laherte kan du privatimportera från Vin & Natur via SB. De båda övriga är något svårare att få tag på, men välsorterade franska näthandlare har dem i lager emellanåt! Lycka till!
 
Last edited:

Gurto

Medlem
Jo, som jag var inne på har Slurp ett par exemplar, både den gudomliga "Tight Cluster" från Magpie och Hollicks Merlot (som är bra, men inte lika bra som Tight Cluster).

Från Corking köper jag min gamla favorit Seppelt's Great Western. Som kanske ändå är urtypen för mousserande shiraz i mitt liv. Tål 20+ års lagring. Gällande årgång är 2007 men det är ingen brådska.

Med risk för att svära igen i Finewines shampoo-kyrka men Seppelt torkar sig högaktningsfullt i baken med löven från Bollinger Vielles Vignes Françaises. Det finns ingen bättre Noir de Noirs än denna superkomplexa australiensare.

Mein Gott, vilket stort svart hål i min "har provat"-lista. Har aldrig provat sparkling Shiraz. Har nog avfärdat med tanken att det är som lambrusco (där har jag bara provat en lite sötare variant iofs); enkelt och fruktigt. Jag är helt klart på en sambeställning (tar min del av frakten alltså) för att få tag på en flaska, om någon ska beställa. Blev sjukt nyfiken.
 

Vino fino

Medlem
Mein Gott, vilket stort svart hål i min "har provat"-lista.
Hade vi haft ett detaljhandelsmonopol som tagit sitt uppdrag på allvar hade vi inte haft dessa svarta hål. "Världens bästa Systembolag" bla bla bla...

Jag har Tight Cluster om du är intresserad.
 

Larseman

Medlem
Hade vi haft ett detaljhandelsmonopol som tagit sitt uppdrag på allvar hade vi inte haft dessa svarta hål. "Världens bästa Systembolag" bla bla bla...

Jag har Tight Cluster om du är intresserad.
Det är väl samma sak när det gäller Lambrusco, den enda som finns i alla butiker är en söt variant för 55kr när Lambrusco i allmänhet är torra viner. Undra på att de allra flesta, inklusive vi vinnördar, fnyser åt lambrusco generellt. Själva ska vi bjuda på Lambrusco på lördag, en 2012 Cleto Chiarli Lambrusco di Sorbara del Fondatore som har blivit liggande efter ett spontanköp förra året. Till det blandade charkuterier som lär vara rätt kombo. Köpte även Lambrusco på det lokala snabbköpet i Bogliasco i somras som dracks med visst (ganska stort faktiskt) välbehag på terrassen under vistelsen där.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jo, som jag var inne på har Slurp ett par exemplar, både den gudomliga "Tight Cluster" från Magpie och Hollicks Merlot (som är bra, men inte lika bra som Tight Cluster).

Från Corking köper jag min gamla favorit Seppelt's Great Western. Som kanske ändå är urtypen för mousserande shiraz i mitt liv. Tål 20+ års lagring. Gällande årgång är 2007 men det är ingen brådska.

Med risk för att svära igen i Finewines shampoo-kyrka men Seppelt torkar sig högaktningsfullt i baken med löven från Bollinger Vielles Vignes Françaises. Det finns ingen bättre Noir de Noirs än denna superkomplexa australiensare.
Så Graham Beck och Seppelt på delad första plats av alla världens mousserande!:)
 

Vino fino

Medlem
Undra på att de allra flesta, inklusive vi vinnördar, fnyser åt lambrusco generellt.
Jag fnyser inte åt Lambrusco, bara åt dålig Lambrusco... däremot tycker jag att inget går upp mot mousserande shiraz.

Såg denna i min lokala butik igår och ramlade nästan in i en hylla av förvåning. Har inte provat.

Screen Shot 2015-08-14 at 08.42.54.png
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har jag någonsin påstått att Graham Beck är briljant? Nä, det är champagnepimplarna som gör det när de provar blint. Men mousserande rött, ja där tar Seppelt's Show förstaplatsen.
Helt sant, inte ens jag har någonsin bedömt den sydafrikanska frestaren som annat än ett dugligt champagneliknande bubbel (som mest 88p när det gäller GB:s enklare på SB). Det har inte en chans mot riktigt bra bubbel (om det ställs mot toppbubbel som får kosta lite grann, typ minst det dubbla av GB), men det är tillräckligt bra för att få en och annan vinnörd (champagnenörd) på fall blint om inte motståndet på champagnesidan håller måttet (bra referensvin således).

Diskussionen kring detta vin har blivit helt upp-och-ner. :(
 

magnum

Epernay, Frankrike
Helt sant, inte ens jag har någonsin bedömt den sydafrikanska frestaren som annat än ett dugligt champagneliknande bubbel (som mest 88p). Det har inte en chans mot riktigt bra bubbel, men det är tillräckligt bra för att få en och annan vinnörd (champagnenörd) på fall blint om inte motståndet på champagnesidan håller måttet.

Diskussionen kring detta vin har blivit helt upp-och-ner. :(
Ja en del ämnen har en tendens till att bli långa och komplexa;)
 
Toppen