Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mundus Vini Nordic - Tysk offensiv mot norden.

Hej,
Jag har börjat skriva lite för BK Wine Magazine. Min första artikel handlar om Mundus Vini Nordic där jag hade förmånen att sitta med i expertjuryn. Vi var 50 domare från de nordiska länderna som skulle bedöma 660 tyska viner! Allt ägde rum i Köpenhamn. Läs gärna hur jag upplevde tävlingen och vilka vingårdar som vann i de olika kategorierna. Länk till BK Wine här!

upload_2019-10-19_13-19-48.jpeg
 

Poussard

Medlem
Hej,
Jag har börjat skriva lite för BK Wine Magazine. Min första artikel handlar om Mundus Vini Nordic där jag hade förmånen att sitta med i expertjuryn. Vi var 50 domare från de nordiska länderna som skulle bedöma 660 tyska viner! Allt ägde rum i Köpenhamn. Läs gärna hur jag upplevde tävlingen och vilka vingårdar som vann i de olika kategorierna. Länk till BK Wine här!

Visa bifogad bild 18204
När man gör en sån här provning/tävling vilka producenter är med och om inte alla är med så varför? Var t.ex. Egon Müller, Keller, Leitz, Dönnhoff, Zilliken eller JJ Prüm med? Var Peter Lauer med? Var lite mer nya vågen-producenter som Enderle & Moll med?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
När man gör en sån här provning/tävling vilka producenter är med och om inte alla är med så varför? Var t.ex. Egon Müller, Keller, Leitz, Dönnhoff, Zilliken eller JJ Prüm med? Var Peter Lauer med? Var lite mer nya vågen-producenter som Enderle & Moll med?
Utan att veta alltför mycket om just denna upplaga av Mondus Vin Nordic, är en tumregel att väletablerade topproducenter aldrig är med i "vintävlingar" där kreti-och-pleti-producenter kan vara med. Det gäller särskilt producenter med höga priser. Det vore pinsamt att inte bli bäst/få guldmedalj för hela sortimentet, och det kan vara en stor risk när man inte har den minsta koll på hur bedömningen sker och av vem. Som vi alla vet innehåller vinbedömning ett betydande subjektivt inslag. Dessutom så signalerar man att "blygsammare" producenter är mer eller mindre likvärdiga med en själv bara genom att ställa upp. Sådana här tävlingar är därför att se som ett marknadsföringstillfälle för de som är med, inte en tävling bland alla producenter. De viner som är bäst är utan tvekan bra, men bättre än genomsnittet i startfältet snarare än bäst bland alla från aktuellt land/region.

Notera att DWI (Tyska vininstitutet) står bakom, organisationen för "alla och en var" (och som åtminstone förr ansåg att petroleum i Riesling är en defekt....), ej VDP som är organisationen för de flesta topproducenter. VDP-producenter marknadsför sig nog huvudsakligen genom att vara med på VDP-aktiviteter.

Som ett P.S. kan jag säga att flera av de som bedömdes som bäst, (enligt artikeln i texten) faktiskt är rätt väletablerade namn (Hans Wirsching, Castell, i viss mån Thanisch-Erben-Müller-Burggraef), inklusive några VDP-producenter (åtminstone Hans Wirsching & Castell). :) Så de måste ha lockat in ett lite mer "upscale" startfält än vad som ofta är fallet.
 
Last edited:
Trådskapare
Carliot Fine Wine Imports
När man gör en sån här provning/tävling vilka producenter är med och om inte alla är med så varför? Var t.ex. Egon Müller, Keller, Leitz, Dönnhoff, Zilliken eller JJ Prüm med? Var Peter Lauer med? Var lite mer nya vågen-producenter som Enderle & Moll med?

Hej,

I den här typen av tävlingar, så är det vingårdarna själva som skickar in sina bidrag. Vi blindprovade ju alla viner och därför vet jag inte om de du nämner har bedömts eller inte. Det delades ut 100 guld och 164 silver förutom de 11 "Best in Show", som jag räknade upp. Den enkla förklaringen är väl att dessa välrenommerade producenter inte tycker det behövs att skicka även till den nystartade nordiska Mundus Vini. Kanske är de istället med på den vanliga tävlingen under sommaren...
 
Last edited:

Poussard

Medlem
@vintomas @Carliot Fine Wine Imports Tack för matnyttig info. Ska försöka använda mig av den när jag värderar såna här priser, det blir naturligtvis svårt eftersom t.ex. ”Best in show” inte säger nästan nånting utan att veta konkurrensen, men jag tror jag har fått en fingervisning iaf.
 
Toppen