Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Munskänkarnas Vintävling 2016

Larseman

Medlem
Nå, hur gick det för er – tummen upp eller tummen ner? :)
Varken eller tycker jag. Vi drog in 13,5p av 24 vilket inte räcker så långt, men som totala amatörer så är vi rätt nöjda. Satte en Chenin Blanc från Sydafrika vilket kändes bra, full pott även på Pio Cesares Langhe Nebbiolo även om jag tycker att den är osedvanligt trist för en Nebbiolo. Däremot totalmiss på Pinot Gris från Alcace, jag hade fått för mig att den normalt har låg syra (enligt Munskänkarnas 1-betygsbok) men den här var syrastinn och ganska aromatiskt vilket efter mycket vånda landade i en tysk Riesling. 0 poäng :(
 

vininfo.nu

Medlem
Varken eller tycker jag. Vi drog in 13,5p av 24 vilket inte räcker så långt, men som totala amatörer så är vi rätt nöjda. Satte en Chenin Blanc från Sydafrika vilket kändes bra, full pott även på Pio Cesares Langhe Nebbiolo även om jag tycker att den är osedvanligt trist för en Nebbiolo. Däremot totalmiss på Pinot Gris från Alcace, jag hade fått för mig att den normalt har låg syra (enligt Munskänkarnas 1-betygsbok) men den här var syrastinn och ganska aromatiskt vilket efter mycket vånda landade i en tysk Riesling. 0 poäng :(

Själva så plockade vi enbart 12 poäng :(:mad::(. Visst hade en partner som var så förkyld att hon inte kunde prata, men mina egna GISSNINGAR var ju inte bättre. Vi plockade Pinot Gris'en och Nebbiolon fullt men sedan var det sämre. Vi hade Chardonnay på den sydafrikanska Chenin'en, Tempranillo och Ribera del Duero på Zin'en, och Cabernet från Chile på Shiraz'en... Visst vi hade inte tränat, dvs druckit vin i den optimala prisklassen, men ändå... Vi fick trösta oss på kvällen med en bättre köttbit och en utmärkt Joguet Chinon Clos du Chêne Vert som t.o.m. min 7 åring "tog" såtillvida att han sa att den doftade lingon, blåbär och lite paprika...
 

Silex

Medlem
Varken eller tycker jag. Vi drog in 13,5p av 24 vilket inte räcker så långt, men som totala amatörer så är vi rätt nöjda. Satte en Chenin Blanc från Sydafrika vilket kändes bra, full pott även på Pio Cesares Langhe Nebbiolo även om jag tycker att den är osedvanligt trist för en Nebbiolo. Däremot totalmiss på Pinot Gris från Alcace, jag hade fått för mig att den normalt har låg syra (enligt Munskänkarnas 1-betygsbok) men den här var syrastinn och ganska aromatiskt vilket efter mycket vånda landade i en tysk Riesling. 0 poäng :(
Jag var också med och vi landade på 16,5 poäng. Tävlingen går till så att man skall gissa huvusaklig druva (2p), land (1p) och region (1p) på tre vita och tre röda. Max 24 poäng alltså. Man får även en andrahandsgissning som ger halva poängen. Vintyperna som var med (rätta mig om jag har fel, ni andra som tävlade) var:
Chenin blanc, Sydafrika, Western Cape
Pinot Gris, Frankrike, Alsace
Sauvignon Blanc, Frankrike Loire
Zinfandel, USA, Californien
Shiraz, Australien, Barossa
Nebbiolo, Italien, Piemonte
Gissade chardonnay på första (men chenin som andraval). Inte första gången jag misstar en kraftigt ekad chenin blanc för chardonnay. Tydligen lär jag mig inte av misstagen. Nöjd att vi tog zinfandel, som nog många tyckte var svårast. Däremot skäms jag att vi helt missade shirazen. Tyckte den var lite för blek och ganska intetsägande och kunde vara vilken lite kraftigare och fatlagrad röd druva som helst. Frustrerande. Brukar normalt ta dessa blint. Poängen räcker absolut inte till att gå vidare, men det var kul att vara med!
 

Larseman

Medlem
Vinerna som var med (osäker på årgång om det inte syns på bilden):
WP_20160402_002.jpg
 

Cricri

Medlem
Vi körde finalen i Göteborg och fick ihop 20p. Missade 3p på att försöka konvertera om CB till Chardonnay från antingen Kalifornien alt Bourgonge (vilket egentligen var rätt långsökt...). Hade även placerat SB i Marlborough som första hand vilket kostade 1p till.
Låter som att vi faller på mållinjen när det gäller avancemang till Sverige finalen.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Vi körde finalen i Göteborg och fick ihop 20p. Missade 3p på att försöka konvertera om CB till Chardonnay från antingen Kalifornien alt Bourgonge (vilket egentligen var rätt långsökt...). Hade även placerat SB i Marlborough som första hand vilket kostade 1p till.
Låter som att vi faller på mållinjen när det gäller avancemang till Sverige finalen.
Riktigt bra jobbat oavsett. Les Baronnes ÄR mer NZ i stilen än Loire dessutom. Den som gissar Loire på det vinet borde få fel av ren princip. ;)
 

Skaggs

Medlem
Håller helt med om Les Baronnes!

Från nyhetsbrevet:
"Ett lag är klart för final och det är R.Granberg och J.Delsing som fick full pott 24 poäng. Vi har också ett lag på 23 poäng och två lag på 22 poäng. Information om vilka lag som har kvalificerat sig för final kommer att läggas upp på hemsidan, så fort alla resultat är inrapporterade. Finalen genomförs i samband med årsmötet den 7/5."
 
Toppen