Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mousserande vin gjort med hjälp av méthode ancestrale (aka hipsterbubbel)

Mattias Schyberg

Administratör
Allt kul som bubblar är trots allt inte gjort enligt den klassiska champagnemetoden (méthode classique) utan det börjar bli avsevärt mer populärt med enklare bubbel gjort med den ursprungliga metoden (méthode ancestral) som till skillnad mot den klassiska enbart jäser en gång, dvs vinet buteljeras innan vinet jäst klart där det fortsätter att jäsa ut resterande socker med kolsyrebildning som följd. En nackdel med denna metod är att slutresultatet är mer lynnigt, men samtidigt ger det möjligen ett mer "naturligt" vin, vad det nu innebär för upplevelsen. Läs mer om de olika metoderna här.

Vad säger forumet? Kan det möjligen vara det optimala bersåbubblet till och med eller är det bara ännu en hipstertrend. Jag menar, vintypen har ju typ alltid funnits, så det är ju knappast något nytt per definition. Vilka viner borde man prova på om man är nyfiken?

Själv har jag mig veterligen enbart provat ett misslyckat vin gjort enligt metoden (eller någon liknande) och det var ju riktigt kul. Läs mer här.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Prova http://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/casabelfi-prosecco-colfondo-9503001

Väldigt trevlig och långt från vanliga päronsoda-prosecco.

Finns det ju också mängder av roliga Petillant naturel (som jag tror är ett annat namn på samma metod?) från Frankrike, men där finns som vanligt inte så mycket att hitta på systembolaget.

Sen är det ju en metod och stil som kanske precis som du skriver snarare ger friska och fräscha bersåbubbel än stora komplexa upplevelser.
 
Last edited:

Elvis

Medlem
Det finns en årgångschampagne som är gjord enligt ursprungliga metoden: Roger Pouillon 2Xoz Brut. Jag drack 2006:an på restaurang Hedone för någon månad sedan. En väldigt spännande champagne som tyvärr inte kommer att produceras igen.

För att göra det här vinet sparade Pouillon 15 % av druvmusten och lagrade den nedkyld över vintern. Resten vinifieras som vanligt och på våren blandas den sparade druvmusten i faten vilket startar en andra spontanjäsning. Sedan buteljeras champagnen innan den andra jäsningen är klar. Enligt Mikael Jönsson är 2Xoz den enda champagne som görs enligt den här metoden.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Det finns en årgångschampagne som är gjord enligt ursprungliga metoden: Roger Pouillon 2Xoz Brut. Jag drack 2006:an på restaurang Hedone för någon månad sedan. En väldigt spännande champagne som tyvärr inte kommer att produceras igen.

För att göra det här vinet sparade Pouillon 15 % av druvmusten och lagrade den nedkyld över vintern. Resten vinifieras som vanligt och på våren blandas den sparade druvmusten i faten vilket startar en andra spontanjäsning. Sedan buteljeras champagnen innan den andra jäsningen är klar. Enligt Mikael Jönsson är 2Xoz den enda champagne som görs enligt den här metoden.

Får den verkligen kallas för champagne då? Trodde ett av kraven var champagnemetoden.
 

Elvis

Medlem
Får den verkligen kallas för champagne då? Trodde ett av kraven var champagnemetoden.

De fick tillåtelse till det och även lov att använda ancestral på sina flaskor. Jag tror att de skrev Cuvée Ancestral. Till deras fördel kanske talade att de trots allt använde två jäsningar, även om den andra påbörjades på fat?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det finns en årgångschampagne som är gjord enligt ursprungliga metoden: Roger Pouillon 2Xoz Brut. Jag drack 2006:an på restaurang Hedone för någon månad sedan. En väldigt spännande champagne som tyvärr inte kommer att produceras igen.
Är du säker på det? En handlare skriver "A small amount of 2006 will be available, followed by 2007. Successive vintages will be 2008, 2009 and 2012." 2006 var heller inte först, för åtminstone årgång 2004 har producerats.

De fick tillåtelse till det och även lov att använda ancestral på sina flaskor. Jag tror att de skrev Cuvée Ancestral. Till deras fördel kanske talade att de trots allt använde två jäsningar, även om den andra påbörjades på fat?
Är "ancestral(e)" en beteckning som har skydd? Annars krävs ju inget tillstånd att skriva ut det begreppet. Min uppfattning om vad man brukar mena med méthode ancestrale är dock en jäsning och ingen degorgering. (2Xoz verkar vara degorgerad på sedvanligt Champagnemanér.) Att använda druvmust för den andra jäsningen blir i och för sig ett kontrollerat sätt att åstadkomma det som förr hände ibland och mer slumpmässigt, p.g.a. avstannad jäsning under vintern. Men förmodligen inte så "gammaldags i original" att det duger för hipsters...:) Man kanske kunde kalla det för Liebfraumilch-metoden i detta fall, eftersom enklare tyska halvtorra viner också produceras genom att man sparar undan en viss andel ojäst druvmust för senare användning i produktionen. :D
 

Elvis

Medlem
Är du säker på det? En handlare skriver "A small amount of 2006 will be available, followed by 2007. Successive vintages will be 2008, 2009 and 2012." 2006 var heller inte först, för åtminstone årgång 2004 har producerats.

Jag har också läst det men jag har indikationer från två håll att inga fler årgångar kommer att släppas. Mikael Jönsson på Hedone berättade att ägarparet skilt sig och att mannen förlorat vingårdarna som ingick i 2Xoz och att inga fler årgångar kommer att släppas. Frågan är vad som händer med ej degorgerade flaskor.

Är "ancestral(e)" en beteckning som har skydd? Annars krävs ju inget tillstånd att skriva ut det begreppet.

Som jag uppfattat det har Pouillon fått tillstånd av Comité Interprofessionnel du vin de Champagne (CIVC) att använda begreppet. Även om begreppet inte är skyddat kan CIVC alltid ha synpunkter. :)
 
Toppen